Bromsuppgradering 205 GTI, bollplank!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Nik

Post by Nik »

Med 4-kolvsok är det mer som kan kärva när dom börjar bli äldre o slitna :oops:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
munne

Post by munne »

Nik wrote:Med 4-kolvsok är det mer som kan kärva när dom börjar bli äldre o slitna :oops:

Ett renoveringskit kostar inte skjortan :wink:
PSC's private surgeon:)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Man ska nog inte dra på sig 406C-bromsarna i onödan. Oken är lättare än de flesta andra pug-ok, men skivorna väger bly. Har sammanställt skiv-vikter i nån gammal tråd, om man orkar söka.

Har själv börjat mecka bromskylning lite mer seriöst. Med en "mini-sköld" över centrat på skivan och en stos kan man förhoppningsvis göra underverk även med 247 mm-bromsarna.
EN 14497
DaF1e

Post by DaF1e »

Har du någon bild på det Pär H?
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Som pär sa, det är en grym vikt på 406c skivorna (305mm), har ett par skivor över som behöver svarvas något lager /skeva/. tänkte använda dem på matran men de e för tunga och onödigt stora.

Jag behöver inte mer än 260mm på räserbilen sen :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

DaF1e wrote:Har du någon bild på det Pär H?
Nej, jag har inte kommit så långt och det första jag gjorde var att improvisera fel... :roll:

Men det blir nåt liknande som Martin Scotte visar i den här tråden: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=31268#31268 ...fast troligen mer integrerat i spindeln. Det går ju en naturlig kanal i överkant på spindeln:

Image
Image

...kanske gjuter nåt glasfiberarmerat, eller knackar i plåt, som passar där med slangaslutning vid fjäderbenet och sköld i plåt. Borde bli kompakt och effektivt.

Ytterdiameter på "lagerhuset" i spindeln är 95 mm och innerdiametern på bromsskivans klocka är 158 mm så man har en spalt på dygt 30 mm att få in luften i.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det är nåt sånt här jag menar i inlägget ovan:

Image

Eftersom ni säkert har blivit överrumplade av mina extrema tuschnings-skillz, så vill jag förklara att kluddet till höger är en slanganslutning. Den är dessutom riktad framåt egentligen.

Om man gör på detta sätt så förenklas även fastsättningen. Buntband runt spindeln tänkte jag iaf... inget behov av att borra och gänga hål i spindeln.
EN 14497
DaF1e

Post by DaF1e »

Tack Pär H. En bra idé blir ännu bättre med illustrationer. Känns också som ett bra första steg i att uppgradera bromsarna för skulle man inte vara nöjd med 247mm så passar ju konstruktionen även på till de större skivorna.
BMW 540iA -94
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

DaF1e wrote:Tack Pär H. En bra idé blir ännu bättre med illustrationer. Känns också som ett bra första steg i att uppgradera bromsarna för skulle man inte vara nöjd med 247mm så passar ju konstruktionen även på till de större skivorna.
Nja, det lite trista i sammanhanget är att alla andra PSA-skivor jag sett (utom 406C) tar kylluften utifrån och då funkar tyvärr inte den här konstruktionen.

Men jag kan ha letat dåligt och då får någon annan komma med rätt info.

Här är Brembos online-katalog: http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html
EN 14497
DaF1e

Post by DaF1e »

Aha. Jag trodde ju utan att veta att "alla" Pega-skivor var likadana då "allt" passar bolt-on. Men då vet även jag! :)
BMW 540iA -94
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

DaF1e wrote:Aha. Jag trodde ju utan att veta att "alla" Pega-skivor var likadana då "allt" passar bolt-on. Men då vet även jag! :)
Passar gör de och de funkar att flytta över, men kylning inifrån spindeln kan man glömma.

Det blir till att göra spacers till Saab-skivor eller nåt om man vill ha både större skivor OCH kylslangar. Men då ska man nog upp i rätt mycket effekt om inte 266-283 mm ska funka utan extra kylning.
EN 14497
DaF1e

Post by DaF1e »

Ja, och där är ju inte jag än på långa vägar än. Har inte ens fått loss bilen från frugan som vägrar släppa den ifrån sig. Och då är det ju lite svårt att börja förverkliga planerna som finns. :wink:
BMW 540iA -94
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

DaF1e wrote:Ja, och där är ju inte jag än på långa vägar än. Har inte ens fått loss bilen från frugan som vägrar släppa den ifrån sig. Och då är det ju lite svårt att börja förverkliga planerna som finns. :wink:

Tänk på att du kommer väldigt långt med original 247mm och bara bättre klossar och ny vätska. Det krävs sin man (och motor) för att behöva mer än så.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

TheDagger wrote:
DaF1e wrote:Ja, och där är ju inte jag än på långa vägar än. Har inte ens fått loss bilen från frugan som vägrar släppa den ifrån sig. Och då är det ju lite svårt att börja förverkliga planerna som finns. :wink:

Tänk på att du kommer väldigt långt med original 247mm och bara bättre klossar och ny vätska. Det krävs sin man (och motor) för att behöva mer än så.

jag är mycket nöjd med min setup just nu iaf. 270mm fram med 406 v6 ok och original bak med bättre belägg. ställbar ratt till de bakre bromsarna.

huvudbromscylinder från 406 td 1,9,...23mm.....tycker jag har hur mycket kraft som helst. skulle nu vilja ha ABS.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

har ett litet bromsproblem o tänkte att ja kan ju fråga här..

när ja bromsar lite halvhårt så får jag mest bromsverkan bak verkar det som för det låser bak.. har hört att de ska va nån avlastningsventil eller nått sånt, som e kass.. någon som vet? Svårt o byta? dyrt? Tar de lång tid?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
André V

Post by André V »

Jönsson wrote:har ett litet bromsproblem o tänkte att ja kan ju fråga här..

när ja bromsar lite halvhårt så får jag mest bromsverkan bak verkar det som för det låser bak.. har hört att de ska va nån avlastningsventil eller nått sånt, som e kass.. någon som vet? Svårt o byta? dyrt? Tar de lång tid?

Årsmodell på din GTi? Fram till och med 88 har bakbromsarna en ensam reduceringsventil (sitter på torpedväggen). -89 och framåt sitter en ventil på vardera bromsröret, på den del av röret som löper vinkelrätt mot färdriktningen, i höjd med tanken.

Den förstnämnda varianten är enklast att byta eftersom den är skyddad från väder och vind. Med variant #2 brukar nipplarna korrodera fast på rören, vilket gör att man inte får loss dem. Jag fick såga av rören på min bil och sedan kona upp nya ändar.

Nya reduceringsventiler kostar 6-800 kr/st hos Peugeot. Jag valde istället att ersätta ventilerna med raka rör, och sköter reduceringen via ställbar ventil i motorrummet.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

André V wrote:

Årsmodell på din GTi? Fram till och med 88 har bakbromsarna en ensam reduceringsventil (sitter på torpedväggen). -89 och framåt sitter en ventil på vardera bromsröret, på den del av röret som löper vinkelrätt mot färdriktningen, i höjd med tanken.

Den förstnämnda varianten är enklast att byta eftersom den är skyddad från väder och vind. Med variant #2 brukar nipplarna korrodera fast på rören, vilket gör att man inte får loss dem. Jag fick såga av rören på min bil och sedan kona upp nya ändar.

Nya reduceringsventiler kostar 6-800 kr/st hos Peugeot. Jag valde istället att ersätta ventilerna med raka rör, och sköter reduceringen via ställbar ventil i motorrummet.

har en 89'a så ventilerna sitter undertill och ja.. dom e inte vackra.. får nog göra en sån lösning som du gjort.. men de får vänta till efter knutstorp.. det finns inga problem med besiktningen med en sådan lösning va?

Går det att skarva ihop rören undertill eller jag måste dra nya rör från motorummet och bak?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
André V

Post by André V »

Jönsson wrote:
André V wrote:

har en 89'a så ventilerna sitter undertill och ja.. dom e inte vackra.. får nog göra en sån lösning som du gjort.. men de får vänta till efter knutstorp.. det finns inga problem med besiktningen med en sådan lösning va?

Går det att skarva ihop rören undertill eller jag måste dra nya rör från motorummet och bak?

Har man bara ett koningskit, bromsrör på rulle och några fräscha nipplar går det att skarva utan att behöva dra nya rör. :)

Teoretiskt sett skulle SBP kunna gnälla på hur jag gjort (jag har förutom reduceringen även ändrats från diagonal kretsindelning till separata kretsar fram/bak), men de har inte sagt något än. Waern har till och med dragit in ventilen i kupén utan att de brytt sig.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
DaF1e

Post by DaF1e »

TheDagger wrote:

Vätskan kommer så småningom, på semestern ska jag ta itu med den avdragna luftnippeln. Men sedan jag bytte bromsarna fram så tycker jag bilen bromsar riktigt bra, en gång i alla fall.
BMW 540iA -94
Post Reply