Körteknik: Knutstorp I

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Körteknik: Knutstorp I

Post by Pär H »

Tom tråd egentligen.

NGK-krönet är väl lite utmanande på fel sätt för våra bilar, men chanserna är goda för att vi får köra Knutan nästa år.

Erfarenheter mottages tacksamt.
EN 14497
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Nu var det över tre år sedan jag körde där..men första kurvan SKA man ha STOR respekt för :wink:

Många många kör av där under ett långloppsrace... Mycket rolig bana annars med stora höjdskillnader!
Fast det är ju ganska nära till räcken och det är mindre kul :roll:

Tror att Knutstorp är perfekt för våra lätta bilar med fin väghållning! En riktig förarbana med andra ord!
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Pelle206

Post by Pelle206 »

Tjena Grabbar!!!!

Nu snackar vi om min favorit bana......... :D

Knutstorp är en helskön bana, som jag har kört en del på de senaste åren. Banan är väldigt underhållande samt trixig o snabb, dels höjdskillnaderna är underhållande men kräver lite extra uppmärksamhet såklart....Det enda kritiska på banan för alla förare är så klart NGK-krönet, speciellt för framhjulsdrivet ska man ha is i magen om det skulle gå för fort=) med andra ord INTE släppa på gasen för mycket utan styra istället o ha kurvan planerad så gott man kan.Bästa tips är ju att succesivt bygga upp hastigheten över krönet o inte som min bror förra året, gå ut med hornen i pannan o ladda för fullt på en bana som han aldrig kört på innan.Fast information om krönet så ignorerades det eftersom det gick ju så "bra" .....Fick kast över krönet, SLÄPPTE gasen för mycket,fick sladd o brakade rakt in i muren voltade bilen la den på taket o gled ca 40m för att sluta med att lägga bilen på sidan. Ok han klarade sig oskadd med en jävla tur, förutom att jag ville pryla honom efteråt....=). Om vi ska köra på Knutan nästa år är ett förarmöte som jag kan hjälpa till att hålla om ni vill, OBLIGATORISKT på denna bana med tanke på alla plåtskador det blivit genom åren........Men fy f*n vad härlig denna bana är.....Love it.

Mvh Pelle
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Jag har några varv Knutan, kanske 1500, iofs allihopa med RWD. Med RWD finns det många ställen utöver NGK som är luriga, en del av dom borde rimligen vara luriga med FWD.

1) Om man bromsar på sig och kommer sidledes ut i grusen efter startrakan kan man slå runt, jag har sett det 2 ggr.

3) Utgången av startkurvan vid ambulansutfarten ungefär kan man få kast med motorstark (eller vid regn) rwd-bil som gör att man lätt hamnar i räcket på andra sidan, precis ovanför tunneln till maskindepån.

3) NGK såklart....

4) Utgången på korta rakan är inte ofarlig, det går fort och marginalerna till räcket på högersidan är inte stora.... både rwd och fwd

5) I vänstern upp mot hårnålen snurras det ofta, dock inte sett några skador där.

6) I vänster efter hårnålen blir det lätt överstyrt och gräset lutar nedåt mot räcket, är gräset blött och man åker av där så stannar det nog inte förrän i räcket.

7) Utgången på rakan har en knyck, lätt att bilen blir instabil där med ett kast som följd om man får till lite fel spår där (t.ex lite för tidig apex i vänstern före) Jag har själv provat det :oops: vilket resulterade i snurr och låsta hjul med muren på rakans vänstra sida kommande mot mig i backspeglen... stannade med 3 m tillgodo. Inte alla som har haft lika stor tur som jag....

Stod i depån ca 10 m från där 206:an träffade muren förra året (hade tävlat med MGCC på förmiddagen), otäck smäll.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

KUL med KNUTSTORP. MAo ändra rubriken...
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Post Reply