Man tar väl bilen på släp till o från banan.
vilken fjäderkonstant på coiloverfjädrar?
-
Teimurlang
- Klubbmedlem

Har för mig att 309 är 4mm grövre. Jag har satt en på min bil men inte kört med den ännu.
Klart att det ska spåra ur.
Klart att det ska spåra ur.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H wrote:Fjädrar kan jag också fixa för 400 - 450 kr/st + frakt.
Var det en hint åt mig?
Tänkte köpa ett par 6tum långa, 2,5 tum ID, 750 lbs, och två hjälpfjädrar, 4 lbs, 4 tum långa, och kopplingshylsorna emellan..
Tror att det låg på 1600 plus moms från Demon via rallyimporten.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
-
Teimurlang
- Klubbmedlem

TheDagger wrote:Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
Tror du 600 är lagom till min 106 med? Jag gillar inte för jäkla hårt...
jag fick rätt spännande reaktion på mitt val av fjärar från uk kan jag säga
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

datapata wrote:TheDagger wrote:Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
jag fick rätt spännande reaktion på mitt val av fjärar från uk kan jag sägadet absolut hårdaste de fått beställt tidigare var 350lbs och 7" långa, så det var lite fundersamma
Svara bara " We are Vikings! "
Ska funka likadant på 106.Team_Hink_Racing wrote:datapata wrote:TheDagger wrote:Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
jag fick rätt spännande reaktion på mitt val av fjärar från uk kan jag sägadet absolut hårdaste de fått beställt tidigare var 350lbs och 7" långa, så det var lite fundersamma
Ja, britterna har verkligen snöat in på 300 lb/in, även på tävlingsbilar, verkar det som. Det måste ju kränga nåt hemskt också. 600-800 är ju inte extremt hårt det heller. Ger en egenfrekvens på 3-3.5 Hz vilket ska vara åt mjukare hållet för tävlingsbilar. Men i sportiga sektorn ligger det ju klart åt det hårda hållet.
EN 14497
Pär H wrote:Ska funka likadant på 106.Team_Hink_Racing wrote:datapata wrote:TheDagger wrote:Pär H wrote:Jag skulle råda dig att stanna vid 600, då har du skaplig balans i bilen. Om du upptäcker att du är som Clarre och gillar lite hårdare tag är det inte jättedyra fjädrar.
Ja, britterna har verkligen snöat in på 300 lb/in, även på tävlingsbilar, verkar det som. Det måste ju kränga nåt hemskt också. 600-800 är ju inte extremt hårt det heller. Ger en egenfrekvens på 3-3.5 Hz vilket ska vara åt mjukare hållet för tävlingsbilar. Men i sportiga sektorn ligger det ju klart åt det hårda hållet.
Tack
Jag mätte ett par coiloverfjädrar jag använt på ax, dom var ca 5,5" långa och jag bedömer att 6" blir perfekt.
Dock har jag ingen aning om hur hårda dom är, kan jag få hjälp att räkna ut det med hjälp av måtten?
Dock har jag ingen aning om hur hårda dom är, kan jag få hjälp att räkna ut det med hjälp av måtten?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

TheDagger wrote:Jag mätte ett par coiloverfjädrar jag använt på ax, dom var ca 5,5" långa och jag bedömer att 6" blir perfekt.
Längden som Gaz(brukar vara så) räknar kallas "aktiva" och räknas inte med den platta delen utav aktiva var varv.
Om du mäter tjockleken på fjädernstålet så kan man räkna ut det. Pär kan såklart men det finns nog en mall på Rejsa.
Det med längden alltså 6" osv kan vara olika hur fjäder makarna räknar längden,men offtas mäter dom aktiva varv, viktigt att kolla upp.
Team_Hink_Racing wrote:TheDagger wrote:Jag mätte ett par coiloverfjädrar jag använt på ax, dom var ca 5,5" långa och jag bedömer att 6" blir perfekt.
Längden som Gaz(brukar vara så) räknar kallas "aktiva" och räknas inte med den platta delen utav aktiva var varv.
Om du mäter tjockleken på fjädernstålet så kan man räkna ut det. Pär kan såklart men det finns nog en mall på Rejsa.
Det med längden alltså 6" osv kan vara olika hur fjäder makarna räknar längden,men offtas mäter dom aktiva varv, viktigt att kolla upp.
Problemet är att nån idiot kapat mina fjädrar
De är iaf 135mm långa totalt, trådtjocklek 12,2mm, ca 33mm cc avstånd i lindningen.
Jag tyckte dom var väldigt hårda iaf.

-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Team_Hink_Racing wrote:4,75 varv skulle jag räknat det till. Dessto kortare desstu hårdare, eller hur var det nu? Tror Pär har skrivit det längre upp i tråden
Väntar och ser vad Pär säger
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Du behöver veta spoldiametern också, olika om det är inner-eller medeldiameter som ska puttas in nedan.TheDagger wrote:Team_Hink_Racing wrote:TheDagger wrote:Jag mätte ett par coiloverfjädrar jag använt på ax, dom var ca 5,5" långa och jag bedömer att 6" blir perfekt.
Problemet är att nån idiot kapat mina fjädrar
De är iaf 135mm långa totalt, trådtjocklek 12,2mm, ca 33mm cc avstånd i lindningen.
Jag tyckte dom var väldigt hårda iaf.
Jag är helt paj och måste gå och lägga mig snart. Men om du inte kan vänta så kan du hitta en metrisk kalkylator bland http://www.google.se/search?sourceid=na ... calculator om du letar ett tag.
Skulle jag gissa efter ögonmått skulle jag säga minst 600 lb/in.
EN 14497
Pär H wrote:
Skulle jag gissa efter ögonmått skulle jag säga minst 600 lb/in.
Du vet att alla former av uträkningar är överkurs för mig
Det är ingen brådska, och tror du att dom är över 600lbs så känner jag mig lite lättad
Men om du förklarar hur du vill att jag ska mäta så ordnar jag det, och som sagt är det ingen panik!