Skum gaspedal mm på min 205 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
BANZAI3030

Skum gaspedal mm på min 205 GTi

Post by BANZAI3030 »

Hej!
Har ägt min första bil, 92a 205GTi i typ en månad nu, så självklart e jag toknojig att saker och ting ska hända med den, och minsta missljud tas på största allvar (dock är jag en idiot, så jag vet inte vad jag gör åt sakerna).
Än sålänge verkar det som jag gjort ett "bra" köp, har nåt skumt gnissel från fjädringen på vänstra sidan men det verkar inte va nåt farligt.

Men en kväll när jag va ute och "kryssade" kändes det som om gaspedalen helt plötsligt blivit lös och har varit så sedan dess. Jag menar inte själva pedalen, utan "pinnen" som den sitter på, och man har inte riktigt lika mkt utrymme att trycka på. Känns som om den har tappat lite av draget, men jag kan inte säga nåt säkert :/

Dessutom är bränslemätaren kass (hört att varannan 205a har det felet), och visar ganska godtyckligt hur mkt man har kvar, hoppar lite upp och ner dvs. Försöker dessutom få reda på hur mkt soppa den drar och jag får verkligen ingen ordning på det. Om jag förstått saken rätt rymmer tanken 45 liter, och när jag hade kört 38 mil var det dags att tanka.
Fick i 34 liter (0.89l/mil om jag räknar rätt?). Nu har jag kört ytterligare 38 mil, och fick den här gången i 42 liter (?!). Antingen stämmer inte trippmätaren, eller så lyckades jag inte få full tank vid första tankningen (har tom kört lugnare på sistone).

Vad drar era 205 GTi ungefär? Vore kul att veta, vore också kul om någon kunde kolla lite på den om jag lyckas släpa mig till Lunda-träffen!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

EDIT: Förtydligande ang gaspedalen. Den går att "lyfta upp" en knapp centimeter, därav känslan att den sitter löst.
Last edited by BANZAI3030 on Mon May 10, 2004 8:08, edited 1 time in total.

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det går 50 liter i tanken.
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Sundin wrote:Det går 50 liter i tanken.

Hm, jag har nämligen en lapp som ligger med manualen om att tankvolymen minskats på 205 mfl efter 1990 pga avgasreningssystem från 50 till ca 45 liter. Något om att förhindra att bensin läcker in i kolfiltret.

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Ok. Då är det nog så. Har aldrig ägt en 205:a nyare är -89. :)
Freddan

Post by Freddan »

Min drar ungefär 0.9-1.1 liter/milen, då kör jag endast i Sthlm (ingen landsvägskörning) och väldigt "aktivt" om man säger så... :wink:
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Freddan wrote:Min drar ungefär 0.9-1.1 liter/milen, då kör jag endast i Sthlm (ingen landsvägskörning) och väldigt "aktivt" om man säger så... :wink:

Efter första tankningen lyckades jag ju räkna på typ 0.89, kör typ 3,5-4 mil motorväg och några kilometer stadstrafik om dan, då körde jag ändå några kilometer för fort varje dag. Nu har jag tagit det lugnare och soppan bara flyger iväg :shock:

Btw, sjukt avis på classique inredningen :/ ska jobba över lite den här månaden så man får råd att fräscha upp lite..

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

tycker monte-carlo-inredningen är snygg som den är... CS-klädsel kan man ju ta i nån icke-special-modell om man ska byta i nån... inte döda fina 205or :P
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Ingen som vet nåt om gaspedalen? Nån som har något liknande?

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Niklas

Post by Niklas »

du har ju en lite luddig beskrivning där, något som gängat upp sig? kollat så att den öppnar spjället helt när du trycker ner pedalen? bara att be en polare att trampa, alt. lägga något som håller ner pedalen och gå fram och kolla om det är fullt spjäll
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

kola så du har den där "justerbara "ståltråden" som spärrar på gasen...
sitter nere vid spjälet frampå motorn.
takjens

Post by takjens »

Joakim Enoksson wrote:kola så du har den där "justerbara "ståltråden" som spärrar på gasen...

Sorry att jag lånar tråden lite! men vad blir det för lack?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

takjens wrote:
Joakim Enoksson wrote:kola så du har den där "justerbara "ståltråden" som spärrar på gasen...

Sorry att jag lånar tråden lite! men vad blir det för lack?

samma fast lite nya saker som skall på och en del som skall lackas om pga sprick i lack.
Loffas

Post by Loffas »

din bakaxel behöver nog renovering , tyvärr
205 LeMans

hehe

Post by 205 LeMans »

Alla mina pedaler går att lyfta upp.. en bra bit :D
205 gti - le mans
Post Reply