Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jönsson wrote:Hur e bromsarna på 206 xs 1.6? E de samma som gti? E de värt o byta ut 205'ans ok mot 206 xs oken?
206'ans årsmodell e 00 om de hjälper? brossans 206 1.4 har ju rätt schyssta bromsar så tänkte höra om de e samma på alla modellerna? inkl gti?
Ja det är samma, du kan plocka ok, skivor och belägg o bara flytta över (till 1.9 gti såklart)
najs Men ska man då ta hela "paketet" fram o bak eller räcker det fram? tänkte mest på om de blir skum bromsverkan fram/bak.. kanske står tidigare i tråden, inte orkat läsa allt
R-Gubbe wrote:Nä det är med andra ord smällar man får ta om man vill ha bromsar som funkar hela tiden. Å andra sidan är ju 205'an en väldigt lätt bil och kräver enligt min körstil inte så mycket bromsar. Den stannar ju f*n bara man släpper gasen.
Sammanfattning:
Varför sätta på något som brommsar bilen ?
Nja.. tom bakbromsarna behövs. När vi fick bromsbortfall bak på långa rakan på Mantorp hittade vi leca i bilen ett halvår efteråt.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit Suzis dagbok ändrad 20100111
Så, äntligen har jag fått de nya skivorna och beläggen monterade också. Extra mycket äntligen med tanke på hur de gamla skivorna såg ut... Att jag vågat köra med dem! Det blev alltså slitsade Brembo Max-skivor och Greenstuff belägg på framaxeln om jag inte skrivit det tidigare. Nu ska de köras in lite lugnare i ca 50 mil som rekommenderas och bromsvätskan ska också bytas snarast. Sedan kanske man t.o.m. kan försöka få tummen ur att åka på en banträff, det var alltför länge sedan jag var ute och körde bana.
Återkommer med hur bromsarna upplevs när de är inkörda.
För sprintracing räcker original 247 mm bromsskivor gott med upp till kanske 150 hk ur knotan. För timme ut och timme in är det något mellan 266 och 283 mm som behövs.
För banträffar skulle jag inte gå utöver 266 mm-systemet i onödan eftersom det är därefter det börjar väga satan.
Tror (utan att egentligen veta) att 266 mm är en ganska bra nivå för banträffar med de trimningsgrader som förekommer. PEAN Sweden har diverse belägg för den konfigurationen också.
Själv får jag fantamej nöja mig med 247 x 20.5 mm till uppåt 180 hk... och 1102.5 kg om det är intressant.
Pär H wrote:För sprintracing räcker original 247 mm bromsskivor gott med upp till kanske 150 hk ur knotan. För timme ut och timme in är det något mellan 266 och 283 mm som behövs.
För banträffar skulle jag inte gå utöver 266 mm-systemet i onödan eftersom det är därefter det börjar väga satan.
Tror (utan att egentligen veta) att 266 mm är en ganska bra nivå för banträffar med de trimningsgrader som förekommer. PEAN Sweden har diverse belägg för den konfigurationen också.
Själv får jag fantamej nöja mig med 247 x 20.5 mm till uppåt 180 hk... och 1102.5 kg om det är intressant.
Rätt om timme-ut-timme-in.. För på långdistans kostar ett depåbesök alldeles för lång tid, och små varma bromsar slits mer än stora kalla.
Men även nu på Mantorp tappade många bilar bromsförmåga efter en kvart. Nu kanske en ovan förare tappar förmåga efter en kvart också men när ni blir rutinerade på banträffar kan det vara skönt att få köra hela halvtimmen. I sammanhanget är bromskylning på banan (slangar) och riktigt bra bromsvätska intressant. Motul 600 har jag haft mycket god erfarenhet av och den är inte speciellt dyr.
Last edited by Sliced on Sun May 04, 2008 8:18, edited 1 time in total.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit Suzis dagbok ändrad 20100111
Sliced wrote:Motul 600 har jag haft mycket god erfarenhet av och den är inte speciellt dyr.
Jag har bara hört gott om denna oljan men nu har jag köpt ATE Super Racing Blue. Har bara kört med denna olja en gång tidigare på bana och det var i en BMW, inga problem. Dock hade jag inga som helst problem med bromsarna heller på denna bil, så oljan fick väl inte känna riktig värme kanske? Den är i alla fall så j-kla bra när man byter vätska tack vare färgen. Man ser direkt när den gamla oljan är borta!
Det blev inget vätskebyte idag. Fördömda dåliga gamla luftnipplar! Någon som vet vad originalgängan är på luftnippeln (eller ska jag ställa frågan under mek-avdelningen?)? Jag tänker ta av oket och borra ur den gamla trasiga nippeln och dra i en större gänga. Måste då veta vilken större gänga jag ska köpa så att den finns när jag sätter igång.
DaF1e wrote:Det blev inget vätskebyte idag. Fördömda dåliga gamla luftnipplar! Någon som vet vad originalgängan är på luftnippeln (eller ska jag ställa frågan under mek-avdelningen?)? Jag tänker ta av oket och borra ur den gamla trasiga nippeln och dra i en större gänga. Måste då veta vilken större gänga jag ska köpa så att den finns när jag sätter igång.
vilket sammanträffande.. ja har samma problem har startat en tråd i mektips..
Thedagger tipsade om att gänga med m8 tror ja de va..
Nya bromsvätskan är inte i ännu men nu har bilen rullat ca 50 mil sedan bytet till Brembo Max och Greenstuff och visst bettar det lite vassare sedan tidigare. Men det skriker lite... Jag inbillar mig att bromskänslan blir svampigare med skrikplattor så jag har inte satt dit sådana ännu, det är ju ändå 1-2mm mjukt material emellan järnen så att säga. Rätt eller fel?
munne wrote:Brembo 4-kolvsok, 305mm EBC skivor funkar fint hos mig på både gata och bana:)
Fett! Men ser tungt ut? Det hade varit intressant att veta vilka bilar dessa prylar ursprungligen var avsedda för och ifall du behövt ändra något mer som bromscylinder och balans.
Update. Bromsarna har slutat gnissla av sig självt utan att jag monterat skrikplattor. Kan vara bra att veta för de som i panik river ned allt en gång till för att montera skrikplattor. Prova ett tag, som jag gjort!
Ingen ny vätska än för den avdragna nippeln är ej åtgärdad än. Har dock köpt en ny nippel i vanlig M8, alltid något...
DaF1e wrote: Det hade varit intressant att veta vilka bilar dessa prylar ursprungligen var avsedda för och ifall du behövt ändra något mer som bromscylinder och balans.
406 Coupé.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
munne wrote:Brembo 4-kolvsok, 305mm EBC skivor funkar fint hos mig på både gata och bana:)
Fett! Men ser tungt ut?
4-kolvsok brukar vara i aluminuim och väger inte mer än vanliga enkolvs i gjutjärn. Dock vill dom ofta ha större skivor och det väger också.
Men enkolvs är inte dåligt det heller sitter på en del prestandabilar (iaf Bmw M3 E36) orginal.
Ang. gnissel som du säger så brukar det försvinna med tiden, alternativt kan man köra några upprepade hårda inbromsningar så kan det också försvinna.
Mina åsikter om grönsaker har jag yttrat förr, okej belägg men ingen livslängd.