Simons Ljuddämpare

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Bengt C

Post by Bengt C »

Bengt C wrote:Jag har byggt med Simons till min 605 och är inte nöjd. Bröligt på låga varvtal, precis som Snillet skrev. Rostar plenty också för den delen. Kanske att plåttjockleken är sådan att de håller länge dock. Det återstår att se.

Nu vet jag hur länge det höll. I veckan släpte flänsen i slutdämparens ingång. Jag har byggt systemet med 2.5" rör och svetsat stumfog överallt utom in och ut ur dämparna, där jag har fläns och klämma. Simons rekomenderar att man lackerar rören med värmetålig färg, men det gjorde jag aldrig, eftersom jag inte har resurser för att göra det seriöst (ingen ugn som rymmer rördelarna). Rören är riktigt rostiga kring bakaxeln, men det är alltså slutdämparen som gått sönder (trots att den är lackerad).

Systemet höll 3 år och 7.000 mil. 90% av åkandet har varit till och från jobbet, en resa på 65 km i vardera riktning. Hade jag kört i stan hade systemet antagligen hållit hälften så länge.
pät

Post by pät »

Har en rätt ny Simons-dämpare på min bil, och jag tycker det låter bra faktiskt! Är inget bröligt ljud, många vänder sig om när man gasar lite iaf, så det låter ändå tämligen "vasst".. Men då är ju min dämpare hyfsat ny, som sagt.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag kan faktiskt VARMT rekommendera Biltemas Universal :), de har en mycket bättre ytbehandling på BÅDE dämparna och rördelarna, Simonsgrejerna saknar ju generellt ytbehandling på rördelarna....., universaldelarna alltså.

Men ljudkaraktäristiken är nog typ...samma dessvärre. Har 2st medelstora sådana på min lille 1124cc maskin just nu, och det är preciiis lagom på en bruksbil som ändå skall brumma lite extra.

Samma setup på en 2 litare brötar nog rätt bra.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Bengt C

Post by Bengt C »

Bra tips det där med Biltema universal. När jag gjorde mitt system så fick jag någon sorts black-out och kollade bara runt på sortiment som jag kunde hitta på webben. Där gick ju att finna en Simons katalog med mått och sådant. Dessutom visste jag från början at det här kommer att bli bullrigt. Men jag fattade aldrig att det bara skulle bli bullrigare och bullrigare desto lägre motorvarvet är. PRV 6:an är smidig som tusan på låga varv så man belastar den gärna fullt vid 1200 rpm. Bullrar ju helt gräsligt i cupén med genomströmningsdämpare då. Runt 2500 rpm blir ljudnivån dräglig. (Självklart låter det skitbra vid 5500 rpm, men det är en annan sak.)

Vad jag skulle gjort är ju att beväpna mig med ett stålmåttband och skrotat runt bland Biltemas ordinare sortiment i butiken och se om något skulle passa. Då skulle man kanske få konventionella dämpare i stället för genomströmningsmodell. Men det mesta i deras vanliga sortiment ser lite "tunnt" ut för en 3-litersmotor. Visste inte att de hade universaldelar heller. Undrar om det fanns för 3 år sedan :scratch: Skulle jag gjort detta idag skulle jag nog gått in för 2" i stället för 2.5", satt en genomströmningsdämpare direkt efter katalysatorn och sedan en konventionell dämpare längst bak. Jag tror sista genomströmningsdämparen funkar speciellt dåligt då det inte finns någon nämnvärd rörlängd efter den. Jag tror(?) den behöver det. Någon nämnde det i något sammanhang iaf.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Kan nog stämma gott att den jobbar bättre med en bit rör efter, resonansfenomen och allt sånt där....

Jag körde ett tag med 15cm rakt rör ut efter den sista, fick extrema resonansfenomen då, men numera har jag likadant som puggs originalsystem med sådär 10cm rakt rör följt av en 90 graders böj rakt ned.

Massiv skillnad :!:

Sedan är det ju skillnad på maskiner ja, under 2000rpm är min visserligen snäll, men något vridmoment är det ju inte tal om :lol:, så den går bäst i "bruksvarv" mellan 2500 och 3500 sådär, inom det området dämpar det helt ok. Att den sedan vaknar till på allvar över cirka 4500 är liksom en helt annan sak, ....på en bruksbil.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
zeelo

Post by zeelo »

Även jag är ute efter en dämpare.

Min org. kat gick sönder för några månader sen så jag bestämde mig att bygga nytt.
Helt grön på avgassystem letade jag fram google och diverse sidor och satte mig och läste.
Detta ledde till att en racekat (som är lite overkill på denna bil) och 2,5" rör inköptes ifrån biltema. Systemet går hela vägen bak till slutdämparen som tyvärr fick förbli orginal för stunden. Den är dessutom i 2,1/4". Nu så har lite tid gått och jag ska besikta i september, så vi får se vad dom säger om det då och sen eventuellt bygga om det lite. Om avgasvärderna inte är shysta eller så.

Hur som helst gillar jag ljudet, tomgången och varven upp till 3000 varv är det ingen stor skillnad på, det låter lite dovare och grövre än orginal. Att ligga och glida på motorväg är inte heller jobbigt på något sätt, precis så jag vill ha det!
Över 3000 varv uppstår dock ett slags metalliskt ljud som man kan ha lite delade åsikter om.. har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om det än. Det är rätt svårt att förklara hur det låter. Det är precis som att det uppstår tack vare orginaldämpare som sitter bak ?

Jag bifogar länkar med två inspelade filer på hur det låter, det metalliska ljudet som är svårt att förklara kommer inte riktigt fram på klippen, utan det hörs bättre på håll.

Bilen är förresten en 406a 2,0ST

Såhär låter det i alla fall ->

http://www.vulomedia.com/audio/audiofil ... lning7.mp3
http://www.vulomedia.com/audio/audiofil ... lning9.mp3
Post Reply