bakvagn 205, erfarenheter!
Om jag bara ska köpa en lös axeltapp från skroten, från vilka modeller kan jag då ta? Jag har tillgång till både svarv och press för att fostra mina delar.
Vidare, om jag svarvar till ytorna och gör glidlager i oljebrons, har detta en chans att ha någon hållbarhet jämfört med nållagren som sitter standard?
Vidare, om jag svarvar till ytorna och gör glidlager i oljebrons, har detta en chans att ha någon hållbarhet jämfört med nållagren som sitter standard?
Och här kommer äntligen måtten på 205 bakaxeln.
cc mellan infästningarna är 88cm och mellan främre
fäste och bakre är det cc 30,5.
Jag tog isär en axel till idan och höger axeltapp
och själva bakaxelröret var inget att ha.
Så Zilog dessvärre har jag inget att sälja.
Jag tog isär en axel till idan och höger axeltapp
och själva bakaxelröret var inget att ha.
Så Zilog dessvärre har jag inget att sälja.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
zilog wrote:Om jag bara ska köpa en lös axeltapp från skroten, från vilka modeller kan jag då ta? Jag har tillgång till både svarv och press för att fostra mina delar.
Verkar vara samma artnummer till alla modeller till 205:an på axeltappen. Även 309 har samma.
Glidlager i oljebrons skulle mycket väl kunna fungera bara du har en fin yta som glidlagren går emot.
På sambons 205:a gjorde jag ett test och byggde upp den skadade ytan på axeltapparna med svets för att sedan svarva av dom till orginalmått igen. Monterade tillbaka allt med nya lager. Har väl kört så i ett par år nu tror jag och det verkar funka. En sak är man lite osäker på bara. Det är ju hur pass mycket man påverkar härdningen i materialet så man kan få spricktendenser och dyligt när man värmer med svetsen. Men det verkar ju funka bra hitills.
På min 405:a(snarlik i konstruktionen som 205:an) har jag precis gjort ett annat test. Där hade lagren på ena sidan ätit sig in en bit i axeltappen. Där provade jag att svarva en 14 cm lång hylsa i hård nylonlagerplast och ha den som lagring. Hylsan klämdes i med presspassning och sen brochade jag upp dom sista hundradelarna för perfekt passform.
Har ej hunnit testa det nån lång tid så jag kan ej svara hur pass bra det funkar. Får se om plasten klarar belastningen.
Men kan tänka mig att en kraft fördelad på en 140mm bred yta istället för 2*15mm ska kännas bättre för axeltappen.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Det går ju max att flytta ut fästena 2-3 cm på varje sida på 205 också, så bakvagn från 306 / ZX / Xsara verkar vara bara att glömma, tyvärr. Men då är det utrett iaf.Clarre wrote:Och här kommer äntligen måtten på 205 bakaxeln.
............
Undrar hur det är med sving och svingtapp iofs? Om tappen passar i 205/309-röret kan det ju ändå vara så att det går att hitta fräscha saker på skroten som kan vara värda pengarna?
EN 14497
-
snusmummriken
-
snusmummriken
cocos_not wrote:å en fråga te börja plocka isär axeln å då skulle ja ju ha bort de där "locket" på v sida å märker att de sitter fast med en insex i plast !!! hur f*n ska man få bort den ??
Antar att du inte klarar att få ut den med en insektsnyckel. Då är det bara att ta ett dorn eller liknande och försöka slå ur den. Brukar inte vara några problem. Är bara en kort stoppskruv för att komma åt gängorna innanför.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
-
snusmummriken
Marcus wrote:cocos_not wrote:å en fråga te börja plocka isär axeln å då skulle ja ju ha bort de där "locket" på v sida å märker att de sitter fast med en insex i plast !!! hur f*n ska man få bort den ??
Antar att du inte klarar att få ut den med en insektsnyckel. Då är det bara att ta ett dorn eller liknande och försöka slå ur den. Brukar inte vara några problem. Är bara en kort stoppskruv för att komma åt gängorna innanför.
ah så hela kmr ut när ja knackar ut den ??? trodde de va lång gänga
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
205 CTI -88 sommarbil
Nu har jag bankat ihop min bakvagn med hemmasvarvade glidlager i brons. Nu till frågan, vilken höjd har bakvagnen standard samt hur mäter jag den? Innan jag plockade isär hade jag 280mm mellan bromsskiva och skärmkanten på höger sida samt 255mm mätt på samma sätt på vänster sida, antar att detta är rätt långt under standard eftersom stötdämparna går i lås nånstans > 370mm.
zilog wrote:Nu har jag bankat ihop min bakvagn med hemmasvarvade glidlager i brons. Nu till frågan, vilken höjd har bakvagnen standard samt hur mäter jag den? Innan jag plockade isär hade jag 280mm mellan bromsskiva och skärmkanten på höger sida samt 255mm mätt på samma sätt på vänster sida, antar att detta är rätt långt under standard eftersom stötdämparna går i lås nånstans > 370mm.
Det officiella sättet att mäta höjden på är avståndet mellan centrum på stötdämparfästena. Saxat från 205gtidrivers.com, http://www.205gtidrivers.com/articles.php?data=b-rearbeamrefurb:
Code: Select all
- Models with engines XV, XW and XY7: 340.0mm
- Models with engines XY8: 336.0mm
- Models with engines XU5J and XU9J: 330.5mm
A change in the dimension between shock mounting bolt centres of 2.0mm is equivalent to a change in ride height of 3.0mm.
På min bil provade jag med 305 mm mellan fästena (mätt med hjulen i luften) vilket blev i lägsta laget.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Mice Elf wrote:Det går ju max att flytta ut fästena 2-3 cm på varje sida på 205 också, så bakvagn från 306 / ZX / Xsara verkar vara bara att glömma, tyvärr. Men då är det utrett iaf.Clarre wrote:Och här kommer äntligen måtten på 205 bakaxeln.
............
På 309:an är det nog ingen omöjlighet....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
zilog wrote:Nu har jag bankat ihop min bakvagn med hemmasvarvade glidlager i brons. Nu till frågan, vilken höjd har bakvagnen standard samt hur mäter jag den? Innan jag plockade isär hade jag 280mm mellan bromsskiva och skärmkanten på höger sida samt 255mm mätt på samma sätt på vänster sida, antar att detta är rätt långt under standard eftersom stötdämparna går i lås nånstans > 370mm.
Jag undrar om inte tidiga 205:or med 1.1 och 1.4 motorerna har glidlagrade axlar från fabrik ?, eller något liknande.... jag har haft en 1.1:a(GL 85:a) och farsan hade en 1.4:a (XR 86:a), bakaxlarna fungerade utmärkt på dessa bilar, min GL rullade strax över 28000mil innan jag sålde den.
Hans Hellström
-
snusmummriken
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Per Larsson
Det är väl bara att sätta ett mått som passar dina behov.
Fast det är ju trevligare om den är lika hög på båda sidor.
Du kan ju mäta på en bil som inte är sänkt om du av någon anledning vill ha precis samma som orginal. (Om nu alla bilar hade samma mått orginal.)
Jag brukar mäta som du skriver, mellan bromsskiva och skärmkant.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Per Larsson wrote:zilog wrote:Nu har jag bankat ihop min bakvagn med hemmasvarvade glidlager i brons. Nu till frågan, vilken höjd har bakvagnen standard samt hur mäter jag den? Innan jag plockade isär hade jag 280mm mellan bromsskiva och skärmkanten på höger sida samt 255mm mätt på samma sätt på vänster sida, antar att detta är rätt långt under standard eftersom stötdämparna går i lås nånstans > 370mm.
Det är väl bara att sätta ett mått som passar dina behov.
Fast det är ju trevligare om den är lika hög på båda sidor.![]()
Du kan ju mäta på en bil som inte är sänkt om du av någon anledning vill ha precis samma som orginal. (Om nu alla bilar hade samma mått orginal.)
Jag brukar mäta som du skriver, mellan bromsskiva och skärmkant.
när du tror att du är nöjd så ut o åk ett par varv på stan och hem och mät igen, i värsta fall får man justera lite efteråt.
Vad är det som förhindrar att bärarmarna glider in i bakaxeln och skadar lager/packboxar när man svänger? Vad jag kan se är det bara torsionsstagen som håller armarna i läge i svängarna, men dessa sitter enbart fasthållna av den lilla excentriska brickan i varje ände - kan det verkligen vara enbart detta som håller ihop sakerna? Anledningen till frågan är att bärarmarna sitter olika långt in i mitt bakaxelrör efter ihopontering, skiljer nog 2mm i sidled och det ser ut som att packboxarna eller mina nya lager riskerar att bli skadade.