Vad gör dom på verkstaden när dom byter kamrem.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

RIng runt bland andra firmor, även pegghandlare o jämför. Hittar du en som tar 4 e det ju inte mkt att bråka om.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Nik wrote:
Jesper Cronelid wrote:
DaDo wrote:
Nik wrote:
Richard Gustavsson wrote:Det e 3.7 i tislistan och det är den man tar betalt efter.

3700+1500=5200 så det verkar rimligt.

Hur lång tid tar det då? :)

3,7 timmar

Du tror inte att han menade hur lång tid det tar.. På riktigt... Inte vad det står i beskrivningen?

Typ :roll:

Har man bytt några stycken så kan man byta den på mycket bättre tid än så, sen säger jag inte vilken tid jag byter den på .
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Nik

Post by Nik »

Richard Gustavsson wrote:
Nik wrote:
Jesper Cronelid wrote:
DaDo wrote:
Nik wrote:
Richard Gustavsson wrote:Det e 3.7 i tislistan och det är den man tar betalt efter.

3700+1500=5200 så det verkar rimligt.

Hur lång tid tar det då? :)

3,7 timmar

Du tror inte att han menade hur lång tid det tar.. På riktigt... Inte vad det står i beskrivningen?

Typ :roll:

Har man bytt några stycken så kan man byta den på mycket bättre tid än så, sen säger jag inte vilken tid jag byter den på .

Kom igen nu, man blir ju nyfiken :)
Inte för att jag rent ekonomiskt bryr mig, 5 papp är ett bra pris oavsett om det tar 1.5 timme eller 3.5!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SUMO

Post by SUMO »

ulf wrote:Tror inte bilens värde är så mycket högre bara för att man har en stämpel i boken :) Inte så det lönar sig att stämpla iallafall.. Att betala flera tusen för ett oljebyte och lite småkollar är iallafall för min del helt orimligt att göra.. Kanske får ett par tusen mindre för bilen när den säljs om man inte har full servicebok, men vad mycket har man inte då betalat i servicekostnader totalt.. Så nja :D

Och ang kamremmen så lät priset inte så överdrivet dyrt om man tänker på vad en vanlig service kostar..

Bilen värde kan bli REJÄLT mycket lägre med en ofullständig servicebok.

Fler och fler tillverkare KRÄVER komplett servicebok för att samtliga garantier ska gälla. Rostskyddsgaratin kan ju tex vara bra att ha ibland, se bara på Ford (och till viss del Mercedes). Hur löser du det?
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Nik

Post by Nik »

SUMO wrote:
ulf wrote:Tror inte bilens värde är så mycket högre bara för att man har en stämpel i boken :) Inte så det lönar sig att stämpla iallafall.. Att betala flera tusen för ett oljebyte och lite småkollar är iallafall för min del helt orimligt att göra.. Kanske får ett par tusen mindre för bilen när den säljs om man inte har full servicebok, men vad mycket har man inte då betalat i servicekostnader totalt.. Så nja :D

Och ang kamremmen så lät priset inte så överdrivet dyrt om man tänker på vad en vanlig service kostar..

Bilen värde kan bli REJÄLT mycket lägre med en ofullständig servicebok.

Fler och fler tillverkare KRÄVER komplett servicebok för att samtliga garantier ska gälla. Rostskyddsgaratin kan ju tex vara bra att ha ibland, se bara på Ford (och till viss del Mercedes). Hur löser du det?

Har man ovanpå det sen "fel" bil, t.ex. en 206:a som det alltid finns ganska gott utbud av på blocket, så tappar man onödigt mycket värde på ofullständig servicebok.
Bilen blir mer eller mindre omöjlig att sälja och därför faller priset tråkigt mycket!
Wheelstream

Post by Wheelstream »

Eftersom jag just köpt min Peugeot och dessutom billigt så räknar jag mig
själv som slutanvändare.
Så lång livslängd räknar jag inte med...
Men jag är ändå "tvungen" att meka själv på grund av att det är så förbannat dyrt!
Det är därför jag är här!
Så inga 5000:- stämplar för mig.
:)
Peugeot 406 2.0 combi -00
dado

Post by dado »

Wheelstream wrote:Eftersom jag just köpt min Peugeot och dessutom billigt så räknar jag mig
själv som slutanvändare.
Men jag är ändå "tvungen" att meka själv på grund av att det är så förbannat dyrt!

Det här är ett exempel på advokatarvoden:

Övriga priser

Timarvode 1180 kr
Möte allmän rådgivning 1 tim 590 kr
Registrering av handling vid myndighet 890 kr

Att verkstäder kan ta 1000 kr/timme är en gåta för mig. Att de dessutom tar betalt för nästan dubbelt så mycket timmar som jobbet i praktiken tar... :roll:
Last edited by dado on Wed Aug 23, 2006 0:18, edited 1 time in total.
Vive la république!
Macke-Hbg

Post by Macke-Hbg »

Asså är det en komplett sevice med oljor/filter/stift/ eller bara kamrem ?

Är det bara kamrem tycker jag det är ganska saftigt pris när remmen
kostar 400kr (utan spännare)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

DaDo wrote:
Wheelstream wrote:Eftersom jag just köpt min Peugeot och dessutom billigt så räknar jag mig
själv som slutanvändare.

Det här är exempel på advokatarvoden:

Övriga priser

Timarvode 1180 kr
Möte allmän rådgivning 1 tim 590 kr
Registrering av handling vid myndighet 890 kr

Att verkstäder kan ta 1000 kr/timme är en gåta för mig. Att de dessutom tar betalt för nästan dubbelt så mycket timmar som jobbet i praktiken tar... :roll:

Det beros väl på att stora märkesverkstäder är dyra att driva, Dyra lokaler, massa specialutrustning som måste köpas in osv.

Men jag håller med, det är ett saftigt pris för kunden!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
dado

Post by dado »

Nik wrote:Inte för att jag rent ekonomiskt bryr mig, 5 papp är ett bra pris oavsett om det tar 1.5 timme eller 3.5!

Bra pris?

Kamremsbyte kostade (om jag minns rätt) 2800:- för min gamla bil, Opel Vectra. Material ingick i priset, kamremmen och vattenpumpen.
Vive la république!
Wheelstream

Post by Wheelstream »

Jag ser det inte riktigt så.
Klart att man ska få ta betalt för kunskap och erfarenhet.
En nybörjare behöver mer tid att fixa jobben än en erfaran.
Så att det tar fem minuter för en rutinerad, är erfarenhet som firman tjänar pengar på.
Inga konstigheter.
Sen att vi kan tjäna pengar på att meka själv är bara ett kall-eller ett nödvändigt ont.
Peugeot 406 2.0 combi -00
dado

Post by dado »

Wheelstream wrote:Jag ser det inte riktigt så.
Så att det tar fem minuter för en rutinerad, är erfarenhet som firman tjänar pengar på.
Inga konstigheter.
Sen att vi kan tjäna pengar på att meka själv är bara ett kall-eller ett nödvändigt ont.

De får gärna ta bra betalt för sin kunskap/erfarenhet. Men som sagt är priserna i saftigaste laget.

Visst har de mycket utrymme att sänka sina priser om det hade varit bättre konkurrens. Beläggningen är hög hos märkesverkstäder så de har lite/ingen dötid.
Vive la république!
SUMO

Post by SUMO »

DaDo wrote:
Wheelstream wrote:Jag ser det inte riktigt så.
Inga konstigheter.

De får gärna ta bra betalt för sin kunskap/erfarenhet. Men som sagt är priserna i saftigaste laget.

Visst har de mycket utrymme att sänka sina priser om det hade varit bättre konkurrens. Beläggningen är hög hos märkesverkstäder så de har lite/ingen dötid.

Sverige ligger faktiskt relativt bra till när det gäller kostnader för service & reparationer, även om det är dyrt. I Danmark är det såpass dyrt att många danskar väljer att åka över sundet till Sverige när dem ska serva sina bilar.

SUMO

Post by SUMO »

Dubbelpost..

ulf

Post by ulf »

Eh. Det blir inge sämre oljebyte bara för att jag gör det själv. Skulle aldrig i H-vete lämna in bilen för ett olje/stiftbyte samt lite bromstester och skit.
Visst har man gott om pengar så. Och är bilen ny så förstår jag att man gör det.

Men vad jag menade i mitt förra inlägg var att även om bilens värde höjs iomed att man har full servicebok, så kommer man förlora på det i det stora hela.

Säg att du servat din bil för 30 tusen kr totalt på auktoriserad bilverkstad, och jag har servat min för 2 tusen kronor på egen hand. Aldrig i H-vete att jag kommer få 28 tusen mindre för min bil bara för att jag gjort det själv. Finns inte en chans.

Jag kommer spara alla kvitton, på allt jag eller någon annan gör på bilen. Det får räcka. Jag har ändå noll förtroende för märkesverkstäder och litar betydligt mer på när jag själv eller en duktig vän gör jobbet.
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

ulf wrote:

Säg att du servat din bil för 30 tusen kr totalt på auktoriserad bilverkstad, och jag har servat min för 2 tusen kronor på egen hand. Aldrig i H-vete att jag kommer få 28 tusen mindre för min bil bara för att jag gjort det själv. Finns inte en chans.

Håller med där, om man säljer den sominlämningsbil så har jag aldrig fått nån fråga om servicebok. Och säljer man en bil privat som har några år på nacken så förväntar jag mig inte att ägaren gått till en auktoriserad verkstad.

DÄREMOT så vill jag ju veta att den varit skött bra, servicestämplar från en lokal bilmekaniker funkar lika bra i mina ögon då jag av egen erfarenhet fått bättre service på "småställen" än hos auktoriserade.
När jag säljer min bil kommer jag förklara för köparen att jag fått min bil reparerad av en verkstad som kan MINST lika mycket om peugeot/citroen som den auktoriserade.
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Nik

Post by Nik »

DaDo wrote:
Nik wrote:Inte för att jag rent ekonomiskt bryr mig, 5 papp är ett bra pris oavsett om det tar 1.5 timme eller 3.5!

Bra pris?

Kamremsbyte kostade (om jag minns rätt) 2800:- för min gamla bil, Opel Vectra. Material ingick i priset, kamremmen och vattenpumpen.

Jo men nu pratar vi kanske inte om nån gammal Opel heller :roll:
Titta ner under huven på en 206 GTI/RC så förstår du kanske vad det handlar om sen......
SUMO

Post by SUMO »

ulf wrote:Eh. Det blir inge sämre oljebyte bara för att jag gör det själv. Skulle aldrig i H-vete lämna in bilen för ett olje/stiftbyte samt lite bromstester och skit.
Visst har man gott om pengar så. Och är bilen ny så förstår jag att man gör det.

Men vad jag menade i mitt förra inlägg var att även om bilens värde höjs iomed att man har full servicebok, så kommer man förlora på det i det stora hela.

Jag kommer spara alla kvitton, på allt jag eller någon annan gör på bilen. Det får räcka. Jag har ändå noll förtroende för märkesverkstäder och litar betydligt mer på när jag själv eller en duktig vän gör jobbet.

Absolut, det resonemanget fungerar alldeles utmärkt om man åker runt i en gammal hög... Då skulle inte jag heller lämna in för service.

MEN.. Jag skulle vilja se den person som själv kan serva och läsa av felkoder på en nyare bil, utrustad med exempelvis multiplex-system.

Nik

Post by Nik »

SUMO wrote:
ulf wrote:gäsp

Absolut, det resonemanget fungerar alldeles utmärkt om man åker runt i en gammal hög... Då skulle inte jag heller lämna in för service.

MEN.. Jag skulle vilja se den person som själv kan serva och läsa av felkoder på en nyare bil, utrustad med exempelvis multiplex-system.

Är det inte så på t.ex. nyare BMW att kolvarna till bromsoken inte går att trycka in förrän man mjukvarumässigt tillåtit det?
Mao, Nisse runt hörnet kan inte byta bromsar på sin Bimmer utan tillgång till mer eller mindre tillgänglig/kostsam elektronisk utrustning...

Men åas har man köpt en relativt ny BMW så bryr man sig kanske inte så mycket om att spara några kronor på att byta bromsar själv...
dado

Post by dado »

Nik wrote:Jo men nu pratar vi kanske inte om nån gammal Opel heller :roll:
Titta ner under huven på en 206 GTI/RC så förstår du kanske vad det handlar om sen......

Skärp dig nu :wink:

206 GTI har samma motor som min 307. Det är en motor som gör sitt jobb utan att göra mycket "väsen" av sig.

Ska vi snacka hightech får vi titta på BMW eller Honda :!:

EDIT: Och på vilket sätt är det dubbelt så svårt att byta kammrem på en Opel än på en Pug?
Vive la république!
Post Reply