Oljeläckage XU10J4

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

XzTrAz wrote:du kan ju ha tur men det verkar vanligt med läckage från toppen iaf.

att rengöra lyftarna och slipa in ventilenra gjorde sitt kan jag säga. bilen känns piggare nu. vart nog ett par kusar som hittade hem igen. borde ta kommprov nån dag o kolla hur det vart
nu ska jag iväg o besiktiga igen.. handbromsjäkeln..

Ärligt talat så har man lite lust att lyfta toppen och gå igenom den, men så länge jag jobbar kvar på det här stället. Så för tillfället så passar det bättre om man har lite bonntur och bara behöver byta packboxarna till vevaxeln och kamaxlarna.

Ja den där handbromsen. Har än så länge problem med den, men det kommer väl.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Jaha, kanske dags för en uppdatering.
Vi tog bort kamremmen och lite annat jox, och både kamaxel- och vevaxeltätningarna såg ut att vara i hyfsat bra skick. Såg lite konstigt ut, det hade runnit lite olja längs med insidan av kamremskåpan, men det hade inte kommit någon olja på remmen. Så nu är det väl bara att beställa sotningssats + toppbultar från Benny, han hade allt inne när jag ringde dit i morse.
Nu låg priset på strax över 900:- för sotningssatsen, men det kan jag väl stå ut med.
Btw, någon här som har ett termostatshuslock till övers som passar på min bil? Ena öglan har gått av, och en ny köper jag inte. Är tillverkat i alu och sitter fast med 2 skruvar.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Här har du lite bilder som kanske kan underlätta nått med toppgrejandet.

http://www.bktv.se/~a1501a/temp/toppfix/
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

XzTrAz wrote:Här har du lite bilder som kanske kan underlätta nått med toppgrejandet.

http://www.bktv.se/~a1501a/temp/toppfix/

thnx!!

Du dom där oringarna till tändstiftbrunnarna och ventilkåpsbultarna ingick alltså inte i sotningssatsen?? Såg att du hade art nr för dom till tändstiftsbrunnarna, har du möjligtvis art nr fr ventilkåpsbultarna också?? Ska ringa till peugeot imorgon och beställa.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är det tätningar till bultarna på 2,0 ???
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

peugeot har tändstiftsbrunnspackningarna som inte ingår i sotningssatsen.

enda tätningar för bultar är på 3 st av toppkåpebultarna med dom ingår i sotningssatsen.

edit:

Så det du behöver är altså:

Sotningssats (autofrance)
Nya toppbultar (autofrance)
4 st oringar till tändstiftsbrunnarna (peugeot)
osså lite packningsgucka för övriga tätningar. (biltema)
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Jahapp, nu har det bytts lite delar i bilen. Verkar som om oljeläckaget har avtagit helt!
Har bytt följande delar:
Kamrem
Drivrem
Packboxarna till kamaxlarna
Packboxen till vevaxeln
Ventilkåpspackningen (dock ej packningarna för tändstiftbrunnarna och toppkåpebultarna däremellan)
Termostat (pga glykolläckage)
Bytte ut rören samt slangarna till styrservons kylslinga (bytte till kopparrör)

Fjädern som satt inne i den vänstra kamaxelns packbox hade gått av, så därifrån kom det olja. Även ventilkåpspackningen såg väldigt blöt ut, så nu är den också bytt. Toppackningen såg faktiskt torr ut, har även haft bort kamremskåpan och det har inte kommit någon olja därifrån (men det börjar säkert om ett par tusen mil).
Till styrservons kylslinga så tog vi 10mm prisolrör och ny slang och bockade så att det blev precis som originalrören, såg faktiskt fint ut! Återanvände den korta slangbiten eftersom det var en formad slang, en vanlig slang hade vikt sig. Däremot blev det ny slang upp till styrservobehållaren.
Läckte glykol från termostaten, tänkte först byta enbart packningen men vi bestämde oss för att byta termostaten samtidigt när man väl hade upp det.
Så nu är det slut på läckage av både motorolja, styrservoolja samt kylarglykol!!!
Hade visst lite bonnatur... :D
XzTrAz

Post by XzTrAz »

kanon. ah du slapp iaf plana toppen då. min toppackning såg inte heller så jätteblöt ut kan jag påstå. enda som egentligen avslöjade att det läckt var lite avlagringar på toppen som var svåra att se.

Visst är det skönt när et inte droppar överallt :D
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Update:
Visade sig att det mesta av läckaget slutade, men att det droppar fortfarande visar på att det fortfarande läcker någonstans. Det kommer INTE från oljetråget, vevaxel- och kamaxeltätningarna är bytta, likaså ventilkåpspackningen. Har haft igång och stängt av motorn i intervaller, och konstaterat att det kommer högre uppifrån är oljetråget iaf.
Så med andra ord så är jag nog tvungen att göra som så många andra XU-motorägare är tvungna att göra; byta toppackning. :cry:
Det blir ett projekt efter sommaren troligtvis, ska ändå byta växellåda samtidigt så det blir nog att lyfta ut hela paketet (motor + växellåda) på en gång.
Ska iaf byta vevlager samtidigt. Är det någon idé att byta ramlagren samtidigt, har hört att dom brukar hålla länge?)
Benjamin

Post by Benjamin »

Ramlager 340:-
Vevlager 400:-

Ovanstående var Autofrance's pris till mig förra sommaren till XU10J4DZ.
Jag tycker det inte är nåt att orda om. Byt när du ändå håller på, även om det (som jag skrev) inte var så slitet på min motor efter 23k mil.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Benjamin wrote:Ramlager 340:-

Jag tycker det inte är nåt att orda om. Byt när du ändå håller på, även om det (som jag skrev) inte var så slitet på min motor efter 23k mil.

Det är snarare jobbet än priset som gör att man drar sig. Vevstakslager byter man ju med motorn i bilen. Ramlager så måste motorn ur. Eller måste och måste, det är ett jäkla bök annars.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Jo men i mitt (och även Benjamins) fall så åker ju motorn ur, så hur mycket extra jobb är det att byta även ramlagren om man ändå byter vevlagren?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Benjamin wrote:Ramlager 340:-

Tyckte att efter att ha kollat igenom din projekttråd så såg ramlagren lite slitna ut? Men jag är väl lite som du, brukar byta hellre än att chansa... :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Johan Jatko wrote:Jo men i mitt (och även Benjamins) fall så åker ju motorn ur, så hur mycket extra jobb är det att byta även ramlagren om man ändå byter vevlagren?

Det är lite extra pill, men den största fördelen när man har motorn ur är att du kan ha den uppochner.
Jag skulle inte vilja stå under bilen och lyfta upp veven samtidigt som jag skruvar fast den och hoppas att inte lagrena trillar ur ;) Veven är ganska tung ifall du inte känt på nån förut.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Oki då är jag med (tror jag iaf)
Så om man tar isär vevlagren så har man alltså lossat vevaxeln från stakarna, så då kan man utan problem lossa ramlagren och ta bort vevaxeln och byta ramlagren??
Benjamin

Post by Benjamin »

Visst fanns det slitage på lagren det gjorde det, men det var ändå inte så värst mycket.
Tror jag mätte skillnaden med skjutmått på gammalt vs nytt fast jag minns inte inte resultat. :oops:

Bilder gör inte verkligheten rättvisa (eller hur man nu säger).
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Oki...
Rätta mig om jag har fel;
om vev- eller ramlagren är för slitna och har börjat äta på vevaxeln så måste man slipa om vevaxeln och sätta lager med annan dimension?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Johan Jatko wrote:Oki då är jag med (tror jag iaf)
Så om man tar isär vevlagren så har man alltså lossat vevaxeln från stakarna, så då kan man utan problem lossa ramlagren och ta bort vevaxeln och byta ramlagren??

Inte helt utan problem, lite pyssel är det ju sa jag! Har du nån manual typ haynes? Kika lite så ser du.

Man måste bort med främre gavel, bakre gavel som även är överfall. Mittre överfallet till veven sitter även från sidan, undrar hur många som glömt det?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

TheDagger wrote:

Inte helt utan problem, lite pyssel är det ju sa jag! Har du nån manual typ haynes? Kika lite så ser du.

Man måste bort med främre gavel, bakre gavel som även är överfall. Mittre överfallet till veven sitter även från sidan, undrar hur många som glömt det?

Jodå, haynes har jag men ca 5 mil härifrån! Utan att kalla mig själv för nojjig eller så så kanske det kanske är lika bra att byta ramlagren ivf, om det inte innebär x antal timmar extra för den som ska skruva isär motorn (ska inte till en märkesverkstad iaf).
Jag kan väl inte påstå att jag är dum eller så, har ganska så lätt att förstå saker och ting, men just på att ta isär motorn så är jag väl en novis på området.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Johan Jatko wrote:
TheDagger wrote:

Jodå, haynes har jag men ca 5 mil härifrån! Utan att kalla mig själv för nojjig eller så så kanske det kanske är lika bra att byta ramlagren ivf, om det inte innebär x antal timmar extra för den som ska skruva isär motorn (ska inte till en märkesverkstad iaf).
Jag kan väl inte påstå att jag är dum eller så, har ganska så lätt att förstå saker och ting, men just på att ta isär motorn så är jag väl en novis på området.

Nån gång är alltid den första. Tror nog du klarar det alldeles utmärkt på egen hand med hjälp av boken :)
Självklart ska du byta lagren när du ändå har ur motorn.
Post Reply