Bengt C wrote:Om bilen står och hoppar och hostar är det en god chans att bränslepumpen håller på att ge upp. Den kan hålla på till och från ganska länge, innan den dör helt och hållet. Hur långt har bilen gått? Moderna bränslepumpar tycks inte ha några marginaler. Jag tror aldrig de håller mer än 40.000 mil. Kanske rent av kan paja efter halva den sträckan.
Enklaste sättet att kolla, om du får igång bilen, är att vänta in ett tillfälle då den trilskas. Dra handbromsen, gå ut och kryp in med benen under tanken. Sparka till på tanken och se om det händer någonting. Om då bränslepumpen är orsaken är det en stor chans att motorn plötsligt går perfekt. (Tro nu inte att du "lagat" pumpen med denna metod.)
Om motorn inte startar är det inte möjligt att låta den stå på tomgång. Den går ju inte ens. Då kan man bygla bränslepumpsreläet, vilket kräver lite elkunskap, sedan kryper man in under tanken på samma sätt (handbroms!). Kanske kan du höra pumpen hacka och ticka konstigt. Ja då är den ju kass. Kanske är den stendöd. Sparka till på tanken. Om ljudet från pumpen ändras radikalt eller att den t.o.m. börjar surra jämt. Samma sak, pumpen är kass.
Sparkar löser problem ibland. Gjorde detta på en 740 som gått 35k mil och den bensinpumpen har gått fint sen dess. Om en bil har stått still en längre tid är detta ett relativt vanligt problem. Hände för mig på en Nissan Primera också men där fick jag byta pump trots ihärdigt sparkande