Kuggkrans ABS 406:a
kan tillägga i disskutionen att jag mätte min igår:
Peugeot 2,2 liter 16 valve -02
48 kugg, 285mm i omrets på drivknuten och 322(ca, väldigt nära) på ytteromkretsen på abskransen.
fyll gärna på med era mått för att göra en komplett lista till förmån för andra.
Peugeot 2,2 liter 16 valve -02
48 kugg, 285mm i omrets på drivknuten och 322(ca, väldigt nära) på ytteromkretsen på abskransen.
fyll gärna på med era mått för att göra en komplett lista till förmån för andra.
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*dremel multi
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
jag har fått en lista av en av levernatörerna på dessa kransar, den kommer att läggas upp snarast.
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*dremel multi
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*dremel multi
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
-
HenrikPersson
Tänkte bara lägga in mina erfarenheter. Jag limmade kransarna på båda sidor fram för ca ett år sedan och det höll tills för några veckor sedan. Nu har jag satt dit nya kransar från UKparts (360 spänn för båda med frakt). Med tanke på att det är ganska mycket jobb inblandat så ser jag ingen anledning att snåla genom att limma fast de gamla. Tyvärr visste jag inte att dom fanns att köpa innan jag såg det på detta eminenta forum.
Kom precis på att det kan finnas en anledning. Man kan faktiskt med lite bök limma utan att lossa spindeln. Jag gjorde så på höger sida och det var faktiskt den som höll bäst. Dock så måste sprickan i kransen verkligen sluta igen och det är inte helt lätt att få till.
Utmaningarna med ett byte är, som väl redan framgått, att lossa drivaxelmuttern och att få spindelleden att släppa från länkarmen.
Om man har fälgar där man kommer åt drivaxelmuttern så är det bara att lossa den med hjulen på marken, möjligen kan man behöva någon som bromsar då det kan sitta som f*n. Jag fäste ett fälgkors på ett järnspett med lastremmar, då gick det hyggligt enkelt.
När jag lossade spindelleden så fick jag användning för järnspettet igen. Jag la det så att det vilade på länkarmen med en tjock del av spetsen för att det skulle bli stumt. Den andra änden vilade alltså på garagegolvet. Sedan drog jag till några gånger med släggan så nära länkarmen som möjligt.
De nya ringarna värmde jag på. Här blir det bara enklare att få på dom ju varmare dom blir så elda på.. Innan man sätter dit dom så ska förstås drivknuten slipas ren riktigt noga. Jag använde borrmaskin med roterande stålborste.
En annan grej. Min erfarenhet är att det är snudd på omöjligt att göra jobbet utan att spilla ut växellådsolja vid drivaxelns fäste mot växellådan. Man måste bända och joxa en del för att få av/på spindelleden på länkarmen. Jag kollade nivån och fyllde på då en del rann ut.
Kom precis på att det kan finnas en anledning. Man kan faktiskt med lite bök limma utan att lossa spindeln. Jag gjorde så på höger sida och det var faktiskt den som höll bäst. Dock så måste sprickan i kransen verkligen sluta igen och det är inte helt lätt att få till.
Utmaningarna med ett byte är, som väl redan framgått, att lossa drivaxelmuttern och att få spindelleden att släppa från länkarmen.
Om man har fälgar där man kommer åt drivaxelmuttern så är det bara att lossa den med hjulen på marken, möjligen kan man behöva någon som bromsar då det kan sitta som f*n. Jag fäste ett fälgkors på ett järnspett med lastremmar, då gick det hyggligt enkelt.
När jag lossade spindelleden så fick jag användning för järnspettet igen. Jag la det så att det vilade på länkarmen med en tjock del av spetsen för att det skulle bli stumt. Den andra änden vilade alltså på garagegolvet. Sedan drog jag till några gånger med släggan så nära länkarmen som möjligt.
De nya ringarna värmde jag på. Här blir det bara enklare att få på dom ju varmare dom blir så elda på.. Innan man sätter dit dom så ska förstås drivknuten slipas ren riktigt noga. Jag använde borrmaskin med roterande stålborste.
En annan grej. Min erfarenhet är att det är snudd på omöjligt att göra jobbet utan att spilla ut växellådsolja vid drivaxelns fäste mot växellådan. Man måste bända och joxa en del för att få av/på spindelleden på länkarmen. Jag kollade nivån och fyllde på då en del rann ut.
--------------------------------------------
Peugeot 406 2,2 Sport -01
Peugeot 406 2,2 Sport -01
kan tillägga att man behöver inte bråka med bärarmen, det går prima att släppa fjäderbenet från spindeln.
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*dremel multi
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*dremel multi
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
-
Relativity
Jag har sedan en timme tillbaka fixat mitt problem jag hade.
Lite historik:
För ungefär 1 år sedan så gick ABS-kransen av på min Peugeot 406 V6 -01:a
Jag följde då rådet att limma tillbaka kransen efter rengöring och med lim.
Det höll alltså 1 år.
Sedan drabbades jag av ett nytt problem.
Vid inbromsning och i lägre farter (ca 30kmh och lägre) så slog bromsarna precis som om ABS:en kickade in. Efter råd på detta forumet så nämnde ni att den reparerade kransen säkert har öppnat sig vid sprickan.
Så idag fick jag möjligheten att ta mig an det i samband med att jag skulle byta de främre skrammelstagen och stötdämparna.
Jovisst så hade limningen släppt delvis och sprickan hade öppnat sig 1-2mm och det räckte för att aktivera ABS:en vid lägre farter. Vid högre farter antar jag att den inte kände av den lilla springan som hade uppstått.
Efter råden jag fick i december/januari så beställde jag en ny krans från england:
http://www.ukpartsdirect.com/
Närmare bestämt denna 48 kuggar och 90 mm:
http://www.ukpartsdirect.com/peugeot-19 ... p-260.html
Enligt instruktionerna så skulle man värma upp den och sedan slå på den.
Jag värmde den med en gasolbrännare lite lätt på en halva och slängde sedan på den. Slog lite lätt fast den.
Monterade tillbaka allt och whips!
Nu fungerar ABS:en som den skall igen!
Lite historik:
För ungefär 1 år sedan så gick ABS-kransen av på min Peugeot 406 V6 -01:a
Jag följde då rådet att limma tillbaka kransen efter rengöring och med lim.
Det höll alltså 1 år.
Sedan drabbades jag av ett nytt problem.
Vid inbromsning och i lägre farter (ca 30kmh och lägre) så slog bromsarna precis som om ABS:en kickade in. Efter råd på detta forumet så nämnde ni att den reparerade kransen säkert har öppnat sig vid sprickan.
Så idag fick jag möjligheten att ta mig an det i samband med att jag skulle byta de främre skrammelstagen och stötdämparna.
Jovisst så hade limningen släppt delvis och sprickan hade öppnat sig 1-2mm och det räckte för att aktivera ABS:en vid lägre farter. Vid högre farter antar jag att den inte kände av den lilla springan som hade uppstått.
Efter råden jag fick i december/januari så beställde jag en ny krans från england:
http://www.ukpartsdirect.com/
Närmare bestämt denna 48 kuggar och 90 mm:
http://www.ukpartsdirect.com/peugeot-19 ... p-260.html
Enligt instruktionerna så skulle man värma upp den och sedan slå på den.
Jag värmde den med en gasolbrännare lite lätt på en halva och slängde sedan på den. Slog lite lätt fast den.
Monterade tillbaka allt och whips!
Nu fungerar ABS:en som den skall igen!
- 406_Jonathan
48 kuggar verkar det vara även bak (står det om man kollar hjullager bak till 406 facelift på t ex Meca.se). Antal mm vet jag ej.Lajmy wrote:Någon som vet hur många kuggar/ mm som ABS-kransen har på bakhjulen på 406? Är det samma som fram? 48 kuggar 90mm?
Är det samma oavsett modell av 406? Jag har en 2.0 -00.