idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Jönsson wrote:Börja lufta men håll koll i behålaren så det inte börjar suga luft, fyll sen så sakteliga på med ny bromsvätska och lufta tills det bara kommer ny bromsvätska.. kan nog va lite svårt om vätskorna ser likadana ut men kör du med racing blue eller va den heter, så är ju vätskan blå så där ser man iaf!
Gäller samma princip servon?
boh
s2 rallye
s2 rallye
Team_Hink_Racing wrote:André V wrote:Jaaacob wrote:Vad innebär det när man mäter in cornerweight? Jag förstår ju att man mäter vikt på varje hörn/hjul men kan man göra något mer av de siffrorna, ställa in dämpare osv? Undrar själva innebörden och sammanhanget.
Måste ju börja lära mig när jag ska bygga här.
Man använder siffrorna för att höjdjustera sina coilovers. Sedan mäta igen, justera osv. Man kan inte flytta vikt framåt eller bakåt, men väl i sidled. Med styva fjädrar är det t.ex. problematiskt om man har för stor viktdiff mellan vä och hö, eftersom bromsförmågan blir lidande (mjuka originalfjädrar jämnar ut sådant på ett bättre sätt).
Varför kan man inte flytta vikt mellan fram och bak när man kan mellan sidorna?
För mig så hade lösningen med för mycket vikt i frma varit att höja den ifram? Men det stämmer inte då eller?![]()
Förklara gärna mer, tror Jacoob vill veta mer oxå
Hade otur när jag tänkte.
Den som vill förkovra sig i ämnet gör lämpligen en sökning på rejsa.nu, finns ett antal trådar som tar upp detta.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

2,5 cm på varje sida tror jag det är, det ska nog gå men det blir tajt om du har fel et.Hannes Alvesson wrote:Hur stor skillnad är det egentligen mellan en 205 gti bakaxel och en från en 309 gti.
309ans ska ju vara bredare, men hur mkt och går det att slänga på en 205 axel på en 309a?
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Nissan Skyline R33 GTST 4Door
Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Jag vill veta bitte... ;)
Vad gör en och hur funkar?
1 Dumpventil
2 Intercooler
3 Mappnig
1 Dumpventil
2 Intercooler
3 Mappnig
// Aka Björne Bus, Beaka det du har och inte det du förlorat..
das Auto: svart 206 RC -04
http://www.garaget.org/?car=108818
das Auto: svart 206 RC -04
http://www.garaget.org/?car=108818
Re: Jag vill veta bitte... ;)
MarcMalmo wrote:Vad gör en och hur funkar?
1 Dumpventil
2 Intercooler
3 Mappnig
Dumpeventilen får någon mer insatt förklara, men om intercoolen kan jag säga att den kyler av insugsluften som kommer med övertryck från turbon. När turbon arbetar upp ett övertryck blir luften varm, och varm luft tar mer plats än kall. Därför kyler man av insugsluften så gott det går för att öka fyllnadsgraden så mycket så möjligt.
Mappning är när man går in i motorns styrsystem och justerar vid vilken tidpunkt tändstiften ska ge gnista och även när bränslespridarna ska öppna, och hur länge dom ska vara öppna.
Jönsson wrote:Hur f*n bytar man övre motorfästet på en 205 gti? råkade gå av ett sådant när vi höll på med en bil.. sitter ju som berget om man försöker att skruva på det
Du knackar loss det, på sidan av kudden så ser du två små hack, ett på vardera sida. Där sätter du emot något och knackar runt kudden på det sättet.
Re: Jag vill veta bitte... ;)
MarcMalmo wrote:Vad gör en och hur funkar?
1 Dumpventil
2 Intercooler
3 Mappnig
2 och 3 har du ju svar på. Så jag svarar på 1.
När du har ett övertryck från turbon/kompressorn in i motorn och sen släpper gasen, Då stänger du ju gasspjället och då har luften från turbon/kompressorn ingenstans att ta vägen, då öppnar dumpventilen när trycket blir för högt för den, och släpper då ut luften.
Jag har ett märke som sitter på "handskfacket" i bilen och det står "Peugeot Sport" på det.. Röd/blått märke..
Är det så i alla 306 gti?
eller är det någon som pillat dit det efteråt?
Kan tilläggas att jag har ett sådant på insuget också..
Peugeot 306 GTI -99- SKROTAD
Volvo 360 GLT -88
Nissan Skyline R33 GTS25t -95
Volvo 360 GLT -88
Nissan Skyline R33 GTS25t -95
philipk wrote:Jag har ett märke som sitter på "handskfacket" i bilen och det står "Peugeot Sport" på det.. Röd/blått märke..
Låter som dekaltrim. Jag har inga på min bil iaf.