205 och bakvagnen som biter tillbaka (överstyrning)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nu har jag ju jämfört mella gummiupphängd och fastsatt bakvagn och tycker att det är stor skillnad till det bättre. Den släpper inte lika abrupt och jag tycker inte den blev mer understyrd heller. Så även om det inte gjorts nån systematisk test så rekommenderas modifikationen om man ska pressa på bana.

Sen det där med överstyrning kontra styvhet, original gummibussningar har som en av sina uppgifter att låta bakvagnen flyta iväg vid kurvtagning så att bakhjulen styr med. Bilen känns kvickare att styra.

Tyvärr har detta en baksida också. Det här är min egen teori, baserad på hur det fungerar när material spricker under belastning och jag är rätt säker på att det stämmer här också:

Gummibussningarna lagrar upp elastisk energi under kurvtagning. Om du ligger nära gränsen för däckets sidogrepp ligger du på en punkt där ökad slipvinkel inte ger ökad sidokraft och det känns att man glider ut lite och kan korrigera om hjulupphängningen är styv. Om bakvagnen är elastiskt upphängd kan den upplagrade elastiska energin "knuffa" däcket förbi knät på slip-kurvan till en slipvinkel där tillgängligt sidogrepp minskar och bakvagnen är helt lös. Du upptäcker plötsligt att du backar jättefort.

Den gummiupphängda bakvagnen är nog bra för att öka körglädjen vid "sportig" körning där man håller sig en bit ifrån däckens grepp. Men am man tänker ligga på gränsen för greppet så ska flexet bort, är min bestämda uppfattning.

Som en parentes kan jag nämna att jag tyckte 206 RC var mycket bättre i det här avseendet än 206 GTi när man försökte provocera till bakvagnssläpp. Antagligen samma effekt.
EN 14497
Post Reply