vevhusventvärmare? utseende?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

vevhusventvärmare? utseende?

Post by Amar »

hur ser en sådan ut egenltigen...

skulle plocka kabelhärvan från min nya motor idag och såg att det fanns någon konstigt skarv på en av oljerören?

det är en plaströr med en 2stiftanslutning.

sitter på oojeslangen, den som splittar sen i två olika slangar, där en går till gasspjället och den andra till oljepåfylningslocket.
'
plastbiten är svart och det är vä'l meningen att olja/oljeångaor skall passera genom den.

inne i röret så är det en kopparbricka ser det ut som... ena kabeln är ansluten till kontakten som går in i tändspolen och den andra är jordad i själva skruven som håller fast tändspolen vid insuget..

kan det vara en sån där vevhusventilationgrej som är ditsatt i efterhand, då installationeen ser verkligen ut som att någon har sat dit den i efterhand.
finns ingen sådan på min nuvarande motor, därför jag undrar om det kanv ara nåt sånt.
Linkan

Post by Linkan »

Om det är värmekabeln du menar så är det en kabel som går ner i en av slangarna, ser ut ungefär som på bilden, fick bilden av en kompis. Tror att den visar korrekt. :D
http://www33.brinkster.com/meeen/v%E4rmekabel.JPG
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Japp det är en vevhusslangsvärmare.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Amar

Post by Amar »

richard: det var det jag misstänkte.. men vilken slang är den bäst att montera på?

dessutom så undrar jag om hur den skall vara koplad.. antar att den skall vara igång samtidigt som bilen. då borde man väl kunna koppla den på så sätt att dne går igång automatiskt med halvljuset

för just nu så är det kopplat på någon vit kabel i anslutningen som ansluts till tändspolen. funkar det lika bra?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

När vi monterar på jobbet så sätter vi dom på backkontakten, den kabel som har ström vid tändning på, och jordar på lådan oxå, sen byter jag säkring till 15 isf. 10 som siter innan.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Amar

Post by Amar »

min är som sagt kopplad på så sätt att den jordas i muttern som håller tändspolen fastskruvad på insuget
och + får den från den vita kabeln i tändspolens kontaktstycke...

har inte sett någon säkring på min faktiskt

edit: angående backkontakten... antar att min är sönder då säkringen för backljus och varvräknare går direkt så fort jag lägger i backen på min bil.
hur kommer man åt att byta den? har hittills försökt med fast nyckel, hylsa, och lednyckel... får itne grepp med någon av de..
Last edited by Amar on Sat Feb 14, 2004 10:25, edited 1 time in total.
Freddan

Post by Freddan »

/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Amar

Post by Amar »

freddan: min ser inte ut sådär alls.... ska försöka låna polarens kamera o ta par bilder.

vad är det för p-hus du mekar i egentligen?
Freddan

Post by Freddan »

Amar wrote:freddan: min ser inte ut sådär alls.... ska försöka låna polarens kamera o ta par bilder.

vad är det för p-hus du mekar i egentligen?

Kanske finns olika varianter? Den på bilden e köpt hos citroen...

Garaget är "mitt" garage på jobbet(kungsholmen)! 8)
/Fredrik Fröberg
Amar

Post by Amar »

freddan: såg på dina bilder att du kör på green stuff belägg och brembo max skivor... hur funkar de ihop? dammar de beläggen mycket? och vad gav du för allt?

skall nog satsa på samma arrangemang till sommaren.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

mina greenstuff dammar ganska rejält...
dammfritt, vad e det?
=/
Shifty

Post by Shifty »

vad tjänar man på att använda en vevhusvent.värmare?
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91
min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
Linkan

Post by Linkan »

Shifty wrote:vad tjänar man på att använda en vevhusvent.värmare?

Den ska väl se till så att den gula "majonäsen" håller sig borta... :wink:
IvarS

Post by IvarS »

Citroens värmekabel kostar 340kr inkl moms men den är värde varenda öre. Går att montera även på 16V eftersom vevhusventilationen är lika missanpassad för det svenska klimatet som den på 8V. Bilden nedan visar vad som händer när det blir ispropp i påfyllningsslangen. Förutom sanering av motorn kostar det hela 2-3l ny motorolja :?

Image
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Amar

Post by Amar »

hittade den i sprängskisserna på 406:an på motor XU10J4R

artnummer:
1192 F8 GAS REHEATER
1192 R1

nummer 6 på bilden, exakt så ser min ut.
Image

är det sån värmare som tar bort klegget i vevhusventilationen??
Freddan

Post by Freddan »

Amar wrote:freddan: såg på dina bilder att du kör på green stuff belägg och brembo max skivor... hur funkar de ihop? dammar de beläggen mycket? och vad gav du för allt?

Hann inte testa bromsarna så mkt efter bytet tyvärr, på gatan tog de lite bättre än orginal iaf, men ja avvaktar med en recension tills ja rastat bilen på bana...
Dammar väl kanske lite mindre än orginal skulle ja tro, men inte så stor skillnad...

Beläggen tror ja kostade ca 1000kr för alla 4 par, skivorna låg väl där nånstans oxå, men finns ju pris på dom på mekonomens hemsida...
/Fredrik Fröberg
stellan

Post by stellan »

kan säga att fenomenet med frusen vevhusventilation följer efeter som en skugga..

vår 806 turbo va bara några mil från ett ras. fanns inte en droppe olja i motor då den hade tryckt ut massor av olja. :?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Amar wrote:freddan: såg på dina bilder att du kör på green stuff belägg och brembo max skivor... hur funkar de ihop? dammar de beläggen mycket? och vad gav du för allt?

Mycket bra kombination enligt mig. Till min kostade skivorna strax under 600.- (samma som 405) och klossarna 750.-

Borde stämma Mekonomen för falsk marknadsföring, de har sagt till mig 2ggr att EBC-klossarna inte dammar, det är en stor lögn. Däremot bettar det fruktansvärt bra.

Kolla efter Brembo-skivor på andra ställen än Mekonomen, de är nämligen ofta dyrast. EBC-klossar är värre, för svinen har ensamrätt på att sälja dem.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Linus

Post by Linus »

TheDagger wrote:

Mycket bra kombination enligt mig. Till min kostade skivorna strax under 600.- (samma som 405) och klossarna 750.-

Borde stämma Mekonomen för falsk marknadsföring, de har sagt till mig 2ggr att EBC-klossarna inte dammar, det är en stor lögn. Däremot bettar det fruktansvärt bra.

Kolla efter Brembo-skivor på andra ställen än Mekonomen, de är nämligen ofta dyrast. EBC-klossar är värre, för svinen har ensamrätt på att sälja dem.

Nja, det sista var väl inte helt sant, man kan ju köpa EBC belägg hos tex SAM i Göteborg med 15% klubbrabatt, då kostade frambeläggen 500:- till min 205:a (-88). Och de har ju hela sortimentet till andra modeller osv.

//Linus 205 16v
//Linus 205 16v

205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det där var den handlares ord som jag köpte mina skivor hos, jag frågade honom om klossar och han sa att så var läget.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply