Gjuta glasfiber
nevyn wrote:reddevil: det du pratar om att vaxa och så, det gör man ju om man vill att plasten inte ska fästa. dvs om man vill gjuta en form. ska du göra en form är det nog lämpligt att börja med en gelcoat.
vad har du plastat för något innan?
Som jag skrev så hade jag inte testat det utan det var bara en tanke.. Jag har använt byggskum och sedan lagt glasfiber direkt ovanpå det.
Jag vet inte alls om det jag gör e rätt.. Men det e det jag har testat mig fram till hittils och det funkar men det blir ju efterarbete till att få det jämt och snyggt... Därför jag tänkte på om det gick att spackla på byggskummet eller nått sånt och använda det som en mall... Annars kan man ju göra kanske tvärtom..
Att göra en form med byggskum och lägga glasfiber på den, sedan så gör man den fin och slät innuti och använder den som en form att gjuta i?
jag vet inte... Om jag gör alldeles galet så säg gärna till
Vad e det för gelcoat du pratar om? *nyfiken*
byggskum kan man köpa på t.ex. Silvan Bygg eller annan byggaffär och kostar inte så mycket.. Tror en sån där jätte stor flaska kostar runt 70-100:-
lite osäker.. men det va inte farligt dyrt.. Ska man göra småsaker så räcker det rätt långt med en stora flaskan.. finns även en mindre för typ 50 har jag för mig.
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Vad e det för gelcoat du pratar om? *nyfiken*
Gelcoat är den plast du får på ytan oftast vit, den sprutas först i formen.
Det första man bör göra när man bygger med glasfiber är att göra en ram/ställning att ha som grund (byggskum går säkert bra eller innotan som finns i skivor med olika tjocklek) man måste plasta på nånting.
När man sen har byggt det man vill ha (plugg) helt färdigt kan man bygga en form på det.
Man kan givetvis använda pluggen också men den brukar väga mycket mer, plastar man i en form lägger man bara förstärkningar där det behövs.
Marerialet är ganska dyrt men har man gjort en form så kostar det mycket mindre att gjuta i den, gör gärna flera avgjutningar så lönar det sig till slut.
Efter ett tag kanske man kan starta en firma och pengarna bara strömmar in.
Men då måste ju kjolpaketet (om man nu byggt ett sådant) passa alla bilar, annars får man utöka sortimentet och nu vi snackar miljoner va!!!
Oj då, fantasin skenar
D.
dingon wrote:Vad e det för gelcoat du pratar om? *nyfiken*
Gelcoat är den plast du får på ytan oftast vit, den sprutas först i formen.
Det första man bör göra när man bygger med glasfiber är att göra en ram/ställning att ha som grund (byggskum går säkert bra eller innotan som finns i skivor med olika tjocklek) man måste plasta på nånting.
När man sen har byggt det man vill ha (plugg) helt färdigt kan man bygga en form på det.
Man kan givetvis använda pluggen också men den brukar väga mycket mer, plastar man i en form lägger man bara förstärkningar där det behövs.
Marerialet är ganska dyrt men har man gjort en form så kostar det mycket mindre att gjuta i den, gör gärna flera avgjutningar så lönar det sig till slut.
Efter ett tag kanske man kan starta en firma och pengarna bara strömmar in.
Men då måste ju kjolpaketet (om man nu byggt ett sådant) passa alla bilar, annars får man utöka sortimentet och nu vi snackar miljoner va!!!
Oj då, fantasin skenar![]()
D.
hehe... ok, då e jag lite mer med... Kan man köpa gelcoat och innotan? På vanligt byggvaruhus som t.ex. Silvan bygg?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
- Fredrik Sjöberg
dingon wrote:När man sen har byggt det man vill ha (plugg) helt färdigt kan man bygga en form på det.
Fråga: När pluggen är klar och man vill göra en form till den, hur gör man då? Vilket material använder man? Ska man ha sånt där formsläpp så man får isär grejerna?
Kan man köpa gelcoat och innotan? På vanligt byggvaruhus som t.ex. Silvan bygg?
Har ej Silvan bygg här så ja vet inte, men hör hos en båttillverkare.
När du bygger formen så kan man använda samma plast, men med lite härdare i så det inte slår sig av värmen.
Att ha släppmedel är att föredra, men glöm inte att vaxa pluggen minst 7ggr. med några timmars mellanrum.
Det finns speciella plaster till att bygga form med men ja vet inte vad dom kostar, (säkert dyrare) men att ha svart gelcoat gör det lättare att se om det blir luft i laminatet.
D.
- Fredrik Sjöberg
- Fredrik Sjöberg
Du ska handla av mig på Micore så får du bra pris.
Värmen jag pratar om är själva härdnings processen, det blir varmare ju fortare det härdar.
Om man tar mycket härdare så härdar det väldigt fort (man har ju alltid bråttom) och då kan det bli jävligt varmt.
Bra att veta är att om det är för kallt så härdar det inte alls, många står ju utomhus pga. lukten.
D.
Värmen jag pratar om är själva härdnings processen, det blir varmare ju fortare det härdar.
Om man tar mycket härdare så härdar det väldigt fort (man har ju alltid bråttom) och då kan det bli jävligt varmt.
Bra att veta är att om det är för kallt så härdar det inte alls, många står ju utomhus pga. lukten.
D.
-
FredrikForss
Det låter enklare än va d e va? =)
http://www.garaget.org/show.php?car=99
Mon perle!, i stort sett färdig!
I samarbete med, realcar.se, bilglasdesign.se, rix90.se
Mon perle!, i stort sett färdig!
I samarbete med, realcar.se, bilglasdesign.se, rix90.se
- Fredrik Sjöberg
dingon wrote:Du ska handla av mig på Micore så får du bra pris.
D.
Åh, det låter schysst!
Misstänkte att det var nåt med härdningen men jag vågar ju inte skriva för mycket ifall jag gör bort mig!
Var går gränsen då, vilken temperatur måste det minst vara för att det ska härda?
Du jobbar dagtid hela veckorna eller? Bara komma ner då? Om jag är hemma vill säga, är mest i Karlstad nu...
- Fredrik Sjöberg
- Fredrik Sjöberg
dingon wrote:Det går bra, hur mycket behöver du?
Kullen är inte planerat för, ska sänka i bak.
D.
Jag vet faktiskt inte. Vill ju testa lite först bara och se om jag kan lyckas få till det. Går det bra vill man ju prova mer. Beror ju på hur mycket man får för pengarna också...
Du ska inte dit och kolla bara då? Eller ska du sänka just den dagen?
- Fredrik Sjöberg
- Fredrik Sjöberg