Hjälp fort!.... handbromsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det är lite knepigt att det blir på det sättet...
Tror dock inte att det har att göra med varken bilens Franskhet(det är ju Tyska bromsar, flera VAG-bilar har identiska ok) eller luft i systemet.
Hade exakt samma problem på min gamle 405:a, bra ok, nya vajrar, skivor och belägg. Färdbromsen funkade helt ok men handbromsen gick imed nöd och näppe igenom besiktningen, året efter gick handbromsen inte igenom besiktningen...
På min verkade det vara främre vajern som var konstig, kändes precis som om man inte fick ordentlig kraft, som om höljet nöp till om vajern och bromsade den eller nåt.
Satte dit en ny och den gick igenom besiktningen, men handbromsen fungerade fortfarande inte bra. Till saken kanske hör att det satt biltema skivor och belägg på, men jag tror inte att det var det som var felet eftersom färdbromsen fungerade precis som den skulle.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by lumpan »

Hehe.. har tvärt emot jag.. handbromsen tar som f*n men sen vägrar väntra oket släppa riktigt.. ganska irriterande de å.. renovering på G.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Coss

Post by Coss »

Claes B Jo jag vet att det inte har med franskheten att göra hehe ;) Ville bara skriva av lite ilska !
My Peggy is my precious
Olof

Post by Olof »

Har du smörjt upp axeln som går ner i oket?
Fredda

Post by Fredda »

har precis samma h-lvets problem på min skitbil! ska besiktigas inom en vecka.. har dock inte provat det här med självsjustering.. va det bara att trycka på bromsen ett antal gånger o sen dra handbromsen upp o ner så va det bra?
mi 16

handbroms

Post by mi 16 »

Jag tror att det är wirekopplingarna som är som en gummisnodd, på min 405 hade jag också bytt allting som du hade utom oken och det fungerade hur bra som helst (tvärnit med handbromsen) men nu på ett halvår så känns handbromsen som en gummisnodd. ja tror att det beror på länken mellan 1 wiren och de andra 2 som det sviktar för mycket.
Och själjusterandehandbroms kan ni glömma på en 405:a den är helt mekanisk!
lumpan

Post by lumpan »

Har fort. problem med att den inte släpper..
Hävarmen vill inte gå tillbaka dom sista mm så att hjulet rullar fritt..
men drar man tilbaka dom med handen så rör dom sig lätt,

då till frågan..
Kan man bara byta fjädern som sitter på hävarmen?
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Fredda

Post by Fredda »

jag har testat självjusteringen nu.... det funkar sisådär... om jag trycker på fotbromsen tregånger och hålle rner den jätte hårt sen drar i handbromsen ca 5 gånger
Då kan jag inte köra iväg med bilen utan att hjulen låser sig på asfalt = bra handbroms....

men kör jag tre meter efter ha släppt på handbromsen och bromsar med fotbromsen några gånger så är handbromsen lika kass igen..

under tiden handbromsen är "bra" är den jätte lätt att dra och den blir helt lös de 4 understa "stegen"

medans den är svampig o kass efter man bromsat vanligt några gånger...
lite skumt me tanke på att allt örr uppsmörjt och ska gå lätt... vad är det som gör att den blir bra när man hälper till med fotbromsen?
webdiddy

Post by webdiddy »

lyfter denna tråden då jag har samma problem.

är det nån som har kommit fram till nån konkret lösning ännu?
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
webdiddy

Post by webdiddy »

webdiddy wrote:lyfter denna tråden då jag har samma problem.

är det nån som har kommit fram till nån konkret lösning ännu?

Tydligen inte :)
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Visse wrote:
TheDagger wrote:Ja det kan jag nog rekommendera :)
En alldeles utmärkt rekommendation.....minst sagt !
Borde kanske läst före meckat.. :oops:

Hursomhelst så hade LillEnok rätt att oken skall luftas upp o ner.
OCH.....reglerventilen får ej glömmas, vilket jag givetvis gjorde.

Det finns dock en punkt i Haynes som jag inte riktigt hänger med i.
Det kanske ger sig när jag väl håller på men kollar om någon med bättre engelskakunskaper än mig vet vad som beskrivs.
Punkt 15 på sidan 9*14
Push the caliper piston fully into the caliper bore.
Retract the caliper piston by applying pressure, and turning it clockwise.
A special tools is available for this purpose, but a pair of circlip pliers or any similar tools can be used instead.
Take care not to damage the surface of the piston.
Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper

Är kolven gängad?
Specialverktyg ??
och framför allt det sista stycket, Kan någon förklara det?
".....to..in..on..of..in..of..." :? .......Jösses!

En fråga till alla 405:ägare här på forumet.
Luftar ni era bakre ok enligt Haynes "körschema" eller kör ni någon enklare variant :?:

"Vrid kolven så att hacken i kolven överenstämmer med spåret i framsidan av oket"

Antagligen menas att hacken i kolven ska stå mer-eller-mindre vågrätt för att klackarna i bromsklossarna ska passa in... :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
headlight

Post by headlight »

ShiloSharp wrote:
Visse wrote:

Det kanske ger sig när jag väl håller på men kollar om någon med bättre engelskakunskaper än mig vet vad som beskrivs.
Punkt 15 på sidan 9*14
A special tools is available for this purpose, but a pair of circlip pliers or any similar tools can be used instead.
Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper

Är kolven gängad?
Specialverktyg ??

Luftar ni era bakre ok enligt Haynes "körschema" eller kör ni någon enklare variant :?:

"Vrid kolven så att hacken i kolven överenstämmer med spåret i framsidan av oket"

Antagligen menas att hacken i kolven ska stå mer-eller-mindre vågrätt för att klackarna i bromsklossarna ska passa in... :)

Villka klackar.. Har iaf inga klackar alls på mina klossar helt säta på baksidan. Har för övrigt samma problem.. Kass handbroms.. :cry:
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

headlight wrote:
ShiloSharp wrote:
Visse wrote:

Punkt 15 på sidan 9*14

Är kolven gängad?
Specialverktyg ??

Villka klackar.. Har iaf inga klackar alls på mina klossar helt säta på baksidan. Har för övrigt samma problem.. Kass handbroms.. :cry:

Aha, där har du det....klackarna i klossarna håller kolven i oket i vågrätt läge, när du drar i handbromsen så ska armen på oket skicka ut kolven och klossen mot bromsskivan, OM INTE KLACKEN FINNS SÅ SNURRAR KOLVEN MED TILBAKA (HÖGER) IN OCH BROMSVERKAN UTEBLIR..

Så funkar det iaf på min 309:a, men det är ju en skitbil (Talbot)...ährum..
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Post Reply