idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
uhm, körde gammal post-saab ett tag, automat då förvisso så DEN biten va ju lugn.
Men siktfältet e ju helskumt.
Kul detalj med detta, inte många idag som tänker på att när vi hade vänstertrafik i Sverige så hade vi faktiskt ratten på vänster sida
. SNACKA om helskumt.
Kul detalj med detta, inte många idag som tänker på att när vi hade vänstertrafik i Sverige så hade vi faktiskt ratten på vänster sida
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snillet wrote:uhm, körde gammal post-saab ett tag, automat då förvisso så DEN biten va ju lugn.
Kul detalj med detta, inte många idag som tänker på att när vi hade vänstertrafik i Sverige så hade vi faktiskt ratten på vänster sida. SNACKA om helskumt.
Anders Linder 307sw
Lillen wrote:snillet wrote:uhm, körde gammal post-saab ett tag, automat då förvisso så DEN biten va ju lugn.
Kul detalj med detta, inte många idag som tänker på att när vi hade vänstertrafik i Sverige så hade vi faktiskt ratten på vänster sida. SNACKA om helskumt.
Kolla sida 12
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Alex . wrote:Lillen wrote:snillet wrote:uhm, körde gammal post-saab ett tag, automat då förvisso så DEN biten va ju lugn.
Kolla sida 12
Va ju den jag kommenterade
Hans Hellström
snillet wrote:Va ju den jag kommenterade
Det var jag som missuppfattade dig
jag la in denna fråga
Vad gör ett sånt här filter egentligen,bättre sämre än orginal ? och kan det kanske skada några andra komponenter

och jag blev lite förvirrad när du inte quotade "sitta på fel sida och köra bil" so my misstake
snillet wrote:uhm, körde gammal post-saab ett tag, automat då förvisso så DEN biten va ju lugn.
Anders Linder 307sw
Nik wrote:snillet wrote:Kul detalj med detta, inte många idag som tänker på att när vi hade vänstertrafik i Sverige så hade vi faktiskt ratten på vänster sida. SNACKA om helskumt.
Och livsfarligt. Var säkert en o annan mötesolycka på den tiden...
Du skojar
Hans Hellström
- danielr112
Vad är skillnaden på alla dessa växellådor som finns i var och varannan bil nuförtiden, exempelvis sekventiell, tiptronic och allt vad det heter..någon som kan ge en kort sammanfattning av de vanligaste varianterna?
Vad skiljer dem från en gammal hederlig manuell osv?
DSG tror jag iaf den heter den som fanns i nån Golf med dubbla kopplingar så nästa växel finns där redo att växlas till, men de andra lådorna då?
DSG tror jag iaf den heter den som fanns i nån Golf med dubbla kopplingar så nästa växel finns där redo att växlas till, men de andra lådorna då?
Krille84 wrote:Vad är skillnaden på alla dessa växellådor som finns i var och varannan bil nuförtiden, exempelvis sekventiell, tiptronic och allt vad det heter..någon som kan ge en kort sammanfattning av de vanligaste varianterna?
Sekventiell låda är när man rycker spaken bakåt för o få i växeln och frammåt för o växla ner, ingen H rörelse alltså. I stccbilarna iaf brukar man ha en sensor som känner av när man börjar rycka i spaken och då stryper tändningen så man får i växeln enklare. Detta tillsammans med rakskurna drev gör det rättså lättväxlat..
Sen finns de väl dogbox också som väl igentligen är en standardväxellåda utan synkringar och rakskurna drev så man bara behöver mellangasa när man växlar? Om ens det?
Jönsson wrote:Krille84 wrote:Vad är skillnaden på alla dessa växellådor som finns i var och varannan bil nuförtiden, exempelvis sekventiell, tiptronic och allt vad det heter..någon som kan ge en kort sammanfattning av de vanligaste varianterna?
Sekventiell låda är när man rycker spaken bakåt för o få i växeln och frammåt för o växla ner, ingen H rörelse alltså. I stccbilarna iaf brukar man ha en sensor som känner av när man börjar rycka i spaken och då stryper tändningen så man får i växeln enklare. Detta tillsammans med rakskurna drev gör det rättså lättväxlat..
Sen finns de väl dogbox också som väl igentligen är en standardväxellåda utan synkringar och rakskurna drev så man bara behöver mellangasa när man växlar? Om ens det?
mjo släppa trycket gör man väll oftast, no clutch here bara skicka i växlarna, manligt
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Tiptronic e väl typ som F1systemet man har i Ferraribilarna? man har två paddlar som man växlar med som sköter all växling åt dig.. Tror det finns utan paddlar också så man bara drar växelspaken mot sig.. dock inte lika brutalt som en sekventiell låda.. Synd de e så dyra bara.. Den som sitter i Johan Sturessons Stccbil går ju lös på 250k..
Jönsson wrote:I stccbilarna iaf brukar man ha en sensor som känner av när man börjar rycka i spaken och då stryper tändningen så man får i växeln enklare. Detta tillsammans med rakskurna drev gör det rättså lättväxlat..
Flatshift
Hans Hellström
snillet wrote:Jönsson wrote:I stccbilarna iaf brukar man ha en sensor som känner av när man börjar rycka i spaken och då stryper tändningen så man får i växeln enklare. Detta tillsammans med rakskurna drev gör det rättså lättväxlat..
Flatshift, kan köra det och launchcontrol(liknande funktion fast används vid stillastående start) i megasquirten, funderar på att testa
, risken är bara att den gamla BE lådan och drivaxlarna kan fara illa misstänker jag
![]()
Finns nog en risk men vafan, delarna e billiga
Ställer återigen min fråga.. Hur bygger man en shortshift? E de komplicerat så man ska köpa ett kitt istället? o var gör man de?