Rengöring sportluftfilter?
Rengöring sportluftfilter?
Det börjar bli dags att göra rent sportluftfiltret jag har i min bil. Det jag undrar är hur man bäst gör det?
Ägaren innan mig sa att det bara var att spola rent det i vatten, men jag har hört att det finns en speciell rengöringsvätska man ska ha när man gör rent. Någon som kan något om detta 
Peugeot 405 Mi16 -89
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Re: Rengöring sportluftfilter?
Crusty wrote:Det börjar bli dags att göra rent sportluftfiltret jag har i min bil. Det jag undrar är hur man bäst gör det?Ägaren innan mig sa att det bara var att spola rent det i vatten, men jag har hört att det finns en speciell rengöringsvätska man ska ha när man gör rent. Någon som kan något om detta
Jag rekommenderar att du köper den gröna avfettningen på en mack, sprutar in filtret noga o låter det va på i 20min sen sköljer du av filtret noga. Låter det självtorka på en handduk 24tim, under tiden har du varit o köpt K&N`s filterolja på sprayburk. Sedan sprayar du ett lagom tunt o jämt lager på filtret inte förmycket bara o inte för lite utan ett täckande lager.......Sen stoppar du i filtret o kör så det ryker.
Lycka till Mvh Pelle206
Re: Rengöring sportluftfilter?
Pelle206 wrote:Crusty wrote:Det börjar bli dags att göra rent sportluftfiltret jag har i min bil. Det jag undrar är hur man bäst gör det?Ägaren innan mig sa att det bara var att spola rent det i vatten, men jag har hört att det finns en speciell rengöringsvätska man ska ha när man gör rent. Någon som kan något om detta
Jag rekommenderar att du köper den gröna avfettningen på en mack, sprutar in filtret noga o låter det va på i 20min sen sköljer du av filtret noga. Låter det självtorka på en handduk 24tim, under tiden har du varit o köpt K&N`s filterolja på sprayburk. Sedan sprayar du ett lagom tunt o jämt lager på filtret inte förmycket bara o inte för lite utan ett täckande lager.......Sen stoppar du i filtret o kör så det ryker.
Lycka till Mvh Pelle206
Förhoppningsvis så ska det väl inte ryka??
vad är det för filter? vissa är underhållsfria och behöver bara spolas av (underhållsfri.. nåja) De flesta bomullsfilter och en del skumfilter vill dock ha filterolja.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Niklas wrote:vad är det för filter? vissa är underhållsfria och behöver bara spolas av (underhållsfri.. nåja) De flesta bomullsfilter och en del skumfilter vill dock ha filterolja.
Nja det finns inga underhållsfria filter, det är noga att man sköter ett filter noga anser jag. Dels för bästa effekt, samt skonsamt mot motorn kan ju va bra.... Att bara skölja av ett filter som tex ett bomuls filter ex:K&N Green Cotton osv, räcker det inte med att bara skölja av det om det rullat 1000mil. Ett skonsamt avfettningsmedel är det bästa för att få filtret rent, och sen spraya in det lagom för bästa filtrering samt bästa effekt=) På ex piperxross filtrena krävs det en annan metod som jag inte är 100% på så det får du ta med handlaren.....
Mvh Pelle (så det ryker)
jo, det finns det. http://www.apexi-usa.com/intake_powerintake.asp
Till saken hör att de inte är så vanliga i sverige, men de finns och fungerar.
Jag nämde dem för att han skulle ta reda på vad han hade, att felbehandla ett filter kan vara lika illa som att byta till en nylonstrumpa.
Till saken hör att de inte är så vanliga i sverige, men de finns och fungerar.
Jag nämde dem för att han skulle ta reda på vad han hade, att felbehandla ett filter kan vara lika illa som att byta till en nylonstrumpa.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg