bromsarna slutade fungera

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Radeon

bromsarna slutade fungera

Post by Radeon »

som rubiken lyder så slutade ALLA bromsarna sluta fungera igår när jag åkte till jobbet.. såg senare att all bromsolja sprutade ut från vänster bakhjul så ingen olja isystemet.. men hur kan alla bromsarna bara försvinna ? och nu lyser även lampan för parkeringsbromsen ligger i fast den inte gör de.. är de oket som gett sig ?
Körde förut 306 RC Edition.
Kristian

Post by Kristian »

:shock: läskigt
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

bra iaf att du vet vart läckan är. se till att torka fälgar mm rent och även om det kommer på lacken av bilen. Bromsvätska fräter grymt mycket på lackerade ytor...!

Plocka av hjulet och ta dän bromsarna. inspektera bromsslangar mm, ev att du hälla i nån billig vätska och provbromsa med en kompis för att se om det läcker runt slang, niippel eller om o-ringen inne i oket gett sig.

jag skulle nästan tippa på o-ringen. det sipprar ganska rejält bara men småå sprick/ bristningar i den.
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Låter konstigt att alla bromsar sluta att fungera. Är det inte bara det hjulparet som läckan blir vid som slutar att funka. Om det nu inte hände det ofattbara att allt vart läck på samtidigt?
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Guest

Post by Guest »

Kent wrote:Låter konstigt att alla bromsar sluta att fungera. Är det inte bara det hjulparet som läckan blir vid som slutar att funka. Om det nu inte hände det ofattbara att allt vart läck på samtidigt?

Jo, de e därför de e 2 kretsar, så om en läcka uppstår ska iaf den andra kretsen fortfarande funka...
Mysko! :?
Cruise

Post by Cruise »

Tja!

När jag plockade bort bromsbackarna i min höger bakbroms (trumma) så bromscylindern inte hade något att trycka ut så sprutade all bromsvätska ut där och som till följd av det var det noll bromsverkan på alla bromsar...

Jag var tvungen att parkera bilen ett par hundra meter bort och på den sträckan så försvann det mesta av vätskan. Korkat... förmodligen. Men man lär sig av sina misstag

/Rikard
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
Cruise

Post by Cruise »

Tja!

När jag plockade bort bromsbackarna i min höger bakbroms (trumma) så bromscylindern inte hade något att trycka ut så sprutade all bromsvätska ut där och som till följd av det var det noll bromsverkan på alla bromsar...

Jag var tvungen att parkera bilen ett par hundra meter bort och på den sträckan så försvann det mesta av vätskan. Korkat... förmodligen. Men man lär sig av sina misstag

/Rikard
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
Radeon

Post by Radeon »

ena bromsslangen hade gått avhelt.. så all olja hade sprutat ut där.. de är slangen hade nött mot plåten i hjulhuset.. så den hade gått av då.. dom skulle laga de imorgon åt mig på peugeot.. får vi se hur dyrt de blir.. har f*n inte råd egentligen.. men men. slut på att skjutsa på folk iaf eftersom jag tydligen bara kan åka två i bilen så de blir nya dämpare o sånt tjaffs nästa år :evil:
Körde förut 306 RC Edition.
Post Reply