Eftersnack Gelleråsen 18/7

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Har reviderat min priolista efter dagens körning, nu står sittastill-stol högst på listan :)
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det är alltid bra att ha. Man får en så mycket mer avslappnad körning då.
Last edited by R-Gubbe on Mon Jul 19, 2010 3:34, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by -Skalman- »

En riktigt kul dag, utan regn för omväxlings skull i Karlskoga :wink:

Jag är grymt nöjd med bilen. Stor skillnad mot innan, ligger riktigt gött i kurvorna och är väldigt snäll och lättkörd. Ser redan fram emot Kinnekulle :D
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

mm, tror det kan behövas, jag är mör i hela kroppen efter allt slängande fram och tillbaka...
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Kanske är filmen som luras, men borde du inte få bättre fart ut ur kurvorna med lägre växel Clarre? tänker på te.x kurvan efter startrakan, låter som att du hade kunnat köra på 2'an istället för 3'an?

Snyggt kört iaf :) Som vanligt ;)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

R-Gubbe wrote:Här är en liten filmsnutt ocensurerad.

http://www.youtube.com/watch?v=z78NbizzRo8

Det kommer flera.
Inte för att jag ska va sån... men...

-Innan ca 50-75 m-märket efter startsträckan behöver du inte bromsa. Tvekar iofs själv där.
-Håller man högre i utgången av essen, dvs sista vänstern innan rakan inför ejes, kan man bryta in bilen rätt hårt och gå på gasen tidigt. Den är rätt hårt doserad den kurvan.
-Inför hårnålen är precis i slutet av avfarten till höger en lämplig bromspunkt om jag minns rätt. Om man går ut lite saktare än nödvändigt ur ejes, lite senare.
-Mellan hårnålen och depåkurvan kan man hålla stumt och sikta på första innercurben i depåkurvan. Man hinner faktiskt dutta tillräckligt på bromsen efter tangeringen av denna för att klara depåkurvan.
-Dock kan detta vara ett dåligt råd eftersom jag aldrig klarat av att få en bra utgång på startrakan. Hålla stumt i den svaga vänstern och samtidigt hålla ut lite och ta en senare tangeringspunkt borde dock inte vara ngn omöjlighet med ditt chassi och ändå inte +200 hk.

En sekvens med mig i trafik och sprucket grenrör: http://www.youtube.com/watch?v=DktvvxMWjpw ...tyvärr det enda jag har från Gelleråsen.
Last edited by Pär H on Mon Jul 19, 2010 3:26, edited 1 time in total.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

R-Gubbe wrote:Ja Peder stod för dagens största överraskning. Han kom med nyinköpt Daggerbil. Det visade sig ju dessutom att killen kan köra inte bara snacka. Stor eloge till Peder alltså. :thumbup: :thumbup:

Tror Peder är mer rätt person i bilen än jag :) Jag trivdes aldrig i den hur bra den än gick. Har köpt en Porsche 924 -77 nu och hur skranglig den än är så är den rätt i mitt hjärta.

Hoppas nu bara inte Peder kraschar med rallyen, vore synd när man lagt oändliga timmar på den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jönsson wrote:Kanske är filmen som luras, men borde du inte få bättre fart ut ur kurvorna med lägre växel Clarre? tänker på te.x kurvan efter startrakan, låter som att du hade kunnat köra på 2'an istället för 3'an?

Snyggt kört iaf :) Som vanligt ;)

Går avsevärt fortare än man tror, är bra bottendrag i den motorn med, garanterat mervrid över hela registret.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag har allt funderat på det där med tvåan, och även testat. Tycker inte att det gör någon skillnad mer än att det låter illa på tvåan. Det är som Dagger skriver ett ganska bra bottendrag i den motorn. Jag vet också att jag är för snäll mot materialet. Det går att varva mera, bromsa senare mm. Jag vet också att det går att hålla fullt i vänstern innan depåkurvan. Kan inte någon tala om det för min högerfot? Jag liknar den kurvan med vänstern under bron på kullen.

Här kommer två filmer till med lite puggar den här gången.

http://www.youtube.com/watch?v=mEjTzz6GY6U

http://www.youtube.com/watch?v=qlNj8Iqk0DE
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Pär H wrote:-Håller man högre i utgången av essen, dvs sista vänstern innan rakan inför ejes, kan man bryta in bilen rätt hårt och gå på gasen tidigt. Den är rätt hårt doserad den kurvan.
-Inför hårnålen är precis i slutet av avfarten till höger en lämplig bromspunkt om jag minns rätt. Om man går ut lite saktare än nödvändigt ur ejes, lite senare.

Jag har tänkt i samma banor under eftermiddagen igår, funderade på varför de jag åkte med inte kom upp i mer än 120-130km/h innan bromsen vid Ejes, minns tydligt hur den sträckan var med 106:an(XR!, 60kusar å krängvarning) där jag fick begränsa hastigheten till 120km/h för att ha tillräckligt med bromskraft med standardbelägg för att öht kunna svänga in på Ejes. De gångerna jag inte fick släppa förbi folk med mer ax, vilket var ofta.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Var är alla bilder?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

Får också tacka för en trevlig dag. Stort tack till Clarre som bjöd på dagens åktur. Inspirationen är nu på topp.

Har lite bilder i min kamera som jag laddar upp under kvällen.
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
Bim

Post by Bim »

TheDagger wrote:Tror Peder är mer rätt person i bilen än jag :) Jag trivdes aldrig i den hur bra den än gick. Har köpt en Porsche 924 -77 nu och hur skranglig den än är så är den rätt i mitt hjärta.

Hoppas nu bara inte Peder kraschar med rallyen, vore synd när man lagt oändliga timmar på den.

Såg bilen i lördags, hann dessvärre inte kolla noga på bilen.

Men WOW , den såg riktigt rå ut i verkligheten och den lät gött med :).

Kommer de projekttråd på Porschen? :)
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Putt

Post by Putt »

En kul dag med mycket körning. Roliga bataljer mellan mig och Jesper, nästan identiska bilar och liknande körstil gjorde att det blev dött lopp mellan oss.

Bra uppträdande på banan av de flesta, enda personerna jag skulle vilja ge lite ris är en Subaru, en Golf, och en Ford. Subaruan och Golfen för en riktigt ful omkörning på insidan vid Trösen, ren tur att jag såg dem, annars hade det blivit plåtkontakt.

Forden för att han var långsam i kurvorna men snabb på rakorna, jag var snabbare runt banan men han vägrade släppa om mig :evil:
Rallye!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ja det var en Silverfärgad Golf som stundtals körde riktigt illa för att vara på förarutveckling, med alldeles för små marginaler till övriga.
Hans Hellström

Putt

Post by Putt »

SNILLET wrote:Ja det var en Silverfärgad Golf som stundtals körde riktigt illa för att vara på förarutveckling, med alldeles för små marginaler till övriga.

En silverfärgad med VW-märke på huven ja. Inget emot rejsig körning sålänge alla är med på det, men i detta fallet tycker jag att det var väl brutal körning.
Rallye!
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Instämmer. Han utmärkte sig ganska väl. Borde väl få något litet påpekande iaf.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Putt wrote:Forden för att han var långsam i kurvorna men snabb på rakorna, jag var snabbare runt banan men han vägrade släppa om mig :evil:

Ovanlig? Sa dom inte det på förarmötet att ingen dragracing med snabbare bilar på rakan? Förra året på G-åsen sa Fords träffansvarig det iaf, eller om det var Subaru som hade det då, att är du långsam i kurvorna så släpp förbi på rakorna.
Roligt att ni har haft roligt annars! Grattis Peder att nu lär det var sluttjatat om banpremiär! :)
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Team_Hink_Racing wrote:
Putt wrote:Forden för att han var långsam i kurvorna men snabb på rakorna, jag var snabbare runt banan men han vägrade släppa om mig :evil:

Ovanlig? Sa dom inte det på förarmötet att ingen dragracing med snabbare bilar på rakan? Förra året på G-åsen sa Fords träffansvarig det iaf, eller om det var Subaru som hade det då, att är du långsam i kurvorna så släpp förbi på rakorna.
Roligt att ni har haft roligt annars! Grattis Peder att nu lär det var sluttjatat om banpremiär! :)

Jodå, de sa de i år också. Problemet är ju att få folket att förstå... :roll:

Vår sköna Peugeot line up! :D Peder tog ju kort på den.

I Clarres "försvar" så var det väldigt sällan han fick åka ensam i kurvorna, jag åkte med några varv och han påtalade flera gånger att folk bromsade tidigt, så får Clarre köra ensam på banan så hade det nog sett lite annorlunda ut tror jag. :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ja det blir ju lite skojigt om man skall kryssa sig emellan alla som är rädda om sina bromsar på förarutvecklingarna :)
Hans Hellström

Post Reply