Bilen drar sjukt mycket bensin..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Supra

Post by Supra »

ahaa ok:) då e jag med:) tack tack, då kan jag de, hehe

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
ulf

Post by ulf »

Jag tar och beställer en termostat, det är ju inte så dyrt heller :)

Man kan väl köra med sommartermostat hela året? Eller är det bättre att köpa en vintertermostat? Orkar inte byta en gång i halvåret :P
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det finns nog bara en modell till den bilen. 83 grader var den jag köpte.
ulf

Post by ulf »

Jag hittar två stycken på mekonomen.. Båda är 83 grader men ser ingen skillnad på dom förutom att den ena kostar 195kr och den andra 190 kr..

Å andra sidan så borde väl inte termostaten spela någon roll när bilen går dåligt direkt jag startar den på morgonen? Alltså den bluddrar ju och går dåligt en liten stund..
ulf

Post by ulf »

Alltså detta blir värre och värre.. Nu kommer jag max 5 mil på 200 kronor bensin!!

Jag har bytt tändstift och gjort rent luftfiltret.. Kollat precis överallt efter lekage men det läcker ingenstanns..

Lite mer kunnigt folk har konstaterat att bilen faktiskt luktar obränd bensin.. Och att dom gamla tändstiften var rejält igensurade.. Men ingen vet direkt vad felet är.. Motoroljan luktar en del bensin också..

Det är lite blött och svart vid utblåset på avgasröret, och senast idag så dog bilen i en korsning, den totalt surade ihop, men jag fick i växeln och den startade igen med hjälp av lite rullning..

Vad kan det vara egentligen? :( Den går som sagt fortfarande riktigt bra när den är varm.. Vart sitter automatchoken? Det känns ju som det är den som spökar, eftersom den bara dör och surar när den är kall..

Den höga bränsleförbrukningen håller dock i sig både när bilen är kall och varm...
Fabbe

Post by Fabbe »

Ett enkelt sätt är att ta bort lamdasonden och se om den är väldigt sotig. I så fall borsta ren den och kolla om motorn går bättre sen du monterat tillbaks den. Gör den det så är det bara att investera i en ny.

Lamdasonden kan ju vara trasig även om det inte blir någon skillnad när du testar.
ulf

Post by ulf »

Jag har ju fått för mig att lambdasonden har som uppgift att förbränna överflödig bensin ?

Rätta mig om jag har fel men om det kommer för mycket obränd bensin till lambdan, då måste det ju vara ett fel någon annanstanns som gör att det faktiskt kommer en massa bensin till lambdan??

Om jag köper en ny lamdbasond, så kommer det väl ändå att komma en jäkla massa bensin till den?
André V

Post by André V »

ulf wrote:Jag har ju fått för mig att lambdasonden har som uppgift att förbränna överflödig bensin ?

Rätta mig om jag har fel men om det kommer för mycket obränd bensin till lambdan, då måste det ju vara ett fel någon annanstanns som gör att det faktiskt kommer en massa bensin till lambdan??

Om jag köper en ny lamdbasond, så kommer det väl ändå att komma en jäkla massa bensin till den?
´

Lambdasonden känner av syrehalten i avgaserna och ger signal till styrboxen att justera insprutningen utefter avläst värde. En trasig lambda kan alltså ge fel signaler till motorstyrningen, så att bilen går alldeles för fett.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ulf

Post by ulf »

André V wrote:Lambdasonden känner av syrehalten i avgaserna och ger signal till styrboxen att justera insprutningen utefter avläst värde. En trasig lambda kan alltså ge fel signaler till motorstyrningen, så att bilen går alldeles för fett.

Jaha den har den uppgiften också ok.. Jag hittar bara universal på mekonomen.. Lite olika storlekar på gängorna bara annars verkar det vara nån form av universal-lambdasond.. 1700 kr resp 1300 kostar dom.. Men sånna här viktiga delar kanske är bäst att köpa peugeot original?
BeEmWe

Post by BeEmWe »

Biltema har LS som ligger runt 400 kr. Se bara hur många kontakter ska den ha. Med tanke hur mycket bilen drar det lönar sig att testa en ny sond.

Har du försökt att "Resetta" bilens dator för att komma åt en grundinställning? några koder?
Allt löser sig, ta det bara lugnt.

Kör: BMW 540i Peugeot 106
Tidigare pärlor: BMW323 Peugeot 605 SRi Peugeot 405 SRi Alfa Romeo 75 Honda Accord 1.4 Opel Record 1.4 Renault 12 SAAB 96 V4
Loffas

Post by Loffas »

bytat termostaten?
ulf

Post by ulf »

BeEmWe wrote:Biltema har LS som ligger runt 400 kr. Se bara hur många kontakter ska den ha. Med tanke hur mycket bilen drar det lönar sig att testa en ny sond.

Har du försökt att "Resetta" bilens dator för att komma åt en grundinställning? några koder?

Det lät otroligt mycket överkurs i mina ögon, ingenting jag varken kan eller törs ge mig på :) Förmodar att man måste lämna in på verkstad? Sånt har jag verkligen inte råd med.. Det är därför jag är här och ställer alla möjliga frågor...

Loffas wrote:bytat termostaten?

Nej inte än.. Att bilen surar ihop och går som en kratta är just nu prioritet ett.. Men den är beställd. För det är ju nåt fel där med eftersom den inte blir varm..
ulf

Post by ulf »

Har termostaden här nu.. Är det knöligt att byta?
Vet att man ska ta bort dom 3 skruvarna bara, men hur är det med vätskenivån, packningar och skit ?
Blir det att spruta vatten som en fontän eller är det nåt annat speciellt jag måste tänka på när jag byter?
Fick med en ny packning till den nya iallafall..
Kickboxer

Post by Kickboxer »

ulf wrote:

Har termostaden här nu.. Är det knöligt att byta?
Vet att man ska ta bort dom 3 skruvarna bara, men hur är det med vätskenivån, packningar och skit ?
Blir det att spruta vatten som en fontän eller är det nåt annat speciellt jag måste tänka på när jag byter?
Fick med en ny packning till den nya iallafall..

Innan du monterar bort termostaten, töm motorn på kylvatten. Det finns, på min bil, en kran på höger sida om kylaren, sett framifrån. Sen när motorn är tom, skruva bort "luckan" som sitter framför termostaten och byt den och byt även den gamla packningen.

Sen är det bara att skruva ihop och fylla på nytt kylvatten (såklart med glykol i). Glöm inte att lufta. Finns ett par nipplar på kylslangarna, öppna dom och fyll sedan expansionskärlet fullt, dra sedan runt motorn någon minut, fyll sedan på igen. När det börjar spruta vatten ur nipplarna, stäng dom och låt motorn gå varm. Låt locket till expansionskärlet vara öppet. Fyll på till lagom nivå när motorn är varm

Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
ulf

Post by ulf »

Tack för svaret, jag har nu bytt termostat..
Kan inte avgöra än om bilen blev att dra mindre bensin, men den blir tyvärr fortfarande inge varmare. Möljligtvis att den går upp i temperatur snabbare men det kan vara inbillning.

Hittade ingen tappkran på kylaren, så jag ryckte bort en av slangarna.. Konstigt nog så rann det inte ut mer än några droppar där.

Samma vid termostaten. Det blev som ett litet vakum när jag tog bort termostaten men det kom bara några droppar vatten.

Efter det fick jag fylla på en liter vatten, även fast det bara droppat ut ett par centiliter. Kanske var luft i systemet?
Kickboxer

Post by Kickboxer »

ulf wrote:Tack för svaret, jag har nu bytt termostat..
Kan inte avgöra än om bilen blev att dra mindre bensin, men den blir tyvärr fortfarande inge varmare. Möljligtvis att den går upp i temperatur snabbare men det kan vara inbillning.

Hittade ingen tappkran på kylaren, så jag ryckte bort en av slangarna.. Konstigt nog så rann det inte ut mer än några droppar där.

Samma vid termostaten. Det blev som ett litet vakum när jag tog bort termostaten men det kom bara några droppar vatten.

Efter det fick jag fylla på en liter vatten, även fast det bara droppat ut ett par centiliter. Kanske var luft i systemet?

Ja, det är mycket möjligt. Det du kan göra för att verkligen få ur all luft ur systemet är att ta bort locket till expansionskärlet och sedan starta bilen och låta den gå. Stäng sedan av bilen när den blivit normalvarm. Fyll på vatten vid behov.

Hur varm blir bilen om du låter den stå och gå på tomgång en bra stund?

Mvh Andrée
Peugeot 605 2.0i
Niklas

Post by Niklas »

Din bil verkar i vilket fall tro att den får för lite soppa, kolla om din LMM (eller har du map på den där?) är ok. har du mapsensor kan du testa att byta den också. Lättast är om du hittar en vänlig själ med samma modell så du kan byta och prova innan du byter dyra delar.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
ulf

Post by ulf »

Kickboxer wrote:Hur varm blir bilen om du låter den stå och gå på tomgång en bra stund?

Fläktarna verkade starta runt 90-100 grader tyckte jag.
Men den blev lätt över 100 grader bilen, fast den kokade inte..

Niklas wrote:Din bil verkar i vilket fall tro att den får för lite soppa, kolla om din LMM (eller har du map på den där?) är ok. har du mapsensor kan du testa att byta den också. Lättast är om du hittar en vänlig själ med samma modell så du kan byta och prova innan du byter dyra delar.

LMM Och mapsensor, det säger mig absolut ingenting :( ??
Post Reply