Effekt av Ferrita

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Nik

Post by Nik »

Claes B wrote:
Nik wrote:Sitter en wolfram-tråd för lufttemperaturen som däremot sägs paja av oljan!

Blandar du inte ihop det med "massemätartråden" nu? Den är gjord i Wolfram och väldigt känslig för föroreningar eftersom den bränns ren från dem och olja gör att den bränner för mycket och kan gå av.
Lufttempgivaren är väl en termistor av nåt slag?

Hrmm nej jag är rätt säker på min sak!? Får ta en bild ute i garaget på en LMM då :P

laredo wrote:Haha, ok ok, i get it. Sugmotor=sugmotor hur man än vrider och vänder på det =).

Sugmotor is the shit! Du är bara sur för att du har lite effekt :wink:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
laredo

Post by laredo »

Men jag försöker ju göra nåt åt det! :D

får se vad som händer efter ferrita besöket.

effekt effekt. Tänk om man kunde köpa det på ICA va.
206 Roland Garros -02
Nik

Post by Nik »

laredo wrote:effekt effekt. Tänk om man kunde köpa det på ICA va.

Mer effekt är inga problem! Att komma över det billigt är jobbigare ;)
laredo

Post by laredo »

Nik wrote:

Ja, men jag vill ha mer effekt. Kosta får det ju göra. Men för nuvarande har jag bara 3 saker jag vet som eventuellt öka effekten. Och då pratar vi chip, avgas och filter. Vad mer? kom igen, spotta ut hemlisarna nu.
206 Roland Garros -02
Niklas

Post by Niklas »

om det får kosta, räkna på 1000:- per extra hästkraft när du börjar lira i högre ligor ;)

sök på forumet så kommer du att hitta massor av dyra tips på trim :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Nik

Post by Nik »

laredo wrote:
Nik wrote:

Ja, men jag vill ha mer effekt. Kosta får det ju göra. Men för nuvarande har jag bara 3 saker jag vet som eventuellt öka effekten. Och då pratar vi chip, avgas och filter. Vad mer? kom igen, spotta ut hemlisarna nu.

De där tre tillhör ICE & Styling, är du sugen på att verkligen höja effekten så får du tyvärr betala priset för det också.
Det kostar flis och du kommer få problem med besiktningen och polisen om du missbrukar det!
laredo

Post by laredo »

Niklas wrote:om det får kosta, räkna på 1000:- per extra hästkraft när du börjar lira i högre ligor ;)

sök på forumet så kommer du att hitta massor av dyra tips på trim :)

Ja, jag antar att det blir lite som en drog. Får man lite så vill man sen ha mera och mera hela tiden.

Nik wrote:
laredo wrote:
Nik wrote:

De där tre tillhör ICE & Styling, är du sugen på att verkligen höja effekten så får du tyvärr betala priset för det också.
Det kostar flis och du kommer få problem med besiktningen och polisen om du missbrukar det!

Äsh da, jag vill bara göra min lilla bil något roligare att köra. JAg vill itne göra den olaglig. Finns ingen poäng med det för jag kör ju bilen till vardags.
206 Roland Garros -02
Nik

Post by Nik »

laredo wrote:Äsh da, jag vill bara göra min lilla bil något roligare att köra. JAg vill itne göra den olaglig. Finns ingen poäng med det för jag kör ju bilen till vardags.

Isf kan du bara lägga ner. Byt bil eller var nöjd typ :P
Niklas

Post by Niklas »

det är väghållning du ska satsa på, bra däck + bra dämpare.

Väghållning är det som märks överlägset mest på bilen, och det man har roligast med :)
laredo

Post by laredo »

Niklas wrote:det är väghållning du ska satsa på, bra däck + bra dämpare.

Väghållning är det som märks överlägset mest på bilen, och det man har roligast med :)

Ja sänkning och nya fälgar och däck är nästa fas i förvandlingen. =)

JHAg ahr dock just köpt en ny lya som ajg msåte renovera lite så jag väntar med fas 2 tills höst =).
206 Roland Garros -02
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

laredo wrote:
Nik wrote:

Alltså, du kör en Roland Gaross. Byt upp dig iaf så har du "tjänat" en massa hk, en GTi eller RC. RG är väl inte ett jättebra startobjekt att trimma på kanske? :roll:
laredo

Post by laredo »

Morbidio wrote:
laredo wrote:
Nik wrote:

Alltså, du kör en Roland Gaross. Byt upp dig iaf så har du "tjänat" en massa hk, en GTi eller RC. RG är väl inte ett jättebra startobjekt att trimma på kanske? :roll:

Jaja, de lätt att säga "byt upp dig". =) hade jag haft råd med det så hade jag ju gjort det men jag har inte det. Så jag täntke jag gör det bästa jag kan med det jag har. Detta är även min första bil någonsin, och hela poängen med att köpa den var att den skulle vara smidig och billig i drift. Vilekt den är, och blir. När jag har gjort de små saker jag ska göra med den. =).

HAr inget guld i fickan, bara silver =)
206 Roland Garros -02
Nik

Post by Nik »

laredo wrote:
Morbidio wrote:
laredo wrote:
Nik wrote:

Jaja, de lätt att säga "byt upp dig". =) hade jag haft råd med det så hade jag ju gjort det men jag har inte det. Så jag täntke jag gör det bästa jag kan med det jag har. Detta är även min första bil någonsin, och hela poängen med att köpa den var att den skulle vara smidig och billig i drift. Vilekt den är, och blir. När jag har gjort de små saker jag ska göra med den. =).

HAr inget guld i fickan, bara silver =)

Spar silvret i några år då och om du befinner dig i en trevligare situation då så kan du gå upp nåt hack i bilväg!
Mao lägg inte skitpengar på filter, avgas & chip utan spar dom till en kommande räser istället!
laredo

Post by laredo »

Man borde ju tjacka turbo! :shock: Vem har och vem monterar?
206 Roland Garros -02
Niklas

Post by Niklas »

GIK kan säkert ordna det år dig, räkna med 50.000-75.000:- nyckelfärdigt.
Benjamin

Post by Benjamin »

laredo wrote:Man borde ju tjacka turbo! :shock: Vem har och vem monterar?

Tyckte du nyss skrev att du ville ha en laglig bil? :P
m@s

Post by m@s »

Jösses! ...denna eviga effektjakt :shock:

På en framhjulsdiven bil (med öppen diff!) börjar d bli svårt att få ner hk i backen redan vid ganska rimliga effektuttag!

Turbo, kompressor, supervassa kammar å övr motormagi - visst ger det hk! ...visst e d skoj när man kan spinna hela vägen fr start till mål :wink: (...med ett hjul :lol: )

Men d blir man inte snabbast på. :roll:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Niklas

Post by Niklas »

Word!

Kan säga att trots att jag faktiskt klippte några sek runt banorna med turbon jämfört med sugmotorn, så har bilen blivitt mycket mer svårkörd.

Frågan är om inte de klippta sekunderna beror mer på min förarutveckling än effekten.
Nik

Post by Nik »

Niklas wrote:Kan säga att trots att jag faktiskt klippte några sek runt banorna med turbon jämfört med sugmotorn, så har bilen blivitt mycket mer svårkörd.

Oavsett effektuttag så är schysst effektregister a och o, en massa ojämnheter gör det som sagt bara svårt att dosera accelerationen.

Frågan är om inte de klippta sekunderna beror mer på min förarutveckling än effekten.[/quote]

Det är möjligt men faktum är att det är lättare att gå åt andra hållet. Att man lägger förarkompetensen på hyllan lite och kör på effekten. Man blir lätt lurad av att det går snabbt. Jag märker mycket väl skillnaderna själv i 205 jaz vs 206 rc. Nu är ju iofs 205an lite mer banvänlig men man använder väghållningen på ett helt annat sätt i 205an när det inte finns mycket motor att snacka om, medans i rc:n är det lätt att ta det lite lugnare och kompensera med mos.

I övrigt tycker jag det är ett felaktigt resonemang att mycket effekt i en lätt fwd utan bromsad diff inte funkar. Det funkar utmärkt om det är ett bra register.
På gokartbanor kanske det gör mindre skillnad men på t.ex. falkenberg eller ringen gör det en jävla skillnad med 250 vs 150 hästar i en 205:a med öppen diff och likvärdigt register!
Oftast är det dock svårt att plocka 250 med ett fint register, men det är just därför man skall anlita en topplocksskrapare som vet vad han gör :)
Niklas

Post by Niklas »

Registret är jämnt och fint med fullt ös från 3000 varv/min.

Det som gjort bilen svårkörd är balansen i utgången på kurvor, det är väldigt viktigt att ha koll på ketchupen för att inte trassla till det.

jag antar att man kan kalla ketchup för register med lite vilja, ditt resonemang är helt korrekt.
Post Reply