Oljudsfråga - drivknut?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Oljudsfråga - drivknut?

Post by Joakim Enoksson »

Jag har ett oljud i bilen i farter 40km/h och uppåt när jag svänger liiiiite lätt höger. Ett brummande ljud som fortplantar sig i karossen. låter som det kommer ifrån höger fram.

Snackade lite med loffas om drivknutar osv. Den vänstra hela axeln har väl gått ca 2000mil, mestadels med mi16 motor :lol: och den högra axeln o knutar satt på bilen för 3år sedan när vi köpte den....innan vi köpte bilen hade den stått stilla ca 1-2år.

Problemet el oljudet uppkommer efter ca 5-10minuters körning alltså när bilen och "knutarna" blivit varma....

Idag så lossade jag den yttre damasken på höger sidan och kikade på knutarna el inspektera fettet. Det var bara ytterst lite fett kvar och knuten såg torr ut. Jag klämde i hjullagerfett i och runt knuten och satte tillbaka damasken.

åkte ut och körde lite lugnt och ,märkte inte av något som hellst oljud!! - kanon, tänkte jag och var nöjd. Drog en snabb repa på stora vägen i 150 och sedan när jag svängde av så började det låta liiite illa igen. inte lika mycket men ändå.

var jag för snål med fettet och skall klämma på mer och göra så med alla knutar? vad tror ni?
som jag märkt så är det alltså något med knuten/knutarna...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Brukar tyvärr inte hjälpa med fett om det är slitet. Har provar ett par ggr och kommit fram till samma sak som du, att de funkar en kort stund.
Jag satsade nyss på nya axlar på båda sidor, gick loss på 2500.- (+stompant) men det var det värt, känns som en helt annan bil att köra! Fördelen med att byta hela axeln är ju att även de inre knutarna blir bytta :D
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Oki, får bli en ny höger-axel då jag inte har en aaaaning om skicket på denna.

Sundin, merde, merde...är den kvar?
Baffe

Post by Baffe »

Hadde samma problem men det visade sig vara hjul lagret och inte drivknuten. (men det skadar alldrig att byta) :D
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

precis, hjullager kan spöka på samma sätt. Hmm, undrar vad det e för axel jag har liggandes på verandan, det e från en 309 iallfall.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Guest

Post by Guest »

Även bromsarna kan låta så om man får en rostkant på dem.
Loffas

Post by Loffas »

min lät som ett tröskverk åt höger, då e det den vänstra du ska byta!
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Peter Igelhammar wrote:precis, hjullager kan spöka på samma sätt. Hmm, undrar vad det e för axel jag har liggandes på verandan, det e från en 309 iallfall.

Har du en komplett drivaxel till 309? Vänster eller höger? Vad vill du ha för den?
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Post Reply