Tickande från luftsystemet

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
falo

Tickande från luftsystemet

Post by falo »

Hej
Min 406 -97:a har börjat ticka konstigt, dock ej från motorn, utan det kommer från utrymmet ovanför passagerarens fötter. (bakom handskfacket). Först lite diskret som en äggklocka men sedan allt högre..
Efter mycket bankande och tryckande kom jag fram till att det slutade om jag tryckte in återcirkulationensknappen för luften men så fort jag stänger av den så börjar det igen. (Bilen har AC)
Det fortsätter även om jag kör fläkten i botten.
Kollar man så ser man bara 1000 kablar och diverse bröte.
Någon som har något bra förslag på vad jag skall börja nysta i??
Tack på förhand!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Spjällmotorn till återcirkulationen har jag för mig att det är.
Koppla bort den så slutar det, det gör iofs. återcirkulationsfunktionen med.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Torsten »

Claes B wrote:Spjällmotorn till återcirkulationen har jag för mig att det är.
Koppla bort den så slutar det, det gör iofs. återcirkulationsfunktionen med.

Samma fenomen har dykt upp på pappas 406:a. Någon som kan beskriva hur spjällmotorn ser ut så man vet vilken man skall dra ur? Eller ta en bild och ringa in? Skulle vara till stor hjälp!

Tack på förhand!
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Koppaur sladden när spjället är öppet. sitter under hanskfacket och spjället ser du om du tarbort pollenfiltret.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Torsten

Post by Torsten »

Richard Gustavsson wrote:Koppaur sladden när spjället är öppet. sitter under hanskfacket och spjället ser du om du tarbort pollenfiltret.

Ursäkta mitt dåliga kunnande, men hur ser pollenfiltret ut? Är det den där saken som ser ut som undersidan på en högtalare där bland annat en röd och en svart kabel är ikopplad? Under handskfacket alltså.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Torsten wrote:
Richard Gustavsson wrote:Koppaur sladden när spjället är öppet. sitter under hanskfacket och spjället ser du om du tarbort pollenfiltret.

Ursäkta mitt dåliga kunnande, men hur ser pollenfiltret ut? Är det den där saken som ser ut som undersidan på en högtalare där bland annat en röd och en svart kabel är ikopplad? Under handskfacket alltså.

Det är nog fläkten du tänker på, pollenfiltret sitter under plastskyddet precis framför vindrutan. Där kan du alltså se om spjället är öppet eller stängt. Spjällmotorn sitter under handskfacket och kontakten till den med.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496