Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Hatthylla: 3kg
Baksäte: 15kg
Ljuddämpare: 4kg (dragit bort skillnaden jämfört med den jag har nu)
Reservhjul: 16kg (!!!)
Reservhjulshållare, spolartank, diverse lister, bagagerumsmatta osv: 5kg kanske.
Så ungefär 43kg lättare är min bil just nu, vilket borde ge en tjänstevikt på drygt 987 kilo! Ganska nice. Det märks iaf kan jag lova!
Är tjänstevikt med fulltank? Isf 987-55-70 (vikt, bränsle, förare) = 862 kilo helt tom då?
Vart finns det fler kilon att plocka?
(fick mersmak av prestanda då jag knappt kunde köra ifrån en S70 2.5TDI i uppförsbacke för någon timme sen..)
Har faktiskt svårt att tänka mig att 40~kg ska göra någon märkbar skillnad men kanske.. isåfall får du börja med att bara köra med halvtank bensin också.. där har du ett gäng kilo till..
Rakt fram är det inte rejäl skillnad men det märks definitivt när det är lite G-krafter i sidled som hjälper till. Bilen är mycket mer överstyrd in i kurvor och det är lite bättre respons när man trycker på gasen. 100kg sägs vara runt 30hk så det är väl en ökning på sisådär 10-15hk det jag lättat, men lättare bil innebär ju inte bara prestanda ,ger även mindre påfrestning på bromsar. Väldigt förlåtande bil att köra eftersom den är lätt i baken, den bara följer med.
Ska prova med G-techen strax så får vi se om man får någon bättre tid.
Om man tänker såhär, en extra passagerare känns ju jäkligt mycket skillnad. Iaf i en lätt bil. Sen kör jag aldrig med mer än halvtank heller av diverse anledningar.
Dina iakttagelser är helt i nivå med vad man brukar märka vid lättning.
Bara skillnaden på 15 liter eller 50liter i tanken på mig, förlåt på min..., gör märkbar "rödljusrace" och väghållningsskillnad.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Dina iakttagelser är helt i nivå med vad man brukar märka vid lättning. Bara skillnaden på 15 liter eller 50liter i tanken på mig, förlåt på min..., gör märkbar "rödljusrace" och väghållningsskillnad.
Man får se till att det inte går för långt bara så man börjar tänka på sin egen vikt.. "Går ju kapa några hundradelar om jag skippar den där nattmackan.."
SNILLET wrote:Dina iakttagelser är helt i nivå med vad man brukar märka vid lättning. Bara skillnaden på 15 liter eller 50liter i tanken på mig, förlåt på min..., gör märkbar "rödljusrace" och väghållningsskillnad.
Man får se till att det inte går för långt bara så man börjar tänka på sin egen vikt.. "Går ju kapa några hundradelar om jag skippar den där nattmackan.."
Det var väl nåt flygbolag nånstans i världen som ville att passagerarna skulle göra både nr1 och nr2 (!) innan dom satte sig på planet för att på så vis spara vikt..
Det låter väldigt lite i mina öron...
Googlade en snabbis och hittade en person som skrev just att 100kg är drygt 30hk. Om 100kg bara skulle ge 10hk så kan man ju undra varför Lamborghini osv gör dessa SuperLeggeras, de är väl typ 30-40kg lättare bilar med några hästkrafter mer.
Men jag är inte helt säker, men jag har för mig jag både läst och hört att 100kg motsvarar runt 30 hästkrafter.
Asfalten lär väl väga en 10-20kg i alla fall.
Såg du vikterna jag fått fram på min 306'a? kolla projekttråden annars, konstaterar att den blev VÄLDIGT lätt över bakhjulen.
Janne L wrote:Asfalten lär väl väga en 10-20kg i alla fall. Såg du vikterna jag fått fram på min 306'a? kolla projekttråden annars, konstaterar att den blev VÄLDIGT lätt över bakhjulen.
Sorry, jag är inte medlem..
Var det en bra eller dålig sak att den blev lätt över baken?
Känns som jag plockat allting bak som väger nånting, baksäte, reservhjul + hållare, spolartank...
Bim wrote:Jag antar att det är dåligt. Bäst är väl nästan med jämn viktfördelning? 50/50?
Kanske beror på hur bilen driver dock.
Men 800kg fram 380kg bak.. Låter inte så bra
Nja, njä, men med 50/50 kan jag tänka mig att det känns lite 50/50 att satsa i kurvorna också, helt plötsligt kommer bakänden utfarandes. Efter lättningen upplevde jag att bakänden bara följer med mer än när den var typ 40kg tyngre över bakhjulen. Man vill ju att bakändan bara ska följa med.
Eller har jag fel?
Det är ju bara kolla på bubblan (nog för att den är baktung) men det är ju inte jättebra med tyngd bak, livsfarlig bil att köra på vintern.
Bättre att kanske bara ha kg/Hk som ett mått: innan lättning 9.36 kg/Hk efter 8,97 kg/Hk.
Nästa lättningssteg byt till MC-batteri, C5 alufälgar, Lexan/Makrolon rutor bak o.s.v
Antar att du redan har batteriet i bakluckan? Iaf så kan du byta det mot ett mindre och lättare batteri. Sen en kolfiber/plast motorhuv (alt. ta bort helt) borde göra stor skillnad i viktfördelningen, de brukar vara rätt så tunga.
Och som Teimurlang också sa, fälgar/däck. Stor skillnad på dessa viktmässigt. Ett bra alternativ är OZ Ultraleggera, men de är dyra
Rx37 wrote:Antar att du redan har batteriet i bakluckan? Iaf så kan du byta det mot ett mindre och lättare batteri. Sen en kolfiber/plast motorhuv (alt. ta bort helt) borde göra stor skillnad i viktfördelningen, de brukar vara rätt så tunga. Och som Teimurlang också sa, fälgar/däck. Stor skillnad på dessa viktmässigt. Ett bra alternativ är OZ Ultraleggera, men de är dyra
c5-fälgar som redan nämnts är nästan gratis och man spar typ 20kg ofjädrad vikt på bilen mot orginal
datapata wrote:c5-fälgar som redan nämnts är nästan gratis och man spar typ 20kg ofjädrad vikt på bilen mot orginal
Mer info om dessa C5 fälgar gärna. Storlek? En bild kanske? Sitter på vilka C5? Vore ju kul att lätta 20kg ofjädrad vikt om storleken är rätt!
15x6" ET 18 om jag minns rätt, har inte mina här. vikt runt 5kg st, har sett siffror mellan 4,8 och 5,4 kg, vet inte vad som stämmer och har inte tillgång till så pass nogrann våg. gjorda i aluplåt och ser ut som en helt vanlig plåtfälg, dock ca 5mm tjockt gods vilket gör det enkelt att se om det är vanliga stålfälgar eller alu. har inte koll på vilka de satt på från fabrik, men säkert en hel del