min bilar får alltså väldigt oljiga stift väldigt snabbt...
Enligt Leibel verkar det som om det är ventiltätningarna som läcker olja, detta låter för mig som fullt möjligt, eftersom jag inet är så jättehaj på bilmotorer, men vad säger ni andra?
Om bilen hoppar, baktänder, har oljiga stift, kan det då vara ventilpackningarna?
Vad kostar det att låta en verkstad göra det? Jag vill inte pilla!
Ventiltätningar?
Ventiltätningar?
Henkepenk
Om bilen hoppar och baktänder så ska den läcka massor av olja för att få dom symtomen så jag tror inte det är orsaken. Jag har aldrig hört talas om det iaf. Oljiga stift kan ha med det och göra iof och ventiltätningarna är ett mycket vanligt problem på dom där motorerna. Får du fylla på extrema mänger olja då och då eller?
En Peugeotverkstad tar ca 4500-5000kr för att byta dom så det är helt klart värt att göra själv.
En Peugeotverkstad tar ca 4500-5000kr för att byta dom så det är helt klart värt att göra själv.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:Om bilen hoppar och baktänder så ska den läcka massor av olja för att få dom symtomen så jag tror inte det är orsaken. Jag har aldrig hört talas om det iaf. Oljiga stift kan ha med det och göra iof och ventiltätningarna är ett mycket vanligt problem på dom där motorerna. Får du fylla på extrema mänger olja då och då eller?
Nej, det försvinner inte mycket olja. Inte vad jag har märkt i alla fall.
Jag tror inte jag är så säker på att jag fixar att byta tätningarna själv... plus att det kan bli fel.
Henkepenk
Claes B wrote:Hmmm...om jag förstår dig rätt så är alltså dina stift oljiga på utsidan?
Om så är fallet så är det antagligen ventilkåpspackningen som är dålig, kostar nån hundring i inköp och ungefär lika mycket att byta på en verkstad.
utsidan, vad är det? de är oljiga på elektroden, de är så oljiga att de knappt tänder.
Henkepenk
utsidan, vad är det? de är oljiga på elektroden, de är så oljiga att de knappt tänder.
Om det handlar om att den bränner olja bildas en beläggning på stiften, om det är färsk olja har det mest antagligen kommit dit när du tar väck dem, och om det skulle vara så mycket olja i cylindrarna att stiftens elektroder var oljiga skulle bilen inte gå överhuvudtaget.