Dunderkur eller ren bluff?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Johan P

Dunderkur eller ren bluff?

Post by Johan P »

Image SÅLD!
Marcus Sundström

Post by Marcus Sundström »

liknande tråd har redan vart uppe.....
<b>Peugeot 406 3.0 V6 aut. -00</b>

<b>TILL SALU!!!</b>
<b>130-140000:-</b>
Jocke W

Post by Jocke W »

Det där verkar jävligt fejk...
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
nyfiken

Post by nyfiken »

Hur vet du det?
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Undrar om dom säljer den där trolldrycken som asterix dricker oxå ..
eller den kanske funkar som sån oxå .. :lol:
André V

Post by André V »

Förklaringen på sajten låter väldigt bra, som för så många andra hokus pokus-produkter. Jag är dock extremt skeptisk till sådana "mirakelkurer". Ofta är teorin bakom produkten vettigt utformad, men går inte att applicera i en förbränningsmotor då förhållandena (temperatur, materialbetingelser) för att ämnena ska verka är totalt fel. Ett exempel på en sådan produkt är Slick 50, som bevisligen är totalt verkningslös trots att det låter så bra på papperet.

När ett "neutralt" labb presenterar resultatet av en test gjord på den här RVS-produkten och det visar sig att den faktiskt är bra i det långa loppet kan man kanske testa att hälla ner den i sin utslitna bruksbil. Innan dess skulle jag inte ens komma på tanken att hälla någon okänd smörja rakt ner i hjärtat på bilen. :?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
quamen

Post by quamen »

Amen!
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
Daniel J

Post by Daniel J »

säger sig självt att lagrena i en bilmotor inte bara plötsligt kan "hela" sig själva och lägga dit det utslitna materialet som fattas. Jag skulle inte lägga mina pengar på dessa produkter, jag tror möjligen att dom kanske kan få motorn att låta lite bättre. Nu kanske jag låter lite negativ men jag kommer vara det tills jag får se det i verkligheten med egna ögon :wink:
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Patrik R

Post by Patrik R »

snakeoil
.::Independent Variant User::.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Prylgalen wrote:Undrar om dom säljer den där trolldrycken som asterix dricker oxå ..
eller den kanske funkar som sån oxå .. :lol:

Nä, men dom har shyssta priser på dunderhonung.....
mera grus
307 sport -05
Erik

Post by Erik »

Hur kan André V veta att Slick50 är verkningslöst? Ett sådant påstående kräver motivering. Vad vet jag själv? Tja, jag har jobbat med detta på ett av världens största oljebolag.
Att slå i tillsatser i redan bra olja, är lite tårta på tårta. En tanke kan vara att använda en billig olja+tillsatser, dvs vad det hela handlar om. T.ex. en mellanolja kan innehålla 6% additiver o en bättre 13% additiver. Additivgrossister är dessutom få, mao är burkens innehåll ofta inte vad som står på etiketten. Tidigare, nu vet jag inte, innehöll Biltemas burkar en mycket känd olja. När det gäller mineraloljor skall man helst undvika basoljor med mycket svavel. Vilket fabrikat det är kanske jag skall undvika här.
Dessutom, glöm det här med vinster i form av sänkt bränsleförbrukning mm, tillsatsen är inte gratis. Man kan hitta extremer, dåliga toleranser, där effekter uppnås. Att generellt peka på ekonomiska vinster är fel. Halka lite bättre kan det göra.

Erik
André V

Post by André V »

Erik>> Har själv haft Slick 50 i en av min motorcyklar, märkte noll och ingen skillnad alls på något vis. Just med hoj är det så lätt att mäta skillnader i tex bränsleförbrukning eftersom man alltid kör med full gas precis överallt. ;) Förvisso bänkade jag aldrig hojen före och efter, så visst kunde den teoretiskt vunnit 1 hk på behandlingen, men det var inget som märktes iaf.

Ang. Slick 50's verkan/icke verkan läste jag några artiklar där de påpekade att ytorna i en förbränningsmotor inte är av rätt typ (släthet tex) för att teflonet ska fästa, samt att oljefilmen i ett trycksatt glidlager är halare än vad teflon i sig är. Har du info som bevisar annat är jag intresserad av att ta del av den. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

André, om jag förstod Eriks inlägg rätt (fick dock läsa det mer än en gång först...) så menade han att du har rätt, men att det krävdes motivering för att komma med ett sådant påstående.

Erik, rätta mig om jag missuppfattat dig... :)

/stefan
André V

Post by André V »

Stefan_306S16 wrote:André, om jag förstod Eriks inlägg rätt (fick dock läsa det mer än en gång först...) så menade han att du har rätt, men att det krävdes motivering för att komma med ett sådant påstående.

Erik, rätta mig om jag missuppfattat dig... :)

/stefan

Jo, förstod det sedan. Tänkte åas när jag skrev mitt första inlägg i tråden att "det här blir jag nog tvungen att förklara om ett tag". "Ett tag" blev i det här fallet ganska mkt senare. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Nik

Post by Nik »

Där finns dock några knep för att bevara livslängden på sin motor som bevisligen funkar:
1. Varva aldrig motorn onödigt mycket före oljan har uppnått arbetstemperatur
2. Byt olja regelbundet
3. Detta spar även bensin. Magiskt knep faktiskt. Dra inte motorn till stoppet i varje växel varje gång du är ute o kör ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

vafan skall man ha bilen till annars då?

*trööökigt juh då* :evil: :D
Nicklas

Post by Nicklas »

Nik wrote:3. Detta spar även bensin. Magiskt knep faktiskt. Dra inte motorn till stoppet i varje växel varje gång du är ute o kör ;)

Va? Nu fattar jag inte, man ska alltså inte växla när lampan lyser, utan tidgare? Hur ska man då veta när man ska växla... :roll:
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
erik

Post by erik »

Nu kom jag ihåg mitt inlägg här. Jag säger, som ni anat, att man kanske skall motivera ett så kategoriskt "nej tack". Kanske sågs som lite retsamt.
Oljebolagen har/hade, jobbar inte längre med det, en naturlig skepsis mot dunderkurer. Ibland dyker det upp ett sortiment som man tittar närmare på. Med bl.a. Slick50 kunde man uppmäta viss effekt i extremsituationer, dvs sådana vi sällan råkar att hamna i.
Vi sponsrade en dragracer bl.a., som inte fick något annat än olja. No cash. Eftersom killen var framträdande frågade jag honom varför han inte försökte få en annan sponsor. Hans svar-"Oljan är så bra att det räcker för mig". Ändå hörde killen till de 3-4 främsta i Europa.
Just strukturer är intressant. I ett mikroskop är metall rena berg- och dalbanan. Mindre noggrant tillverkade delar glider sämre. Ok, till viss del en falsk sanning. T.ex. att en motor honas.
Ett extremfall har uppnåtts vid mätning av en Lada´s bränsleförbrukning och Slick50 lite här o var. Ett annat kan vara då en slang till torrsumpen brister, ni har väl torrsump, och motorn vill skära.
André har precis som jag, varken rätt eller fel. I laboratorier kan man få fram det mesta.
André V

Post by André V »

erik wrote:André har precis som jag, varken rätt eller fel. I laboratorier kan man få fram det mesta.

Så sant. Vissa testsessioner är ju sponsrade av företag, och då kommer man såklart fram till det resultat man vill, på ena eller andra hållet.

Det som gjort mig skeptisk till tex Slick 50 (det finns ju en uppsjö liknande produkter i USA som har samma verksamma ämne, PTFE) var påståendet att partiklarna vid en motors normala arbetstemperatur är av sådan storlek att oljefiltret fångar dem och sakta men säkert sätts igen. Plus att trånga oljekanaler kunde råka ut för samma sak.

Läste dessutom om ett antal "lawsuits over there" där de ansvariga företagen fått på tafsen pga att reklamen helt enkelt inte överensstämde med det som kunde mätas upp i verkligheten. Sådant ger liksom inget förtroende för en viss produkt, oavsett om det är Slick 50 eller färgglada band på bränsleslangen som via någon joniseringseffekt sägs ge bättre bränsleekonomi. Det som direkt gör en skeptisk är det fenomenala resultat som utlovas av en produkt som kostar en bråkdel av en hel motor. Varför har ingen biltillverkare tänkt på det tidigare och infört det i produktionen, liksom?

Min högst personliga åsikt är dock att för den "sportiga körning" de flesta här håller på med är en bra olja, bytt med täta intervaller, det bästa för motorn. I vissa extremsituationer, typ dragrace, kanske tillsatser typ Slick 50 kan vara till nytta.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
erik

Post by erik »

Precis, som du skriver, behöver vi inte alla ++. Att Slick skulle sätta igen ett filter har jag aldrig hört, vilket inte betyder att du har fel.
Håller faktiskt på med ett projekt där motorn har torrsump. Oljetanken sitter långt från motorn=risk för kavitation. Gissa om det är ont om kompetent info. Oljetankens konstruktion för rätt kondensering osv. Lustigt nog, motorn är tysk och proffset hittade jag i USA.
Personligen hör jag till de som blir uppretad på skräp som luras på aningslösa. Det är dyrt nog att leka med bilar.
Post Reply