Kylproblem BX16V

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

NU är det ju bekant för många som VARIT MED (inklusive mig själv...) om topphaveri pga överhettning på en aluminium XU att de bilar som bara har varningslampa för övertemp, vilka tänds vid 105 och 112 grader. Har 112 graders lampan tänt sig så är toppen i de flesta fall körd, även om det inte märks förrän kanske efter några hundra mil ibland.

Så när mätaren drar ÖVER 100 grader blir iaf JAG vaksam :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
danielr112

Post by danielr112 »

snillet wrote:NU är det ju bekant för många som VARIT MED (inklusive mig själv...) om topphaveri pga överhettning på en aluminium XU att de bilar som bara har varningslampa för övertemp, vilka tänds vid 105 och 112 grader. Har 112 graders lampan tänt sig så är toppen i de flesta fall körd, även om det inte märks förrän kanske efter några hundra mil ibland.

jo alltså har du inte rätt blandning och ett övertryck så bildas en gasficka i toppen.. och den blir varmare än vad kanske vattnet som ligger vid tempgivaren visar... :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet wrote:NU är det ju bekant för många som VARIT MED (inklusive mig själv...) om topphaveri pga överhettning på en aluminium XU att de bilar som bara har varningslampa för övertemp, vilka tänds vid 105 och 112 grader. Har 112 graders lampan tänt sig så är toppen i de flesta fall körd, även om det inte märks förrän kanske efter några hundra mil ibland.

Men dom brukar inte spricka och hålla på iaf, en planing brukar ju räcka för att rädda motorn :) PSA-kvalitet :D
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

16valve wrote:Åhh tack grabbar för alla tipps, blir så jäkla nojig när tempen ligger på över 95 grader, man vill ju inte skada toppen och råka på en topprenovering. Okej då är det med andra ord lugnt. Då har du The Dagger AC på din BX eller? Såg att du hade två kylfläktar på din bil, (bilderna du länkade till tidigare).

Ja min bil har haft AC, men den är tyvärr delvis bortplockad.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
kagge

Post by kagge »

Hur länge kan XU9JAZ motorn vara exponerad för 100 gradig värme innan något överhuvudtaget händer (toppackning, top).

Låt oss säga att fläkten fallerar i en trafikkö, STOP lampan tänds för överhettning. Motorn stägs av och väntar på att kylas ner.

Skadligt eller ska den klara av ?
205 GTI 1.9L -89
Post Reply