bensin sort
Klart man kan använda i tidigare också
Har jag och flera andra kunnat köra våra 205or i flera år på E85 så lär nog E10 fungera utan några som helst problem...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Det finns ju de som testat 95oktaniga soppan med avseende på andelen etanol och kommit fram till att det varierat mellan 3 och 11% (E11 mao). Så om soppan hade hållt just E10 så ska du kunna köra vidare på 95 precis som förut. Men med tanke på hur det varit tidigare så kanske det kommer variera upp till E20? Och då är det ju en annan femma för vissa.
Dock så är ju marginalerna ganska så stora på våra bilar. De skall kunna köras på gammal soppa, i länder med sämre soppakvalitet osv. Jag hade inte varit orolig. Finns de som blandat in några procent E85 när de tankat utan att märka något.
Biltillverkarna säger som de gör för annars får de på huden OM något skulle gå fel, oavsett om det berodde på bränsle eller inte.
Dock så är ju marginalerna ganska så stora på våra bilar. De skall kunna köras på gammal soppa, i länder med sämre soppakvalitet osv. Jag hade inte varit orolig. Finns de som blandat in några procent E85 när de tankat utan att märka något.
Biltillverkarna säger som de gör för annars får de på huden OM något skulle gå fel, oavsett om det berodde på bränsle eller inte.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Har haft mail-kontakt med Peugeot Sverige nu i veckan, och de säger samma sak att fr.o.m. 1/1 2000 så kan alla Peugeot-modeller (som går på 95) köra på E10. Övriga bör köra på 98 oktan.
Vad är det för skillnad eftersom de äldre inte bör/ska köra på E10?? Och vad är det som kan hända om man kör på E10, mer än att ev. bensinfiltret ev. täpps igen något fortare ( av .ev. avlagringar som etanolen löser upp)??
Vad är det för skillnad eftersom de äldre inte bör/ska köra på E10?? Och vad är det som kan hända om man kör på E10, mer än att ev. bensinfiltret ev. täpps igen något fortare ( av .ev. avlagringar som etanolen löser upp)??
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid 
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

vwpegg wrote:Vad är det för skillnad eftersom de äldre inte bör/ska köra på E10??
I princip ingen.
Och vad är det som kan hända om man kör på E10
I princip inget som inte hade hänt i alla fall.
Som -Lappen- skrev ovan:
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Nu är väl datumet 1/5 inte direkt spikat, finns väl såvitt jag vet inget riksdags (eller regerings)-beslut på detta, vilket krävs, trots att det är EU-regler från början.
Efter att man införde E10 i Finland gick försäljningen av 98-oktan upp från 10% till 40%. Känns inte som det var den avsedda effekten, men vad vet jag....
Efter att man införde E10 i Finland gick försäljningen av 98-oktan upp från 10% till 40%. Känns inte som det var den avsedda effekten, men vad vet jag....
Jag kör med 95 E10 nu och bilfan drar 1L mer på 100km än förut. Byter till 98 nu. Har också hört om dem som menar att deras bil börjar dra flera liter mer/100km (mest stadskörning) också.
"Dom" säger ju att det ska bara vara 3% förbrukningsskillnad gentemot 98E men det är nog bara optimistsiffror för att nån alls ska vilja tanka skiten.
Det var ju en jädrans miss att införa E10 i just Finland då vi har Europas äldsta bilpark (har jag hört) och 40% av alla bilar är äldre än år 2000.... Blir ju lite +-0 då. Dessutom blev det ju INTE billigare att tanka heller som de också lovade. Priset gick ner kanske 3 cent, och det försvann ju hastiga tag då oljekrisen i Egypten och Tunisien kom.
Just nu är:
95 E10: 1.569 €
98E: 1.609 €
Diesel: 1.329 € (typ, vet inte exakt på den nu)
Dom som orkar får ju omvandla till kr
"Dom" säger ju att det ska bara vara 3% förbrukningsskillnad gentemot 98E men det är nog bara optimistsiffror för att nån alls ska vilja tanka skiten.
nevyn wrote:Efter att man införde E10 i Finland gick försäljningen av 98-oktan upp från 10% till 40%. Känns inte som det var den avsedda effekten, men vad vet jag....
Det var ju en jädrans miss att införa E10 i just Finland då vi har Europas äldsta bilpark (har jag hört) och 40% av alla bilar är äldre än år 2000.... Blir ju lite +-0 då. Dessutom blev det ju INTE billigare att tanka heller som de också lovade. Priset gick ner kanske 3 cent, och det försvann ju hastiga tag då oljekrisen i Egypten och Tunisien kom.
Just nu är:
95 E10: 1.569 €
98E: 1.609 €
Diesel: 1.329 € (typ, vet inte exakt på den nu)
Dom som orkar får ju omvandla till kr
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Kostar ännu mer i Salo! Speciellt på ABC (automatstationer) där ligger 95an på 1.60
Håller med dig! Priserna gick inte ner, förbrukningen har ökat, detta har tom blivit testat av laboratorier! 98 blir det för min del också.
Ang bilparken, det är ju säkert så att den är gammal. Men det beror ju på att bilar kostar mer än hälften så mycket MER här än i Sverige:(
Håller med dig! Priserna gick inte ner, förbrukningen har ökat, detta har tom blivit testat av laboratorier! 98 blir det för min del också.
Ang bilparken, det är ju säkert så att den är gammal. Men det beror ju på att bilar kostar mer än hälften så mycket MER här än i Sverige:(
Eftersom i princip alla Saab, Volvo, Volkswagen kommer gå att köra på det borde det väl inte bli någon rusning till 98 av den orsaken, däremot tror jag inte många kommer att dra sig för att testa 98 om förbrukningen höjs.
Jag misstänker att de flesta som går över till 98 gör det pga höjd förbrukning med E10, inte för att bilen absolut inte går att köra på E10.
Men det är klart, om man minskar de fossila utsläppen så borde ju rimligtvis skatten på bilarna sänkas också, eller hur? Känns inte så troligt....
Jag misstänker att de flesta som går över till 98 gör det pga höjd förbrukning med E10, inte för att bilen absolut inte går att köra på E10.
Men det är klart, om man minskar de fossila utsläppen så borde ju rimligtvis skatten på bilarna sänkas också, eller hur? Känns inte så troligt....
Här finns en länk till Bil Swedens sida med rekomendationer om vilka bilar som klarar av E10 http://www.bilsweden.se/web/E10.aspx Klicka seda på PDF länken.
Ps. Bil Sweden är ju en tillverkarorganisation så det kan ju fortfarande vara så som ngra skrev, att tillverkarna bara vill safea med sina rekomendationer.
Ps. Bil Sweden är ju en tillverkarorganisation så det kan ju fortfarande vara så som ngra skrev, att tillverkarna bara vill safea med sina rekomendationer.
BMW 318d -08
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
Men det är fortfarande bullshit att du inte skulle kunna köra det i tidigare psabilar iaf 
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
kagge wrote:Så ingen vet vad Peugeot grundar sin rekommendation på angående E10 och äldre bilar???
Avskriva sig eventuella skulder för motorhaveri?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
Rx37 wrote:kagge wrote:Så ingen vet vad Peugeot grundar sin rekommendation på angående E10 och äldre bilar???
Avskriva sig eventuella skulder för motorhaveri?
Så är det, Dom vet att motorerna tar stryck av lite högre inblandning.
Blir mer kondens i motorerna om dom inte långkörs ofta.
Med lagerhaveri mm som följd då vev får ytrost.
Borde dom inte ändra service intervall på bilar som går på e10?
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
kagge wrote:Frågar bara för att. Vad händer om man har 100 oktanig bensin? skillnad? Fördel? Nackdel?
Ju högre oktantal desto större förmåga hos bränslet att inte självantända, sk knackning. Knackning är inte bra i en förbränningsmotor av Ottotyp.
Med högre oktantal kan högre laddtryck användas, förutsatt att motorn har knacksensor och en anpassad mappning.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Let´s travel in restrained elegance.