Ett vanligt är byggt för att vara tyst, eller iaf en avvägning mellan tyst och hyffsad prestanda. Vanliga människor verkar vilja ha bilar när man inte hör motorn så mycket. De mest effektiva sätten att tysta när ljudet från avgaserna är en ljuddämpare som bryter ner ljudvågen genom att störa dess väg genom röret, men detta orsakar också att avgaserna inte kan komma ut lika snabbt, och man tappar effekt. Öppnar man upp systemet så kan man få avgaserna att transporteras snabbare, och bilen känns piggare. Men det blir lite mer högljutt också.
Det här är inte hela sanningen dock, det finns olika typer av ljuddämpare som har hyffsad genomströmning och därför tjänar man inte så mycket på bara den delen.
Effektbox tror jag du menar en sån till diesel, där man kan ändra programvaran i bilen så man får ut mer effekt och vrid ur motorn.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
philipk wrote:Sport avgasrör är grövre än vanligt orginal rör, så bilen andas lite lättare, samt låter lite mulligare
Ger väl någon extra ponny
Fast inte på sådana bilar som bara står på verkstaden för plåtjobb hela tiden.
Ger inga hk alls att vända toppackningar fel heller.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
philipk wrote:Sport avgasrör är grövre än vanligt orginal rör, så bilen andas lite lättare, samt låter lite mulligare
Ger väl någon extra ponny
Fast inte på sådana bilar som bara står på verkstaden för plåtjobb hela tiden.
Ger inga hk alls att vända toppackningar fel heller.
Inte att rasa motorer på löpande band heller.
Man måste våga för att vinna.
Ps: Rasa betyder totalhaveri. Jag har blåst hål i kolvar och bränt ventiler vilket man reparerar på 3 timmar.
Last edited by HellMek on Tue Sep 16, 2008 21:08, edited 1 time in total.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Finns det något sätt att få fram senaste besiktningsuppgifterna på en bil om jag bara har regnummret? om jag te.x vill kolla på en bil, och kolla upp den lite innan så kunde det ju vara bra och få se vad dom sa på besiktningen sist.
Jönsson wrote:Finns det något sätt att få fram senaste besiktningsuppgifterna på en bil om jag bara har regnummret? om jag te.x vill kolla på en bil, och kolla upp den lite innan så kunde det ju vara bra och få se vad dom sa på besiktningen sist.
Jepp, det går alldeles utmärkt. Maila bara SBP så får du de tre senaste protokollen.
Jönsson wrote:Finns det något sätt att få fram senaste besiktningsuppgifterna på en bil om jag bara har regnummret? om jag te.x vill kolla på en bil, och kolla upp den lite innan så kunde det ju vara bra och få se vad dom sa på besiktningen sist.
Jepp, det går alldeles utmärkt. Maila bara SBP så får du de tre senaste protokollen.