generator ... hur kolla? (405 MI16 -92:a)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jokke

generator ... hur kolla? (405 MI16 -92:a)

Post by jokke »

hur kollar jag så att min generator är frisk? kan man mäta upp laddningsregulatorn så att man ser att den är frisk också?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Enklaste sättet är att mäta spänningen över batteripolerna när bilen är igång. Ska ligga mellan 13-14.5 V ungefär.
Under det laddar den för dåligt kan vara både regulator och generator som är dåliga, om den laddar över är det trasig regulator.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Skulle vilja inflika att även 13 volt är i sämsta laget, det ska helst inte vara under 13,5.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jokke

Post by jokke »

mitt problem är att när jag exempelvis kör med helljus och stolsvärme på och sen blinkar åt något håll så lyser laddningslampan lite svagt ...

jag har kollat upp alla jordpunkter till lysena och rengjort så där är jord ...

så nu börjar jag misstänka att generatorn laddar lite dåligt ... ska in med stereon nu i helgen och vill helst ha sådana hära problem borta tills dess ...
jokke

Post by jokke »

mätte upp generatorn idag ... den laddar 13.6v vid nästan tomgång utan belastning och 13.8v med rätt mycket belastat ...

är inte det rätt dåliga siffror? är det dags och peta dit nya kol?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nä det där ska du klara dig på. Men visst kan du renovera ändå om du vill, det blir ju enbart bättre :)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
jokke

Post by jokke »

om den laddar bra ... varför lyser då laddningslampan lite svagt när jag kör med exempelvis dimmljus och helljusen på samtidigt ?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jokke wrote:om den laddar bra ... varför lyser då laddningslampan lite svagt när jag kör med exempelvis dimmljus och helljusen på samtidigt ?

Mätte du laddningen med detta på?
Det kan va fel på dioder och skit i generatorn då, och sånt är jag fel person att blanda in i :wink:

Edit: Är batteriet friskt?
jokke

Post by jokke »

batteriet är helt friskt och nytt sen en månad tillbaka .. .

jag mätte med helljus och sådant igång ... blev mellan 13.6-13.8v ...då ... svårt som f*n och hålla gasen så att volten blev konstant ...
Cruise

Post by Cruise »

Jag lånar tråden och gör ett inhopp...

Är det smart o köra med ett lite större ljudsystem (slutsteg o bas) ifall bilen levererar dåligt med ström... runt 13.5. Har inte mätt mellan polerna men slutsteget fick cirkus 13.6-13.7. Vet inte ifall det spelar nån roll men ifall man bara vrider till tändningsläge så får jag typ 11.2 volt

Det kan ju inte vara bra för t ex slutsteget att den får lite ström och ibland så dör ju bilen också...

Finns det något enkelt sätt o kolla vad som det kan vara fel på batteri-generator-regulator. Tändstift, rotor och fördelare är nyligen bytta.

Såg nu att du var också orolig för stereon... Kanske ska fixa detta först.
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
Danne_B

.

Post by Danne_B »

Om generator är hel ska den ladda över 13.5 men om man har ett dåligt batteri blir laddning lägre då om man mäter över batteripolerna?
Jag köpte en ny generator men när jag mäter visar den bara 9v så jag undrar om batteriet är trasigt :?:
405mi16 -91
Post Reply