Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jag får ju mitt tillverkat av en herre här i trakterna kring mig. Dock så kommer ju jag att snåla och inte köra i rostfria rör, skall ju inte brukas som bruks för min del.
Han kan säkert bygga i rostfria rör med. Priset lär vara markant lägre än det ni pratar om.
Morbidio wrote:En vad för diff?
Då tillgången till svetsare är låg så måste jag nog lämna bort arbetet tyvärr. Får höra lite med Tone vad hon har för något, han jag pratade med på Ferrita sa att mer eller mindre alla som de bygger hos kör på 2,5".
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
-Lappen- wrote:Jag får ju mitt tillverkat av en herre här i trakterna kring mig. Dock så kommer ju jag att snåla och inte köra i rostfria rör, skall ju inte brukas som bruks för min del. Han kan säkert bygga i rostfria rör med. Priset lär vara markant lägre än det ni pratar om.
Morbidio wrote:En vad för diff?
Då tillgången till svetsare är låg så måste jag nog lämna bort arbetet tyvärr. Får höra lite med Tone vad hon har för något, han jag pratade med på Ferrita sa att mer eller mindre alla som de bygger hos kör på 2,5".
Vad är det för herre?? Än så länge så kan jag ju avboka tiden.
För jag behöver verkligen ett nytt avgassystem. Inte nog med att bilen går som en påse nötter, det dönar så sjukt mycket.
SNILLET wrote:Det är ju det gamla vanliga, att man skall ha precis så stor som behövs för motorandningen, all storlek över det ökar bara "DÖN" effekten, som inte alls är rolig.
Precis, det var lite därför jag undrade ifall jag ska gå på 2,5" eller köra 2,25".
Satsa på 2,25 är ju fortarande så att en sugis på mindre än 200 inte behöver mer än fullflöde 2"
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Stämmer verkligen det? Alltså, att det räcker fattar jag men är större grovlek inte alltid positivt, åtminstonde efter det perfekt avstämda extraktorröret...???
Flummar ut lite nu i sävarturbo-fundering.
Jag kommer köra 2,5 på mitt men jag skall som sagt inte bruksa med min 206 heller. Jag skall bara klara decibelkraven på banträffarna.
Kom vi fram till om Simons har förbättrat sina sportdämpare? Eller tappar de fortfarande ullen efter ett tag och blir ljudligare?
Jaaacob wrote:Satsa på 2,25 är ju fortarande så att en sugis på mindre än 200 inte behöver mer än fullflöde 2"
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
SNILLET wrote:Det är ju det gamla vanliga, att man skall ha precis så stor som behövs för motorandningen, all storlek över det ökar bara "DÖN" effekten, som inte alls är rolig.
Precis, det var lite därför jag undrade ifall jag ska gå på 2,5" eller köra 2,25".
Satsa på 2,25 är ju fortarande så att en sugis på mindre än 200 inte behöver mer än fullflöde 2"
Grovt som tjurkuk den första metern är dock inte fel, innan avgaserna fått ned tempen lite.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
-Lappen- wrote:Stämmer verkligen det? Alltså, att det räcker fattar jag men är större grovlek inte alltid positivt, åtminstonde efter det perfekt avstämda extraktorröret...???
Jag kommer köra 2,5 på mitt men jag skall som sagt inte bruksa med min 206 heller. Jag skall bara klara decibelkraven på banträffarna.
Kom vi fram till om Simons har förbättrat sina sportdämpare? Eller tappar de fortfarande ullen efter ett tag och blir ljudligare?
Jaaacob wrote:Satsa på 2,25 är ju fortarande så att en sugis på mindre än 200 inte behöver mer än fullflöde 2"
Tänk på att grenröret är avstämt med orginal avgasgrovlek höhö
-Lappen- wrote:Stämmer verkligen det? Alltså, att det räcker fattar jag men är större grovlek inte alltid positivt, åtminstonde efter det perfekt avstämda extraktorröret...???
Det lär det vara. Men vad jag skrev var ju efter den perfekt avstämda extraktorn.
Fast frågan var, är inte större grovlek alltid av godo. Hade inte ett 3" direkt efter extraktor varit bättre exempelvis? Eller är det bara turbomotorer som glädjs?
Det lär det vara. Men vad jag skrev var ju efter den perfekt avstämda extraktorn.
Fast frågan var, är inte större grovlek alltid av godo. Hade inte ett 3" direkt efter extraktor varit bättre exempelvis? Eller är det bara turbomotorer som glädjs?
jag har för mig att dp till 306 gruppn bilarna är 3" men om man säger catback så räcker det med 2-2,25
Grupp-n är ju iofs både ett bra och ett dåligt exempel.
Bra för att de ligger kring 200. Dåligt eftersom den bilen blir en kompromiss då man inte får göra det som är optimalt då man måste följa vissa begränsningar. Som på kammarna orginal lyft exempelvis.
Sådana begränsningar kan innebära att man måste göra konstiga modifieringar som på en mer optimalt byggd motor inte behöver göras alt göras annorlunda.
datapata wrote:jag röstar på att köra samma bilen kom med från fabrik
Jag är inne på samma spår, så då är vi två.
rimligtvis bör ju liksom peugeot haft lite tanke bakom systemet, och inte bara satt dit något som låg och skräpade jag är övertygad om att det är en hel vetenskap bakom att få det där "rätt". risken att få det där fina resonans-brölet lär dessutom vara mindre om du kör som orinal istället för 2,5"
De har självklart haft en tanke. Flera stycken garanterat.
Dock kan jag garantera att jag inte har många gemensamt med dem.
De skall ta hänsyn till att ljudnivån inte skall passa alla. Temp på katalysatorn måste bli tillräckligt hög oavsett om jag eller farmor Agda kör bilen.
Osv... MAO, självklart går det att förbättra.
Tänk på att mottrycket sjunker om du monterar ett tjockt fullflödessystem, dvs körbarhet på låga varv försämras markant dock drar den lite bättre på riktigt höga varv.
Kanske ngt att tänka på om du ska använda bilen till vardags? (det är ganska väl avstämt och uträknat org.)
Jag märkte en tydlig skillnad, bruksvärdet droppade helt klart när ja satte på ett tjockisrör + racekat å mappade för höga varv, den E helt död under 2500rpm.
Skall du dock ha bilen till banracing å buskörning så visst, sänk mottrycket å optimera för högvarvsegenskaper. ...ljudet blir nääästan som en STCC bil!
Dum idé att köra metallisk då eller vad menar du? Jag tycker iofs att bilen redan är död under 2,5k så då kommer det att bli ännu värre menar du... Det lutar mer och mer åt 2,25". Ska jag skippa den metalliska katten då?
Turbomotorers avgasflöde är mycket högre än på en sugmotor och är inte lika beroende av mottrycket.