Är det värt pengarna!
-
Stenis
- Super Senior
Motorn är inte dålig, bara det att den inte pallar överladd i någon form verkar det som.
Mailades en massa med JoCCe (Superevo) när jag hade min och han meddelade samma sak om spruckna motordetaljer vi 0,3bar.
Kam/porta/filter och avgas, sedan mappa bilen. Det är nog melodin för den.
Mailades en massa med JoCCe (Superevo) när jag hade min och han meddelade samma sak om spruckna motordetaljer vi 0,3bar.
Kam/porta/filter och avgas, sedan mappa bilen. Det är nog melodin för den.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
ok... Mmm det e ju en sak att fundera över... Men det jag undrade lite över va om det inte går att byta den "dåliga" delen så att säga som alltid pajar?
Ingen annan motor man kan ta den ifrån, kanske går att beställa från något special företag som kan göra/fixa en specialare som håller?
*bara tankar*
Ingen annan motor man kan ta den ifrån, kanske går att beställa från något special företag som kan göra/fixa en specialare som håller?
*bara tankar*
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Tänkte precis skriva det. Vanligt sugtrim är nog bäst för EW10.
Undrar hur EW12 (2.2:an) ligger till rent hållbarhetsmässigt? Det är sällan man hör om någon som gjort något med den spisen. Iofs är det ju samma motorfamilj som GTi-spisen, så den pallar nog inte mkt överladd den heller.
Undrar hur EW12 (2.2:an) ligger till rent hållbarhetsmässigt? Det är sällan man hör om någon som gjort något med den spisen. Iofs är det ju samma motorfamilj som GTi-spisen, så den pallar nog inte mkt överladd den heller.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Stenis
- Super Senior
ReD DeviL wrote:.....kanske går att beställa från något special företag som kan göra/fixa en specialare som håller?
*bara tankar*
Bra tankar, dyra men bra...
Specialbeställa topp och packningar är nog inte det billigaste...men vafasen, ska man vara värst så ska man!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Stenis wrote:ReD DeviL wrote:.....kanske går att beställa från något special företag som kan göra/fixa en specialare som håller?
*bara tankar*
Bra tankar, dyra men bra...
Specialbeställa topp och packningar är nog inte det billigaste...men vafasen, ska man vara värst så ska man!
hehe.. så sant så sant... Det man undrar bara e... går det? om man tar bort prislappen och tankar på att byta motor... bara byta delar.. blir iof. nästan som en ny motor med alla ändringar...
en annan sak jag tänkte på... Extraktorrör vad ger det egentligen? om man kör sugtrim med ett 2" avgas hela vägen, är inte ett bättre extraktorrör då något att rekomendera? eller ere totalt onödigt?
Hörde även att man kunde lämna in sina orginal kammar hos ENEM och så gör dom om dom till sportkammar... dvs. det blir billigare än att köpa nya sportkammar... E inte så bra på motor delar riktigt än men jag lär mig allt eftersom
Kammarna ser väll till att det får plats mer syre + bränsle som antänds dvs. större explotion?
Är detta något som minskar bilens livslängd med hästvägar och ger det mycket mer med sportkammar?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
men som jag skrev i en annan tråd...kompsänka o sen på med kompressor lr turbo?
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
-
Stenis
- Super Senior
Fritt saxat ur min och JoCCes's mailduell innan all info om RC'n fanns:
Hej ...
Vi har nu slutfört alla diskussioner med våra leverantörer ... Tyvärr
både för din och vår del så verkar inte Peugeots block och toppackningar
klara överladdningen ... Det har testats på 206 GTI och blocket spricker
redan vid 0.2-0.3 bar övertryck ...
Tyvärr ...
Återkommer om vi får annan info ...
MVH JoCCe
Joakim Enberg
JRM Racing AB
Stefan Stenbeck
Joakim Enberg
JRM Racing AB
Endast toppen ska ju enligt utsago vara moddad med hjälp av Lotus...
MVH
Stefan Stenbeck
MVH JoCCe
Joakim Enberg
JRM Racing AB
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
ok... Om det stämmer att bara toppen skiljer så borde det väll gå att försöka få tag på en RC topp sen när den bilen har kommit igång på svenska marknaden... vill säga, någon/några som krockar och hamnar på skroten och man kan få tag på toppen därigenom osv.
Men hur funkar det då med NOS? blir det inte samma påfrestningar för en motor som har NOS resp. kompressor? vi snackar ju ändå samma hk, eller blir trycket olika iallafall på något sätt?
Annars kan man ju inte ha 50 hk NOS heller..
Men hur funkar det då med NOS? blir det inte samma påfrestningar för en motor som har NOS resp. kompressor? vi snackar ju ändå samma hk, eller blir trycket olika iallafall på något sätt?
Annars kan man ju inte ha 50 hk NOS heller..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
kompressorn ökar ju trycket i motorn medan NOS är mer lättantändlig gas lr va man ska säga..de brinner helt enkelt bättre med NOS, sen vet ja faktiskt inte om det ökar trycket lr hur f*n det funkar =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
-
wegar
ReD DeviL wrote:hehe.. så sant så sant... Det man undrar bara e... går det? om man tar bort prislappen och tankar på att byta motor... bara byta delar.. blir iof. nästan som en ny motor med alla ändringar...
en annan sak jag tänkte på... Extraktorrör vad ger det egentligen? om man kör sugtrim med ett 2" avgas hela vägen, är inte ett bättre extraktorrör då något att rekomendera? eller ere totalt onödigt?
Hörde även att man kunde lämna in sina orginal kammar hos ENEM och så gör dom om dom till sportkammar... dvs. det blir billigare än att köpa nya sportkammar... E inte så bra på motor delar riktigt än men jag lär mig allt eftersom
Kammarna ser väll till att det får plats mer syre + bränsle som antänds dvs. större explotion?
Är detta något som minskar bilens livslängd med hästvägar och ger det mycket mer med sportkammar?
Med tanke på hur mkt pengar det kostar att fixa till allt det där trimmet kunde du nästan ha köpt en 206RC från början istället...
Kammarna ser till att motorn "andas" bättre på högre varvtal. All trimning går ut på att öka mängden luft genom motorn så att man därmed kan utvinna energin ur en större mängd bensin. Med kammarna ser man till att öka vridmomentet längre upp i varvtalsregistret, och eftersom effekt = vridmoment * varvtal (* en konstant) så får man alltså mer effekt.
Nu har du antagligen inte kört en GTi så mkt (eller jag har kanske fel?), men när du väl gör det kommer du att märka att den har ett starkt mellanregister (3000-5500 rpm) men kroknar på toppen. För att få lite mer "GTi-känsla" är nog kammar inte fel, så att man byter lite mellanregister mot mer pulver längre upp i varv. All trimning som innebär en varvtalshöjning sliter givetvis på spisen, men den kommer nog att överleva ett tag ändå. Min höll iaf 7000 mil av hård körning innan jag bytte bort bilen...
Extraktor-rör: Ser till att "suga ut" avgaserna effektivare än med (det illa utformade) originalgrenröret. Ökar därmed effekten, dock inte med jättemkt. Tyvärr verkar det tunnsått med snyggt utformade (4 pipor av exakt samma längd) till GTi:n. Iofs kanske det dyker upp fler nu när modellen har några år på nacken.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nää.. det e ju iof. sant... Men det kan va kul att ha vid blackrace eller något enstaka rödljus om man vill sätta dit någon kaxig jävel..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Dj_Aleks wrote:kompressorn ökar ju trycket i motorn medan NOS är mer lättantändlig gas lr va man ska säga..de brinner helt enkelt bättre med NOS, sen vet ja faktiskt inte om det ökar trycket lr hur f*n det funkar =)
Eftersom motorn inte varvar mer när man kör med gas kan effektökningen bara komma från en sak, ökat vridmoment. Mer vrid får man från förbränning av mer soppa (samma som med en turbo) och det måste alltså i slutändan betyda ett ökat tryck.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
fattade jag rätt av detta med att NOS i 200hk funkar inte... det blir samma sak som turbo/kompressor dvs. toppen pajar?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
-
Stenis
- Super Senior
ReD DeviL wrote:fattade jag rätt av detta med att NOS i 200hk funkar inte... det blir samma sak som turbo/kompressor dvs. toppen pajar?
Inget är säkert, men troligtvis vi upprepad hård körning..ja.
Och vem vill åka som en tant i en GTi?
Men om du känner att du har råd så får du gärna bli pilotfall för klubben.
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
om vi säger såhär...ja TROR inte att den pallar 200Hk med NOS...och ja skulle inte vilja testa om den gör heller =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen