Erfarenheter EBC Green Stuff??
Jag har beställt green stuff belägg fram och bak till min 206 GTi, har nämligen inga belägg alls kvar bak. Skivorna är nästan kolsvarta pga. att jag inte kunnat bromsa bort rosten bak
.. beställde från MH styling o det gick på runt 1400:- med frakt. Billigare än både Mekonomen och SAM bilmode.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
- Johan Jatko
Jaha, nu är alltså belägg, skivor och slangar bytta. Dock så passade inte 2 av slangarna, men den historien kommer att lösa sig. Hur som helst, har försökt leta runt på forumet om hur man kör in beläggen på lämpligt sätt men jag har ej lyckats hitta någon tråd som beskriver det... Vet att man ska ta det lite försiktigt i början, men hur länge måste man ta det lugnt??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
bädda bromsarna kan man göra lite hur som, våldsammast och effektivast är att gasa runt med anliggande bromsar tills de blir riktigt varma, sedan låta bilen stå och låta bromsarna svalna i några timmar.
greenstuffen har inget jättebehov av att köras in dock, de nyaste gröningarna har t.o.m. någon beläggning på toppen som sköter det åt en
greenstuffen har inget jättebehov av att köras in dock, de nyaste gröningarna har t.o.m. någon beläggning på toppen som sköter det åt en
Last edited by Niklas on Tue Jun 07, 2005 17:11, edited 1 time in total.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Guest
Niklas wrote:bädda bromsarna kan man göra lite hur som, våldsammast och effektivast är att gasa runt med anliggande bromsar tills de blir riktigt varma, sedan låta bilen stå och låta bromsarna svalna i ågra timmar.
om du läser lite i ett papper som följer med (race)klossar i hur man bäddar så står där ibland klart och tydligt att det är precis så man absolut INTE ska göra.
Bromsar ska bäddas enligt instruktionerna. En vital del är att man genomför ett antal värmecykler, dvs INTE genom att köra med anliggande bromsar
/R0sef0rs
Det fungerar på rejsbilar, antar att livslängden kan försämras av att inte cykla ordentligt. Men det fungerar.
förtydligande: målet är att föra över material från belägget till skivan, att man ofta cyklar det är för att få en jämn överföring, men det är inte säkert att detta behövs. Det viktigaste är att man får upp en hög temperatur i belägget så att materialets molekylärstruktur (fint ord) bryts i ytskiktet och släpper material.
förtydligande: målet är att föra över material från belägget till skivan, att man ofta cyklar det är för att få en jämn överföring, men det är inte säkert att detta behövs. Det viktigaste är att man får upp en hög temperatur i belägget så att materialets molekylärstruktur (fint ord) bryts i ytskiktet och släpper material.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Niklas wrote:Det fungerar på rejsbilar, antar att livslängden kan försämras av att inte cykla ordentligt. Men det fungerar.
Enkel uttryckt är Greenstuff kass innan de är varma och sen betydligt bättre *egen erfarenhet*. Och hur ofta är bromsarna varma när man åker omkring?
Blir inge mer Greenstuff för mig, men så kör jag inte bana heller.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
-
Guest
Niklas wrote:Det fungerar på rejsbilar, antar att livslängden kan försämras av att inte cykla ordentligt. Men det fungerar.
Jag vet inte niklas men en 205a med Greenstuff är knappast en "rejsbil".
Dessutom, att termiskt cykla är ännu viktigare när man bäddar skivor än när det gäller klossar. Skivor som är av ett levande material, precis som rostfria grenrör till bilar. Dom behöver få "sätta" sig, istället för att slå sig.
IvarS wrote:Niklas wrote:Det fungerar på rejsbilar, antar att livslängden kan försämras av att inte cykla ordentligt. Men det fungerar.
Enkel uttryckt är Greenstuff kass innan de är varma och sen betydligt bättre *egen erfarenhet*. Och hur ofta är bromsarna varma när man åker omkring?![]()
Blir inge mer Greenstuff för mig, men så kör jag inte bana heller.
Mina tar som normala klossar när de är kalla och sen utav H-vete när de blir varma.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Johan Jatko
Mina tar som normala klossar när de är kalla och sen utav H-vete när de blir varma.[/quote]
Har nu kört en sisådär 30 mil inne i stan sen grejerna blev bytta, och provade att bromsa lite hårdare en gång. Dom tar precis som du beskriver, som standard klossar kalla för att sedan betta fint i högre temperaturer. Ska aldrig byta till standard igen!!
Nu har jag iofs fortfarande kvar luft i systemet, så man får dubbeltrampa ibland, men det märks stor skillnad redan nu! Från att dom mattas redan vid en kraftigare inbromsning så verkar dom här beläggen och skivorna trivas bättre när det blir lite värme...
Har nu kört en sisådär 30 mil inne i stan sen grejerna blev bytta, och provade att bromsa lite hårdare en gång. Dom tar precis som du beskriver, som standard klossar kalla för att sedan betta fint i högre temperaturer. Ska aldrig byta till standard igen!!
Nu har jag iofs fortfarande kvar luft i systemet, så man får dubbeltrampa ibland, men det märks stor skillnad redan nu! Från att dom mattas redan vid en kraftigare inbromsning så verkar dom här beläggen och skivorna trivas bättre när det blir lite värme...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
Johan Jatko wrote:Mina tar som normala klossar när de är kalla och sen utav H-vete när de blir varma.
Nu har jag iofs fortfarande kvar luft i systemet, så man får dubbeltrampa ibland, men det märks stor skillnad redan nu! Från att dom mattas redan vid en kraftigare inbromsning så verkar dom här beläggen och skivorna trivas bättre när det blir lite värme...[/quote]
Jag har inteheller fått mina att mattas än heller, pallar mycket stryk. Däremot slits de fort, men som sagt, jag går aldrig heller tillbaks till vanliga.
Rätt härlig känsla när man bromsar med kalla bromsar i hög fart och märker att de börjar bita efter nåt sek när de bli varma!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!