TheDagger wrote:Kan va försent i värsta fall.
Min drog mindre olja med Agrol 10w/30 mineral än med helsyntet. Skulle aldrig slå i syntet i en Mi16 faktiskt.
Varför inte?
Visst kan en motor läcka mer med en lågviskös olja, men det lär inte ha att göra med om det är en syntetolja eller inte, endast med kallviskositeten när bilen är kall och med varmviskositeten när bilen är varm.
Alltså: Bilen läcker mer olja med syntet(typ 5W-50) när den är kall men mindre när den är varm, med mineral(typ 15W-40) läcker den mindre kall men mer varm eftersom den rinner lättare då.
Själv kör jag helsyntet i alla mina fordon, Peugoten har jag kört ca 10000mil(av ca20000) med Mobil1 5W-50 och kan inte(genom oljepåfyllningshålet) se nån förslitning på kamaxeln(där det brukar synas först) fast jag kör ca 2000 mil mellan byten, hojen renoverade jag toppen på i vintras pga. otäta ventiler, samma sak där, inga onormala förslitningar på kamaxlarna. Alfan kör jag(och många andra) Mobil1 i, men har inte kört så långt att jag hunnit utvärdera slitage, men den läcker inte mer nu än den gjort innan.
Att jag kör just Mobil1 beror på att ett företag här i närheten säljer den för 290:- för fyra liter inte för att jag tror den är bättre än nån annan högkvalitativ olja. I hojen kör jag Motul.