Någon som provat sätta på sport filter på en rc än???

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
_Fredrik_

Någon som provat sätta på sport filter på en rc än???

Post by _Fredrik_ »

Ja frågan har jag ju redan skrivit......

det har ju varit så mycke prat fram och tillbaka om man tappar effekt....
hitta ingen i dom gamla diskutionerna som satt dit det än.......

:?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Vad är du ute efter?

Ljud: Köp ett och testa, upplevelsen är subjektiv.

Effekt: Köp inte.
EN 14497
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

lite allmänt hur det blev om det vart någon skilnad eller inte......
ljud??? inte f*n sätter man på ett öppet filter för mer ljud???
man kan ju inte köra ifrån någon bara för att det låter mer hehe men mullit är det ju........... :)
man är ju lite sugen själv men men
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

InFoTiZeR wrote:.............ljud??? inte f*n sätter man på ett öppet filter för mer ljud???......
Nähä? Det inbillade jag mig att en del gjorde efter att ha levt på detta forum X antal år. ;) Då ska du nog avskriva planerna då eftersom det ger noll, nada. Case closed.
EN 14497
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Tvärtom är det.. inte sätter man på öppet filter för att det ger mer effekt.. endast en ljudupplevelse + att det imponerar på eparaggarna vid korvkiosken att få se ett öppet luftfilter :roll:

Ja jag har ett också :oops:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
André V

Post by André V »

Originalfiltret bromsar luftflödet obetydligt mindre än ett öppet filter. Dessutom tar originalet luften från rätt ställe, dvs ett ställe med kall luft (vä innerskärm).

Själv har jag agerat mot bättre vetande och monterat öppet filter på min bil, vilket rättfärdigas av sexans insugsljud. Det är...tja...50% skönare än en fyras. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

Visst blir det ett mysigare ljud..... men det skulle vara roligare om det var en 6:a i rc:n då skulle det nog märkas mer.......
ska nog ta tillbaka det jag skrev förut... :)
för jag hade en s70 2,5 förut o den satte jag på 2,5tum o det lätt gosigt då var det ju jag som var ljud torsken.......

Det var bara en nyfikenhets fråga jag ställde.... för det är ju lite speciellt på en rc o deras luft filter........

skulle bara kolla om någon provat än.. :) för det är väl det forumet är till för...
fråga mer eller mindre saker hehe

:shock:
Daggen

Post by Daggen »

Tja. Jag ska sätta in sportluftfilter den 5/7. Jag har därför hört mig för lite om det finns luftfilter till RC:n. Nej blev svaret.

Det finns till GTI:n men ännu inte till RC:n. Jag ska sätta in mitt på Peugeot Center i Frölunda och då skulle de göra någon specialare för att få filtret att fungera. Filtret släpper in mer luft i systemet och därför blir effekten högre. Kanske bara 3-4 hästar men i alla fall.

Ps. Om du kör RC så har du ju effekten för att backa upp ett lite sportigare ljud. Därför behöver du ju knappast oroa dig för att bli kallad "ljudtorsk". :wink:
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

hehe nää det har du ju rätt i hehe

ska kolla med Peugeot i Västerås o se vad dom säger......
Dom ska få titta på min bil i veckan angående en tattar lagning på en fälg troligtvis en leverans skada som dom försökt att dölja.... o sen har lacken släppt på ett ställe.......

vad sa dom som du ska anlita om garantin det spelar ingen roll eller?
Guest

Post by Guest »

Bra fråga ska ta reda på det och så får jag återkomma. Skulle i och för sig gissa att garantin inte förändras pga av att sportluftfilter finns att köpa som tillbehör i Peugeot:s sportline.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

andre 150%
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
André V

Post by André V »

Peter Igelhammar wrote:andre 150%

:?: :lol:
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Trolle

Post by Trolle »

Provkörde en Rc för tre veckor sedan, den stod på en bilfirma, ägarens son hade beställt den men han ville inte ha den för han hade fått jobb nån annanstans! då var det ändå lexus, konat filter och sportavgas på den. Iallafall jag var ju tvungen å testa såklart. Jävligt fint ljud, lät lite som vr6.men jag tyckte inte det hände så mycket när man gasade, man trycktes inte bakåt särskilt mycket, och jag plågade den rätt hårt...
jag vet inte om det var så att den har ett jämt effektregister eller vad det var... hursomhelst blev jag lite missnöjd faktiskt. jag har privat MG:s ZR eller vad den heter och där kände man av trycket lite mer...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Twedmark

Post by Twedmark »

André V wrote:
Peter Igelhammar wrote:andre 150%

:?: :lol:

Oroa dig inte André.. han tror även att 1+1 = 3. :wink:
GBGTias

Post by GBGTias »

Trolle wrote:Provkörde en Rc för tre veckor sedan, den stod på en bilfirma, ägarens son hade beställt den men han ville inte ha den för han hade fått jobb nån annanstans! då var det ändå lexus, konat filter och sportavgas på den. Iallafall jag var ju tvungen å testa såklart. Jävligt fint ljud, lät lite som vr6.men jag tyckte inte det hände så mycket när man gasade, man trycktes inte bakåt särskilt mycket, och jag plågade den rätt hårt...
jag vet inte om det var så att den har ett jämt effektregister eller vad det var... hursomhelst blev jag lite missnöjd faktiskt. jag har privat MG:s ZR eller vad den heter och där kände man av trycket lite mer...

Ibland känns bilen slö, men när ja tittar på klockan så märker ja att den inte är de..
Du får hålla varvet mellan 5-7 tusen. Då går den som bäst!
Dom variabla kammarna ställer om 40 grader under motorns gång.. Hade inte dom funnits hade de vart inget, inget allt! Visst, det är jämt drag i den. Men för & gå undan så krävs de lite teknik & då går de duktigt!
Vad ja än kört har ja aldrig fått den känslan.. Klistrad mot sätet, däremot när man åkt med..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

André V wrote:Originalfiltret bromsar luftflödet obetydligt mindre än ett öppet filter. Dessutom tar originalet luften från rätt ställe, dvs ett ställe med kall luft (vä innerskärm).

Egentligen är inte det rätt ställe, på www.206gti.net så står det att ett bra ställe att ta ifrån är bakom dimljuset, han hade mätt upp med sensorer en varm dag, och kallast luft var bakom dimljuset. Varför Peugeot inte valt att ta luften därifrån är att dom inte ville att bilen skulle suga isig en massa vatten under blöta förhållanden, om det är något som får för sig att doppa nosen på sin 206 så ska inte luftsnorkeln dricka vatten.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
André V

Post by André V »

Fnatte wrote:
André V wrote:Originalfiltret bromsar luftflödet obetydligt mindre än ett öppet filter. Dessutom tar originalet luften från rätt ställe, dvs ett ställe med kall luft (vä innerskärm).

Egentligen är inte det rätt ställe, på www.206gti.net så står det att ett bra ställe att ta ifrån är bakom dimljuset, han hade mätt upp med sensorer en varm dag, och kallast luft var bakom dimljuset. Varför Peugeot inte valt att ta luften därifrån är att dom inte ville att bilen skulle suga isig en massa vatten under blöta förhållanden, om det är något som får för sig att doppa nosen på sin 206 så ska inte luftsnorkeln dricka vatten.

Ok, korrigering: Att ta luft där den är så kall som möjligt, men ändå inte leder till några problem för den genomsnittlige bilisten. ;)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Trolle

Post by Trolle »

Ibland känns bilen slö, men när ja tittar på klockan så märker ja att den inte är de..
Du får hålla varvet mellan 5-7 tusen. Då går den som bäst!
Dom variabla kammarna ställer om 40 grader under motorns gång.. Hade inte dom funnits hade de vart inget, inget allt! Visst, det är jämt drag i den. Men för & gå undan så krävs de lite teknik & då går de duktigt!
Vad ja än kört har ja aldrig fått den känslan.. Klistrad mot sätet, däremot när man åkt med..[/quote]

jaså är det typ V-tech eller?
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
André V

Post by André V »

Trolle wrote:jaså är det typ V-tech eller?

RC:n har "vtec light", variabel insugskam (på Hondorna är bägge kammarna variabla).
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
GBGTias

Post by GBGTias »

André V wrote:
Trolle wrote:jaså är det typ V-tech eller?

RC:n har "vtec light", variabel insugskam (på Hondorna är bägge kammarna variabla).

På RC:n så ändrar den sig 40 grader under motorns gång.

Hondas är väl av & till???
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Post Reply