Niklas wrote:Kan säga att trots att jag faktiskt klippte några sek runt banorna med turbon jämfört med sugmotorn, så har bilen blivitt mycket mer svårkörd.
Oavsett effektuttag så är schysst effektregister a och o, en massa ojämnheter gör det som sagt bara svårt att dosera accelerationen.
Frågan är om inte de klippta sekunderna beror mer på min förarutveckling än effekten.[/quote]
Det är möjligt men faktum är att det är lättare att gå åt andra hållet. Att man lägger förarkompetensen på hyllan lite och kör på effekten. Man blir lätt lurad av att det går snabbt. Jag märker mycket väl skillnaderna själv i 205 jaz vs 206 rc. Nu är ju iofs 205an lite mer banvänlig men man använder väghållningen på ett helt annat sätt i 205an när det inte finns mycket motor att snacka om, medans i rc:n är det lätt att ta det lite lugnare och kompensera med mos.
I övrigt tycker jag det är ett felaktigt resonemang att mycket effekt i en lätt fwd utan bromsad diff inte funkar. Det funkar utmärkt om det är ett bra register.
På gokartbanor kanske det gör mindre skillnad men på t.ex. falkenberg eller ringen gör det en jävla skillnad med 250 vs 150 hästar i en 205:a med öppen diff och likvärdigt register!
Oftast är det dock svårt att plocka 250 med ett fint register, men det är just därför man skall anlita en topplocksskrapare som vet vad han gör