Magisk försvinnande olja

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Niklas

Post by Niklas »

jag säger bara vad min egna erfarenhet säger, samt vad som sagts till mig av personer som är kunniga inom olja.

det är mycket möjligt att det finns vissa oljor där det inte spelar någon som helst roll osv. Men vad jag har märkt så gör det skillnad, men jag är ingen kemist så jag tänker inte försöka bevisa det på något sätt ;)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Njae... att det skulle vara nån som är kunnig på oljor som säger det låter lite underligt, inte för att nedvärdera nån eller så...
Det finns ju en hel del sidor som beskriver skillnader och likheter på oljor, givetvis kan jag inte hitta nån nu... :oops:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Niklas »

jo, läs mina inlägg så kan du i slutänden härleda det till castrols marknadsansvarige ;)
jag tänkte också som du förut, men bevisligen så fungerar inte allt i praktiken som i teorin.

jag hade också baserat vad jag visste om oljor på vad jag läst om dom, därför jag hällde i helsyntet från första början, men för mig funkade det tyvärr inte :(

Efter att jag pratat med folk jag känner som bygger motorer så har dom sagt samma sak, funkar inte av någon anledning.

dvs, kan man köra på helsyntet, skitbra :)
om motorn drar olja men slutar dra när man häller i halvsyntet med samma (eller närliggande) viskositet.. så vet jag inte hur jag ska förklara det :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Känner en motortrimmare som resonerar på det sättet med, "syntet är skit, smörjer inte som det ska, mineral ska de vara", han tycker att Quakerstates Pennsylvaniaolja är det enda som duger(den som för det mesta finns att köpa i Sverige är Nordsjöolja, så den är inget bra den heller..).
Så det kanske ligger nåt i det, personligen tror jag det är skrönor och okunskap.

Inte med det sagt att en mineralolja alltid är dålig(eller sämre än motsv. syntet), men en sak som är säker är att syntetoljorna inte är mer lättflytande i varmt tillstånd än vad mineraloljorna är, står det 5W-50 så är det det, samma på en mineralolja.
Så att syntetoljor är blaskiga och att de löser föroreningar bättre än mineral...det är skrönor.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Loffas »

sen avdunstar inte syntet lika lätt som mineral vilket är en bra sak
Post Reply