Effekt av Ferrita

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Apropå claes och niks diskussion ovan så har väl ändå Motronic systemem LMM, alltså med en wolframtråd som värms upp och avkylningen (av luftmassan som paserar) tillsammans med tempavläsningen från en NTC resistor räknas ihop i styrenheten.

Den tråden brinner lätt av om olja kommer på den.

Men Nik är inte helt fel ute ändå i att tråden mäter tempen..... för den mäter ju avkylningseffekten 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Ingen bensin-Peugeot har LuftMasseMätare såvitt jag vet, utan antingen en klaff (Mängd) eller tryckgivare (MAP).
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Claes B wrote:Ingen bensin-Peugeot har LuftMasseMätare såvitt jag vet, utan antingen en klaff (Mängd) eller tryckgivare (MAP).

Har själv inte haft någon med motronic 1.3 system (som sitter på MI16 motorn och 122hk, jaz) men det systemet BORDE inte ha klaffvarianten. DET vet ju dom som har en, finns ju många här....
Hans Hellström

André V

Post by André V »

Motronic 1.3 använder klaff + nån liten rund grunka på två "ben", vilken sitter framför klaffen.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nik

Post by Nik »

Niklas wrote:Registret är jämnt och fint med fullt ös från 3000 varv/min.

Det som gjort bilen svårkörd är balansen i utgången på kurvor, det är väldigt viktigt att ha koll på ketchupen för att inte trassla till det.

jag antar att man kan kalla ketchup för register med lite vilja, ditt resonemang är helt korrekt.

Jag menar heeeela effektregisret från tomgång till varvstopp. Och har du en puckel vid 2800 när laddet börjar bygga upp på allvar eller en sugmotor (visst 4800 är nog mer troligt i detta exemplet men vad evigt) som seriöst börjar komma "on cam" så är det verkligen ingen hit att harva runt med. Fingertoppskänsla på gaspedalen är ledordet :lol:
Dock ger det ju en rätt skön skjuts när man gasar på gatan!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

nu kan jag ha fel men jag har fått för mig att 306gti (XU10J4RS) ,som kör med magneti marelli eller vad det heter, kör med luftmassemätare
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

robert306gti wrote:nu kan jag ha fel men jag har fått för mig att 306gti (XU10J4RS) ,som kör med magneti marelli eller vad det heter, kör med luftmassemätare

MAP såvitt jag vet, men jag kan ha fel. Och som sagt Motronic 1.3 har klaffmätare, de nyare (3.2, 5.1) har MAP. Även de enklare systemen har MAP.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

André V wrote:Motronic 1.3 använder klaff + nån liten rund grunka på två "ben", vilken sitter framför klaffen.

Å där hade vi svaret.

NU vet jag det iaf, dom där klaffsystemen har sina nackdelar , förutom det rena motståndet i luftvägen så hanterar dom pulsationer i insuget dåligt.

t:ex vassare kamaxel gör att en motor med klaffavkänning blöddrar mer på låga varvtal än en med mapavkänning, så länge man har rätt sizad restrictor till mapen.

Med andra ord borde DFW och DKZ motorerna hantera "snäppet över normal" vassa kammar, "typ" 270 grader, ganska illa. Originalkammen i DKZ är ju mig veterligen på 245 grader avgas och något mer på insugsidan. Precis på gränsen alltså.

Den lilla grunkan på 2 ben är termistorn.
Hans Hellström

Nik

Post by Nik »

snillet wrote:
André V wrote:Motronic 1.3 använder klaff + nån liten rund grunka på två "ben", vilken sitter framför klaffen.

Å där hade vi svaret.

NU vet jag det iaf, dom där klaffsystemen har sina nackdelar , förutom det rena motståndet i luftvägen så hanterar dom pulsationer i insuget dåligt.

t:ex vassare kamaxel gör att en motor med klaffavkänning blöddrar mer på låga varvtal än en med mapavkänning, så länge man har rätt sizad restrictor till mapen.

Med andra ord borde DFW och DKZ motorerna hantera "snäppet över normal" vassa kammar, "typ" 270 grader, ganska illa. Originalkammen i DKZ är ju mig veterligen på 245 grader avgas och något mer på insugsidan. Precis på gränsen alltså.

Den lilla grunkan på 2 ben är termistorn.

JA!!! Nån mer som är med på vad som är viktigt här i livet :D
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag håller med dig om att 1.6an är lite trött ibland... Märkt samma sak själv, men med andra dämpare och fjädrar är den riktigt jävla rolig att köra :) Min gamla, och lite uttjänta bedrift på gelleråsen 2004 när jag körde om och ifrån den 206 gti som var där samt några 205 gtier(några kom undan :) ) på dom kurviga partierna, men tappade på rakan, är roligt tycker jag.

Dom grejerna med motorn som jag gjort är 2" avgas, med fullflödesdämpare, och öppet filter. Avgaset låter i mina öron bara lite mer inne i bilen, det funkar att köra långt med. Jag har vart inne på turbo, men jag spikade sönder första motorn. Lutar åt ett nytt försök, men nytt grenrör behövs...

Andra kammar och ställbara drev är nästa alternativ, men bilen kommer inte bli en raket med N/A om den ska vara besiktningsbar :)
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
laredo

Post by laredo »

Fnatte wrote:Jag håller med dig om att 1.6an är lite trött ibland... Märkt samma sak själv, men med andra dämpare och fjädrar är den riktigt jävla rolig att köra :) Min gamla, och lite uttjänta bedrift på gelleråsen 2004 när jag körde om och ifrån den 206 gti som var där samt några 205 gtier(några kom undan :) ) på dom kurviga partierna, men tappade på rakan, är roligt tycker jag.

Dom grejerna med motorn som jag gjort är 2" avgas, med fullflödesdämpare, och öppet filter. Avgaset låter i mina öron bara lite mer inne i bilen, det funkar att köra långt med. Jag har vart inne på turbo, men jag spikade sönder första motorn. Lutar åt ett nytt försök, men nytt grenrör behövs...

Andra kammar och ställbara drev är nästa alternativ, men bilen kommer inte bli en raket med N/A om den ska vara besiktningsbar :)

Hehe, jag såg nog nån tråd häromdagen om din converterade XSI =).
Faktum är att jag ska till ferrita idag och byta avgassystem. Fast det blir en original. Han på ferrita sa att det inte gör mycekt skillnad med om han gör non custom sport annat än ljudet typ.

Nästa vecka får jag nya däck och fälgar, sen tänkte jag köpa luftfilter och sänkningsats 40mm om nån månad. Väghållningen gör ju bilen mycket roligare har jag hört. Hade man kunnat "hitta" en turbo på en skrot vore det ju ett kul projekt. MEn så f*n helelr att jag lägger hela bilens värde på en turbo. pooo.
206 Roland Garros -02
Post Reply