I helgen var jag i Karlstad och byggde nytt avgassystem på Dimman. Under visiten försvann femte växeln när jag körde. Helt odramatiskt. Det går att lägga i växeln, men när jag släpper upp kopplingen surrar det bara lite från någon axel(?) i växellådan.
Desutom skramlar det lite från lådan i friläge, men tystnar när jag trycker ned kopplingen. Detta brukar väl annars betyda dåligt urtrampningslager?
Det ska tilläggas att växlarna har blivit lite svårare att få i på sista tiden (lite skorr). Övriga växlar fungerar som de ska.
Någon som har varit med om något liknande eller vet vad som har hänt?
Femte växeln försvann!? BE3/5
Claes B wrote:På vissa lådor(tidiga Citroën XM) lossnade drevet till femman för att muttern inte satt som den skulle. Femmans drev sitter ju längst ut på lådan under plåtkåpan, så det är lätt att undersöka.
Tack för tipset! Det känns och låter som om drevet till femman har lossnat. Ska undersöka detta.
Någon som har en sprängskiss på lådan?
Amar wrote:sundin: de bara att skrota den... kan köpa den från dig för billig peng... hela bilen altså
kolla växellänkagena på lådan.. mitt gick av i somras vilket resulterade i att trean ersatte ettan o fyran ersatte tvåan.
Växellänkaget är det inte.
Visst Amar, du får bilen för en hundring. Men då måste du köpa till fälgarna, och JAG bestämmer priset...
- Peter Igelhammar
- Crew

Ser nog ganska likadant ut på BE3/5, bara lossa kåpan o kolla som sagt, allt som har med femman o göra finns under den och kan åtgärdas utan större ingrepp...
/Christofer
/Christofer
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu: