idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
IllaIlla

Post by IllaIlla »

ahaaa, lite mer "ställare" eller vad man nu skulle kunna kalla de för. så det är den som man ställer laddtrycket på sen eller?
Niklas

Post by Niklas »

Det är vanligt att man ställer laddtrycket genom att montera en ventil på slangen som går mellan trycksida och wategateklocka ja :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
André V

Post by André V »

IllaIlla wrote:Nä de e ju klart...men tänk då golf gti "kr" motorn-88. 139 hästar på 1.8 liter, å min då 2.0 med 155 hästar..tänkte mer på ifall de gick å göra nåt åt dehär med att effekten kommer direkt vid 4000 varv, lite små störigt, man får ju inga direkt shyssta starter tycker ja

Som sagt, inte alls ovanligt att vakuum-klockorna ger upp på just den motorn, med dålig effekt på låga varv som följd. S16-motorn är annars mindre spetsig i karaktären än gamla Mi16-spisen på 1.9 liter och 148 hk.

Kolla vakuumklockorna, finns beskrivet under mekartips här: http://www.peugeot-sport-club.com/mekartips/visa_mekartips.php?id=4.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Krille84 wrote:Kan inte denna tråden användas som en sorts 'Våga fråga'-tråd som de har på en del forum där folk kan fråga saker de undrat över som de flesta andra kanske ser som en självklarhet?

Har själv lärt mig mycket från såna :)

Bra Idee. Ändrar topic.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Sammy

Post by Sammy »

205GTI-88 wrote:funderar starkt på o fixa dubbla webbers eller liknande till min 205 mi16
va e skillnaden mellan orginal insug och förgasare ? förutom att förgasare e way mkt häftigare :oops:

och så undrar ja var kan man få tag på såna här beg/nya och va kostar dom ungefär? fördelar nackdelar?

tack! :roll:
9-3 AERO Maptun Steg 2
krille!

Post by krille! »

Går det att på något förenklat sätt förklara för oss oinvigda hur man tolkar siffrorna som nämns när man pratar om utväxling, om låg utväxling ger högre toppfart eller viceversa osv.

Ett exempel som jag fann i snillets tråd, hur förstår man vad detta innebär?

1: 3.454
2: 1.85
3: 1.28
4: 0.9696
5: 0.757

Att siffrorna 1-5 står för vilken växel man pratar om förstår jag dock :)
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Krille84 wrote:Går det att på något förenklat sätt förklara för oss oinvigda hur man tolkar siffrorna som nämns när man pratar om utväxling, om låg utväxling ger högre toppfart eller viceversa osv.

Ett exempel som jag fann i snillets tråd, hur förstår man vad detta innebär?

1: 3.454
2: 1.85
3: 1.28
4: 0.9696
5: 0.757

Att siffrorna 1-5 står för vilken växel man pratar om förstår jag dock :)

Det är hur många varv ingåendeaxel måste snurra för att utgåendeaxel ur lådan (pinjong om det är en FWD) ska snurra 1 varv. Sen har du ju bakaxel/slutväxel efter det.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mangie

Post by Mangie »

På min rallye funkar inte stolsvärmen. vad är de som brukar vara paj?
"If in doubt, baile out"
Sammy

Post by Sammy »

Mangie wrote:På min rallye funkar inte stolsvärmen. vad är de som brukar vara paj?

kollat säkringarna, alla sladdar, värmeslingorna kan vara sönder och då funkar den ej
9-3 AERO Maptun Steg 2
Sammy

Post by Sammy »

vart sitter bränslefiltret till 405:an 89 1.9L motorn, bakaxlen?...och vart sitter tempgivaren :oops: (dålig bränslematning tidvis och bilen kommer inte upp i arbtestemp)

nån som provat att byta bensintank på en sådan? :D

*edit*

jag vet att den sitter på i under runt termostathuset, men jag vet inte hur ett termostathus ser ut :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
Benjamin

Post by Benjamin »

Sammy wrote:vart sitter bränslefiltret till 405:an 89 1.9L motorn, bakaxlen?...och vart sitter tempgivaren :oops: (dålig bränslematning tidvis och bilen kommer inte upp i arbtestemp)

*edit*

jag vet att den sitter på i under runt termostathuset, men jag vet inte hur ett termostathus ser ut :D

Image

Det alufärgade i bilden är termostathuset. Bakom den bulliga formationen sitter termostaten.
På tvånollan som denna motor är sitter det tre givare i underkant själva delen av huset som sitter på motorn.
Men det är ju inte säkert det hjälper dig med en-komma-nian.

Nu vet du hur ett termostathus ser ut iaf och det bara är att börja leta. :)
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Sammy

Post by Sammy »

Benjamin wrote:
Sammy wrote:vart sitter bränslefiltret till 405:an 89 1.9L motorn, bakaxlen?...och vart sitter tempgivaren :oops: (dålig bränslematning tidvis och bilen kommer inte upp i arbtestemp)

*edit*

Image

Det alufärgade i bilden är termostathuset. Bakom den bulliga formationen sitter termostaten.
På tvånollan som denna motor är sitter det tre givare i underkant själva delen av huset som sitter på motorn.
Men det är ju inte säkert det hjälper dig med en-komma-nian.

Nu vet du hur ett termostathus ser ut iaf och det bara är att börja leta. :)

Tack så mkt benjamin! Får ut och leta lite, är det tre givare som ska bytas? osis :cry:
9-3 AERO Maptun Steg 2
lillaE

Post by lillaE »

vad är skillnaden mellan bänkning och rullande landsväg? att bromsning kräver att man plockar ur motorn har jag förstått, men skillnaden mellan de två övre vet jag ej.. någon? :?: :?:
lillaE

www.getawayhlm.com
André V

Post by André V »

lillaE wrote:vad är skillnaden mellan bänkning och rullande landsväg? att bromsning kräver att man plockar ur motorn har jag förstått, men skillnaden mellan de två övre vet jag ej.. någon? :?: :?:

Rullande landsväg är en form av bänkning. Skillnaden är att man mäter på hjulen istället för direkt på vevaxeln. Det är rätt svårt från en körning på rullande landsväg att räkna fram den exakta motoreffekten (vilken verkar vara väldigt viktig för många) eftersom den är beroende av så många faktorer. Däremot är ju drivhjulseffekten det som faktiskt driver bilen framåt och det som egentligen borde spela störst roll.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Sammy wrote:
Mangie wrote:På min rallye funkar inte stolsvärmen. vad är de som brukar vara paj?

kollat säkringarna, alla sladdar, värmeslingorna kan vara sönder och då funkar den ej

Finns det nån stolsvärme på en peugeot/citroen som fungerar från fabrik ?
Citroen Jumpy -98
krille!

Post by krille! »

Mozzarella wrote:
Sammy wrote:

Fungerar för mig faktiskt, men bara på passagerarsätet :roll:

Tack för förklaringen Richard, blev lite klokare av det :)
Benjamin

Post by Benjamin »

Sammy wrote:Tack så mkt benjamin! Får ut och leta lite, är det tre givare som ska bytas? osis :cry:

Tror inte det. Fast jag kom på en sak nu.
Det är en av givarna som på modeller med AC sitter på termostathuset och på bilar utan AC ska nämnda givare sitta på expansionskärlet.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Mozzarella wrote:
Sammy wrote:

Min grillar rumpa som f*n...dock så är det ju väldigt lätt hänt att dom går sönder, genom att någon placerar ett knä på fel ställe eller nåt liknande..

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
IllaIlla

Post by IllaIlla »

Har en fråga här ni kan småsuga lite på..

Har läst i en projekttråd i ett annat forum, en kille som har använt nån typ av trattar som sitter baktill på motorn istället för luftfilter om ja fattat de rätt?

Vet att det finns sånt kit till min motor med...

Detta kit ska ge en hel del effektökning vad ja förstått, men har inte en susning om vad de heter/fungerar/m m. :?: :D
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

IllaIlla wrote:Har en fråga här ni kan småsuga lite på..

Har läst i en projekttråd i ett annat forum, en kille som har använt nån typ av trattar som sitter baktill på motorn istället för luftfilter om ja fattat de rätt?

Vet att det finns sånt kit till min motor med...

Detta kit ska ge en hel del effektökning vad ja förstått, men har inte en susning om vad de heter/fungerar/m m. :?: :D

Here you have it: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=50366
Post Reply