205 och bakvagnen som biter tillbaka (överstyrning)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det har ju framkommit lite mer erfarenheter och nytt folk med erfarenhet.

Det lilla jag hunnit känna efter med lillbilen så är den inte såå bitsk i bakvagnen, utom i regn när jag körde med för lågt lufttryck eller om det var drop-stopsen som ställde till det mest, den är nog för hård för vått underlag i grunden också.

Hursomhelst så verkar ju hemligheten ligga i att styva upp och ha "lagom dåligt" grepp i bak. Om man åker med sladd hela vägen efter instyrningen blir det nog mer kontroll. Som Reinhold var inne på med dropstopsen, kanske hemligheten är att man ska dra åt dem så att innerhjulet åker upp i luften under instyrningen i stället för mitt i kurvan, där balansen isåfall rubbas?

Jag har ju ofrivilligt bevittnat Leifs och Reinholds bilar bakifrån under kurvtagning och det går ju lite på tvären.

Kanske dropstops (som man kopplar in inför bankörning) kan vara en vettig modd för en banträffbil?
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Vi testade med att köra med 205/15 fram och 195/14 bak ett tag för att få den att släppa tidigare och inte lyfta innerhjulet, och få ett lugnare beteende. Det funkade, tipset kom från en Don Alexanders bok Performance Handling.
Nu, med Stures/Biggles fina bakvinge så känns behovet mindre.. *flin* eller vad säger Rash..

Groparna efter min flygtur i essen på Sviesta kan fortfarande skönjas.. från tiden före vingen och 14-tummarna..
Andra kurvan är långsammare än den första så jag gick ut ur den första kurvan med pytteliten fyrhjulssladd och motorbroms, kontrollerat och fint, och sen vred jag fram framhjulen för att peka in dom i andra kurvan, och då tog motorbromsen bättre.. hon snodde runt 180 grader fortare än jag hinner säga Merde, och flög 4 meter i sidled av banan.. Va tyst en bil utan markkontakt blir.. :)
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Arne Lindgren wrote:Vi testade med att köra med 205/15 fram och 195/14 bak ett tag för att få den att släppa tidigare och inte lyfta innerhjulet, och få ett lugnare beteende. Det funkade, tipset kom från en Don Alexanders bok Performance Handling.
Nu, med Stures/Biggles fina bakvinge så känns behovet mindre.. *flin* eller vad säger Rash..

Jo, hade den vart upp och ner hade bilen lyft :!: :D

205:an kräver ju helt klart en speciell körstil. Eftersom det går lite på sladd genom varje kurva i princip. Jag körde väl bara ca 50min innan jag körde i depå för att spänna fast lite skruvar :roll:
Så jag hann inte lära mig den ordentligt, men det första passet var helt klart blandat med skräck och adrenalin!

Det var ju ett jäkla jobb att hålla bakvagnen på plats, att dessutom försöka köra fort var inte att tänka på till en början..

Tycker att det är väldigt synd att man inte får ha R-däck i den klassen ni kör i Arne, det kostar ju inte så mycket mer vid mängdrabbat på enhetsdäck. Tror att den hade vart mer lättkontrollerad då.

Ser fram emot nästa år och hoppas på några inhopp :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Rash wrote: ...........Det var ju ett jäkla jobb att hålla bakvagnen på plats,.......................
Är det inte den tanken man helst ska släppa då? Nu är jag rookie i 205-sammanhang, men det känns som om det bara är att glömma att hålla "civiliserat" grepp i bakvagnen och i stället bryta ut den i lite sladd?
EN 14497
malfunkshun

Post by malfunkshun »

Så om jag förstått saken rätt så är den grym på att överstyra på grund av den låga vikten i baken?

Skulle det hjälpa med en liten vinge samt...låt oss säga en mittmonterad motor och bakhjulsdrift? Ungefär som 205 T16 fast den hade 4wd.
Sierra med rallycrossmotor :P
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

malfunkshun wrote:Så om jag förstått saken rätt så är den grym på att överstyra på grund av den låga vikten i baken?

Skulle det hjälpa med en liten vinge samt...låt oss säga en mittmonterad motor och bakhjulsdrift? Ungefär som 205 T16 fast den hade 4wd.
På första frågan svarar jag nej, det är nog pga flexibilitet i bakvagnen som den kan vara lite lömsk och delvis pga detta den är allmänt överstyrd.

Mittmonterad motor....tja, det beror bl.a. på vad du har för hjulupphängningar och hur motorn placeras, men jag tvivlar starkt på att du skulle få en särskilt lättkörd bil. Men kul och intressant skulle den vara.
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Peter Igelhammar sa att han kände att bilen blev styvare och fick bättre väghållning när han monterade dragkroken som förstyvning.
En journalist från CCC som testade en Hot Hatch (engelsk racingbudgetklass) trodde att buren var lös eftersom det vögräta röret innanför dörren slog honom på benet i varannan kurva. Det visade sig att buren var det enda som satt fast, karossen flexade så att stolen lyfte.
Dom fick inte ha B-stolpen svetsad mot buren heller.. Så 205-karrossen är flimsig.

Så, en tanke, tillåter GrpN-reglementet ett horisontellt burrör mellan bakre hjulhusen, eller helst ett snett rör hjulhus-bakaxelfäste?
Vi kan ha det i vårat reglemente i alla fall..

Om inte, kan ni ha en dragkrok där ni tar bort själva kroken..? "Jamen snälla teknikern, den VAR besiktad med krok och jag slipade bort själva kroken bara..."
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Pär wrote:
Rash wrote: ...........Det var ju ett jäkla jobb att hålla bakvagnen på plats,.......................
Är det inte den tanken man helst ska släppa då? Nu är jag rookie i 205-sammanhang, men det känns som om det bara är att glömma att hålla "civiliserat" grepp i bakvagnen och i stället bryta ut den i lite sladd?

Att hålla den på plats kan även innebära att hålla kontrollerad sladd..

Uttrycker väl mig lite klumpigt som vanligt kanske. Varför förstår inte folk vad jag menar istället för vad jag skriver? :P :wink:
LeifB

Post by LeifB »

Skall försöka beskriva min syn på 205:an bakvagn. Det är väl så att det finns ungefär lika många åsikter som det finns förare, vad jag menar är att inte på något sätt är facit utan skall läsas kritiskt. Olika förare har också olika körstilar vilket innebär olika sättning på bilen.

Det jag beskriver nedan är mina erfarenheter att kunna gå från en bil som beter sig skapligt till en som beter sig bra, har egentligen ingen aning om teorier när det gäller gatbil som skall göras till skaplig banbil.

Generellt skall man nog dela in överstyrning i 2 delar dels överstyrning när man svänger in i böjen (turn in oversteer) dels den överstyrning som inträffar i mitten och utgång i böjen (mid/exit oversteer).

Turn in oversteer:
Beror nog på stötdämpare bak, compression inställning kan vara för hård.

Mid/exit oversteer:
Beror mest på krängare och fjädrar bak.

Det är också viktigt med framfjädrarna så att inte bilen dippar ner för mycket på yttersidan fram. Gäller båda överstyrningstendenserna.

I och med att det inte är så enkelt att ändra hårdhet på krängare och fjädrar bak på 205:an mellan torrt och regn så sänker jag däckstryck och inställning på stötdämpare bak för att få den lite mjukare.

På torrt så vill jag att innerhjulet bak skall lyfta så tidigt men så lite som möjligt och ligga lungt och fint i luften genom kurvan, för lite lyft = för klen krängningshämmare, för mycket lyft = för mjuk fram.
Om innerhjulet bak ligger an på asfalten genom kurvan så kommer det inte att bli tillräckligt tryck på innerhjulet fram = hjulspinn fram. Hjulspinnet kan vara så litet så att det inte märks mer än på tider och överhettade framdäck i slutet på racet.

För att få bort understyrning, som leder till sämre tider och varma däck fram, åker jag med 2,2 kg i däckstryck bak och 1,8 fram. Detta gör att bakvagnen driftar ut lite och det reducerar understyrning. På regn så reducerar jag däcktryck bak för att få bort "turn in oversteer" har egentigen inget problem med "mid/exit oversteer.

Finns en bild i bildarkivet som exemplifierar bakhjulslyft.

Hoppas att diskussionen fortsätter!!
Last edited by LeifB on Fri Oct 15, 2004 12:30, edited 1 time in total.
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI GrpN
Läs mer om SSK-serien och Fyndbörsen Cup på http://www.sskracing.com
Peugeot Sport Club of Sweden | Honorary member
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Körde i söderhamn och fick lite erfarenheter där.

Hade dämparna fram ställda nästan på det hårdaste och då lyfte inner bakhjul sig ganska rejält ifrån marken. Kändes ej optimalt och tyckte det gick sakta igenom den skarpaste "mål-kuvan" som ligger kanske på 110 grader!

Skruvade sedan ner dämparna ett varv så de blev lite mjukare. Baken lyfte inte alls sig like mycket då och jag tyckte att jag hade mer fäste och kom snabbare genom svängarna.

Fakta: 309 bakaxel, 23mm stavar och peugeot sport dämpare(peo´s gamla saker som han sålt, nått som han kommit över men ej fick använda i fyndbörsen?) sedan fram så sitter det AVO-roadsport dämpare, ej coilover dock ställbara i returen.
bilen är sänkt runt 40mm fram och kanske 20-30mm bak.

Slänger in en länk ifrån sommaren 2003 då jag körde i söderhamn med originalchassi, dvs med trummor bak oxå.

http://demonripper.myftp.org/enok/Filme ... Numero.MPG

Där kändes det faktiskt bra att slänga ut bakvagnen med en vänsterbromsning i kurvan för att snabbt sedan kunna gasa och dra på.

http://demonripper.myftp.org/enok/Filmer_peugeot/
mer filmer.
LeifB

Post by LeifB »

Arne Lindgren wrote:Så, en tanke, tillåter GrpN-reglementet ett horisontellt burrör mellan bakre hjulhusen, eller helst ett snett rör hjulhus-bakaxelfäste?
Vi kan ha det i vårat reglemente i alla fall..

Finns inget i GrpN om bur, det är de Gemensamma tekniska reglerna:
http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Regler.pdf

med beskrivande skisser:
http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_7.pdf

Som nämnts ovan så uppfattar även jag att med den nya karossen är bakänden mera kontrollerbar än den gamla, den nya är betydligt styvare bla. med rör ned till bakaxelinfästningen.
Sliced

Post by Sliced »

Kolla i så fall om du kan dra ner ett rör till, till bakaxelinfästningen.. jag minns inte.
I vårat fall så är det lättaste att sätta ett sånt rör i förstärkningsplattan på hjulhuset och då räknas det inte som en del av buren, och då faller kravet på rörkvalitet/dimension, men vi har inga begräsningar vad gäller förstärkningar.

Leif, dina bakdäck med högre tryck? Hur slits dom, slits dom mer på mitten med högre tryck, eller rättare slits dom mindre på innerkanterna med högre tryck, så kan det vara samma sak som att köra med smalare däck.
LeifB

Post by LeifB »

Arne Lindgren wrote:Kolla i så fall om du kan dra ner ett rör till, till bakaxelinfästningen.. jag minns inte.
I vårat fall så är det lättaste att sätta ett sånt rör i förstärkningsplattan på hjulhuset och då räknas det inte som en del av buren, och då faller kravet på rörkvalitet/dimension, men vi har inga begräsningar vad gäller förstärkningar.

Leif, dina bakdäck med högre tryck? Hur slits dom, slits dom mer på mitten med högre tryck, eller rättare slits dom mindre på innerkanterna med högre tryck, så kan det vara samma sak som att köra med smalare däck.

Upplever inte att däckstrycket påverkar slitagebilden nämnvärt, dock kan man väl säga att det är den yttre halvan som slits men det beror nog mest på brist på cambervinkeln.

Angående rör till bakaxel se bilden på tomkarossen i bildarkivet.
Sliced

Post by Sliced »

Ah... du la ner bakåtsträvorna direkt till bakaxelfästena.. snyggt! :)
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Angående däckslitage, är det inte så att gatdäck är mer känsliga för däckstryck? Lionne kör ju på gatdäck och inte R-däck som "the sprintboys". Så slitaget kan nog inte jämföras....eller?

Måste säga att jag saknar den lille räserbilen (Lionne) som f---n!

Ska bli kul att kolla in alla rääserbilar på bilsportmässan :D
Freddan

Post by Freddan »

Förstår faktiskt inte riktigt de där med att öka styvheten bak för att få en minskad överstyrning? Ökad fjäderkonstant bak ger ju mer överstyrning..! :?
De där med grövre k.hämmare bak för lite hjullyft förstår jag dock.. :)

Borde inte ökad fjäderkonstant fram vara bra för minskad överstyrning? Eller ska man sträva efter överstyrning alltså? (vilket iof. är bättre än understyrning antar jag)
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Loffas

Post by Loffas »

minskad atb fram och grövre bak ger en klar översturning.

se på xs eller xe som har obef atb bak men grov (grövre än gti) fram. den plogar rättså rejält. nästan som VAG
Freddan

Post by Freddan »

atb? Du menar gruppen ATB? ;) :P
Antar att du menar ARB? (k. hämmare) *besserwisser* :twisted: :wink:
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
LeifB

Post by LeifB »

Tror nog inte att ökad styvhet i karossen minskar överstyrningstendenser, vad det däremot gör att man får bättre och tidigare signaler vad som håller på att hända.

De bättre signalerna gör att det är lättare att kontrollera överstyrningen, en viss överstyrning måste till för att får in framänden i kurvorna och att inte överhetta framdäcken under ett race.
Loffas

Post by Loffas »

anti Roll bar ja
Post Reply