Brummar på 5:ans växel

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dinomobilen

Brummar på 5:ans växel

Post by Dinomobilen »

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem!
Jag har en 406 -96 1,8 16V med manuell låda den funkar utmärkt förutom att den på 5:ans växel brummar lite, som om något skulle ligga emot lite och överföra vibrationsljuden.
När jag trycker växelspaken väldigt lätt framåt (ca 2-5 mm) så blir det betydligt tystare gång genast vad kan detta bero på?
Samt vad och hur gör jag för att avhjälpa detta irritationsmoment?

Likaså har jag ett irreterande ljud som enast frakommer då det är under 2-3 plusgrader ute, det tickar liksom ganska högljutt från framskärmen på passagerarsidan det verkar följa rörelserna från gaspedalen dvs då jag gasar tickar det mer när jag släpper på gasen tickar det mindre.
Likaså här undrar jag vad det är å hur jag fixar??

Tacksam för alla svar!! :oops:
E man inte tillräckligt teknisk får man fråga andra!!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Brummet har jag ingen aning om vad det kan vara.

Tickandet kan vara kolkanisterventilen och isåfall är det normalt, men om tickandet följer motorvarvet precis så är det nog inte den. Det sitter mycket grejer på den sidan motorrummet, exempel på tänkbara fel:

-Servopump (hade själv det felet), men det borde inte ha med temperaturen att göra.
-Något fel med kam, lyftare, vattenpump/spännare, men det borde inte ha med temperaturen att göra.
-AC-pump?

Temperaturen kan iofs ha inverkan på det mesta iom att material utvidgas och dras samman olika vid temperaturväxlingar.

Kolla om du kan låna ett stetoskop (inte medicinska varianten utan med pinne) och kolla närmare var det tickar. Det är ofta omöjligt att lokalisera ljud utan ett sånt.
EN 14497
André V

Post by André V »

Hmm, växellådan är väl styrd av ett länkage som går ganska nära avgassystemet? I så fall skulle ju brummandet kunna bero på att länkaget helt enkelt ligger mot avgassystemet lite grann.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dinomobilen

mmmmm

Post by Dinomobilen »

Tack för svaren!
Kollade bilen och inget av tickandet kom från motorn utan någonstans i skärmen! så jag får nog dessvärre ta av den och kolla där :shock: !

Vad gäller växelspaken så lyfte jag upp bilen och kollade om länkaget tog i någonstans men det gjode det inte.
Däremot hittade jag tillsammans med minhjälpsamme vän att det verkar vara ett glapp framvid där armen från växelspaken når motorpartiet så frågan är om någon har en spränskiss av dessa delar så man vet vilka delar jag måste beställa och någon annan tror att detta kan vara felet!

Tack igen för hjälpen! :oops:
Post Reply