607:ans Batterie poler gömda, hur laddar man batteriet!?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Rosens

Post by Rosens »

Johan Jatko wrote:Det som gör att batteriet dras ur är kupéfläkten, inte webaston. Jag har låtit montera in en brytare som gör så att kupéfläkten inte går igång förrän vattnet är minst 40-50 grader.
Det är helt onödigt att låta kupéfläkten gå när vattnet är kallt och bara vispa runt kalluft. Andra vintern på rad jag har det nu, inga som helst problem att köra webaston fastän 30 min i -25 grader.

Toppen idé du har ju rätt, konstigt att det inte fungerar så där från tillverkning.

Och du skriver ju att du har svårt att starta bilen när du kört webaston i 20 minuter. Med ett normalt fungerande batteri ska detta inte vara det minsta problemen. Inte ens vid -20 grader. Visst, det kan vara ett problem med webaston
Jag vill bara få bekräftat att du verkligen kollat batteriet också... Dvs verkligen kollat det...

Förlåt Daniel, det är säkert en jätte bra idé att riktigt kolla batteriet, Will do.
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Rosens wrote:
Johan Jatko wrote:Det som gör att batteriet dras ur är kupéfläkten, inte webaston. Jag har låtit montera in en brytare som gör så att kupéfläkten inte går igång förrän vattnet är minst 40-50 grader.
Det är helt onödigt att låta kupéfläkten gå när vattnet är kallt och bara vispa runt kalluft. Andra vintern på rad jag har det nu, inga som helst problem att köra webaston fastän 30 min i -25 grader.

[b]Toppen idé du har ju rätt, konstigt att det inte fungerar så där från tillverkning.

Eberspächer har så original.. :wink:

Sen så kan man ju, om man vill, spinna vidare med ett extrabatteri som driver webaston + kupéfläkten. Jag har lite planer på att låta en bilelsfirma sätta in ett fritidsbatteri i bagaget som endast ger ström till värmaren och kupéfläkten, men som ändå laddas upp av generatorn.
Det är inte helt ovanligt, tyskarna har haft det i ett par år original i en del bilar med tidur.
Fördelen är ju att man inte belastar bilens vanliga batteri när man kör parkeringsvärmen. Dvs man har alltid startström. Fritidsbatteriet tänkte jag sätta i bagaget i en batterilåda och snabbkoppling på kablarna så att det är lätt att ta ur det, och en omkopplare så att parkeringsvärmen tar ström från bilens batteri när extrabatteriet är bortkopplat.
Men men, man får väl se hur länge man har kvar bilen också... :D
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Rosens

Post by Rosens »

Gott Slut & Gott Nytt.
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
klubbrik

Post by klubbrik »

Hej,
Har liknande problem med 407SW 2.0HDI och Webasto.

Batteriet har inte kapacitet för "normala" körförhållande i vinterklimat.

Jag har mätt förbrukningen till 8A vid värmardrift (det är säkert kupefläkten som förbrukar mest).
Avvände en "Batt-meter" vilken beräknar Ah och fick C:a 5Ah för en 30 min. värmeperiod (uppstarten drar 18A), samt 10 Ah för 2x 30 min.

vilket inte borde vara något problem med ett bra batteri på 77Ah.

Jag har erfarit flera tillfällen då batteriet varit så urladdat att startmotorn ej går runt, utan hjälp av startkablar och extra-batteri.

Har nu tröttnat och försökt "fördjupa mig i problemet".
Har utan framgång sökt tekniska data för det Varta L3 batteri som levererades med bilen 2008.
Däremot framgår det på Varta.s hemsida att Varta Silver Dynamic har betydligt bättre prestanda än Blue dynamic,mm.
Förväntad kapacitet vid -18o är C:a 50% av den angivna kapaciteten (77AH), vilket gäller vid +25o.
Dessutom kräver batteriet högre laddspänning vid låg temperatur, vilket jag inte ser att bilens system ger (det reglerar vid C:a 14.4V även vid -10oC), borde vara C:a 15V vid denna temperatur.

Sammantaget anser jag att värmaren INTE är INTEGRERAD i bilen, utan endast ansluten, då varken bränslemängd eller batterikapacitet (underspänningsvakt)tas hänsyn til.
Kupefläkten startar för tidigt och går onödigt fort.
Laddnings-strategi ej anpassad för "Nordiskt klimat"

Fel typ av batteri är levererat med bilen (kör nu Varta Silver Dynamic, och klarar 40 min värmartid varje morgon med C:a 35-55min körtid/dag) :D .
danielr112

Post by danielr112 »

Klubbrik. Grymt bra inlägg. Precis vad jag påpekat flera ggr. batteriet är oftast den största boven!
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Stighult

Post by Stighult »

Vinterns övning hittills, fyra dagar på verkstad. Nytt batteri bytt av mig själv men inte fungerar Webaston:roll:

Går överhuvud taget inte alls när det är kallt.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
danielr112

Post by danielr112 »

Kan du inte starta den manuellt alls? (Förutsätter att du har en sådan kontrollpanel, svårt att testa annars)
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

klubbrik wrote:Hej,
Kupefläkten startar för tidigt och går onödigt fort.

När det var -20 grader ute så startade kupéfläkten efter 13 minuter, och då började det komma ljummen/varm luft på en gång, kollade för en vecka sen! Sparar nog en del på batteriet att installera en temperaturstyrd brytare till kupéfläkten.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Stighult

Post by Stighult »

danielr112 wrote:Kan du inte starta den manuellt alls? (Förutsätter att du har en sådan kontrollpanel, svårt att testa annars)

Med plusgrader ute och givetvis när den kommer ut från garaget, Men när det kryper ner mot minus 10 ute är det kört. Spelar ingen roll om bilen är igång eller inte.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
danielr112

Post by danielr112 »

Stighult: Det lät inte som ett svar på min fråga.

Jag undrade om du har möjlighet att starta den manueklt. Dvs har du sådan styrning eller är den helt automatisk?

Om du inte kan starta den manuellt och den funkar när det är varmare ute men inte när det är kallt så kan det vara att webaston är kass och inte klarar av att tända bränslet. (Dock bara en gissning)
Stighult

Post by Stighult »

Svaret på frågan är att jag har möjlighet att manuellt starta med knappen på "tiduret". Men när den inte startar som den skall så går det inte att få liv i den utan att nollställa felkoden. Vilket kan göras med verkstadens kodläsare eller genom att göra bilen strömlös.
Att Webaston är kass har jag också listat ut, frågan är bara hur mycket tid verkstaden skall behöva för att lösa felet. Verkstaden har i år haft bilen inne fyra dagar.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
danielr112

Post by danielr112 »

Ja startar den inte med knappen är nåt ritkigt galet. Att de inte bara byter den. Borde ju inte vara så svårt att konstatera vad felet är tycker man :D
Stighult

Post by Stighult »

danielr112 wrote:Ja startar den inte med knappen är nåt ritkigt galet. Att de inte bara byter den. Borde ju inte vara så svårt att konstatera vad felet är tycker man :D

Senaste bytta är bränslepumpen. :wink:

Tog dem två bilar att felsöka innan de insåg att tiduret var felkopplat. Problemet är att värmaren brukar fungera när det är varmare än minus 10 :wink:
Och dagens verkstäder försöker ha vattentäta skott mellan de som skall lösa felen och kunden. kundmotagre kallas de. :evil:
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
danielr112

Post by danielr112 »

Hehe.

Ja det är ju när det är som kallast man vill att den ska funka :)
Post Reply