Dunkande ljud höger fram

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
wince

Dunkande ljud höger fram

Post by wince »

Hej!

Läst runt lite men inte riktigt hittat något som stämmer med det jag upplever på min pug309 SX.

När jag backar hör man ett distinkt och ganska kraftigt dunkande från höger framhjul (antar att det är där). Det dunkar ganska fort, några tiondelar mellan varje dunk. Det lustiga är att ljudet uppstår ENDAST när man backar, aldrig när man kör framåt oavsett rattutslag/hastighet. Om det är drivknuten som håller på att ge sig så borde ju dunkandet uppstå när man kör frammåt också?

Egentligen är det väl bäst att inte veta för jag kan tänka mig att det inte är det billigaste att få reparerat :(

Men vad tror ni det kan vara, och är det någon fara eller kan jag rejsa vidare i lugn och ro utan att oroa mig över att något rasar totalt och jag blir stående? Har åkt runt med det i månader redan.

Och föresten, måste bara dela med mig av glädjen... ännu en bil fick smaka på den franska baguetten härom kvällen... körde mot nya saab 9-3 2.0T vid ett stopljust... lyckades hålla några meters ledning genom alla växlar upp till 150km/h sedan var det dags att ge sig pga rondell föröver ;) wouhuhuuhuh. Snacka om att racing handlar om vikt ;)
HellGhost

Post by HellGhost »

Kanske k-staget. Det brukar väl dunka en del men låter väl hela tiden å inte bara när man backar men jag vet inte riktigt.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074

Post by wince »

hmmz okay om det nu är det... är det något som bör åtgärdas eller kan man köra vidare?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Dom är iaf skitenkla att byta, kostar runt 300:- styck och du behöver 2 st... Du ser ganska fort om gummit är dåligt om du hissar upp bilen och kollar.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

ta loss hjulet och känn och ta något att böjja med. känn efter glapp eller liknande. kolla så inget vid Oket, bromsar osv sitter löst, så attt alla bult sitter där de ska... :)
Post Reply