ET inverkan på 205 GTI..
-
Danne E
ET inverkan på 205 GTI..
Ska köpa nya fälgar till min 205 GTI. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket? Spacers, är det någon typ av distans?
Det är ju en djungel...
Det är ju en djungel...
spacers är en distans, marginaler in och ut har jag dessvärre ingen koll på, däremot har jag för mig att ET är 28 orginal (speedlinefälg)
ET är ju helt enkelt inpressningen, dvs, breddar fälgen 1 cm inåt, så vill du ha 10(et) mindre. det kanske du redan hade koll på ifs, men jag skriver utifall att
ET är ju helt enkelt inpressningen, dvs, breddar fälgen 1 cm inåt, så vill du ha 10(et) mindre. det kanske du redan hade koll på ifs, men jag skriver utifall att
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Pär Hylander
Re: ET inverkan på 205 GTI..
Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
Även om det får plats som kommer bilen bli spårig och jävlig om du ändrar skrubbradien så mycket (40-24=16) som 16 mm.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Pär Hylander wrote:Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
Även om det får plats som kommer bilen bli spårig och jävlig om du ändrar skrubbradien så mycket (40-24=16) som 16 mm.
Så fälgar som är 7/17" med offset 40 är INTE ok till 205 gti? Snälla, säg att det inte är så.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Han minskar ju skrubbradien, så det är väl snarare så att styrningen blir okänslig och jävlig?Pär Hylander wrote:Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
EN 14497
Så här funkar det:
-Ökat ET för däcket närmare fjäderbenet med hela skillnaden. Om du har koll kan du köra med ca 3 mm frigång. Om du mäter upp 19 mm frigång med ET 24 är det OK med ET 40. Omvänt tänk om det är skärmkanten du vill unvika.
-Ökad fälg- eller däckbredd (beroende på om det är fälgkanten eller däcksidan som kommer att ta i) för hjulet närmare fjäderbenet med halva ökningen. Dvs 205 -> 225 minskar frigången med 10 mm.
Nu är det senare tyvärr inte så enkelt. Olika däck har olika sektionsbredd i förhållande till den dimension de är märkta med. Sektionsbredden blir dessutom olika beroende på fälgbredd. Men ovanstående två regler träffar ganska rätt om man håller lite marginal.
-Ökat ET för däcket närmare fjäderbenet med hela skillnaden. Om du har koll kan du köra med ca 3 mm frigång. Om du mäter upp 19 mm frigång med ET 24 är det OK med ET 40. Omvänt tänk om det är skärmkanten du vill unvika.
-Ökad fälg- eller däckbredd (beroende på om det är fälgkanten eller däcksidan som kommer att ta i) för hjulet närmare fjäderbenet med halva ökningen. Dvs 205 -> 225 minskar frigången med 10 mm.
Nu är det senare tyvärr inte så enkelt. Olika däck har olika sektionsbredd i förhållande till den dimension de är märkta med. Sektionsbredden blir dessutom olika beroende på fälgbredd. Men ovanstående två regler träffar ganska rätt om man håller lite marginal.
EN 14497
Jag blir inte klok på det där med ET hur jag än vrider och vänder på det. :/
Visa mig en gång fysiskt så vet jag. Mindre snack, mer verkstad. Frågar för att jag är så jävla sugen på ett set fälgar som är så förbaskat snygga. Finns endast i den storlek jag nämnde ovan.
Visa mig en gång fysiskt så vet jag. Mindre snack, mer verkstad. Frågar för att jag är så jävla sugen på ett set fälgar som är så förbaskat snygga. Finns endast i den storlek jag nämnde ovan.
Robert Johansson
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
-
Per Larsson
Panzer wrote:Pär Hylander wrote:Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
Så fälgar som är 7/17" med offset 40 är INTE ok till 205 gti? Snälla, säg att det inte är så.
Om du har större ET (offset) på fälgen än vad du vill ha kan ku kompensera det med spacers.
I ditt fall så blir det ju väldigt tjocka spacerplattor om du vill ha ET16 (40-16=24) d.v.s. 24mm spacerplatta. Men det är ju fullt möjligt med längre hjulbultar. Men det räcker nog med 15mm spacer så att du får ET25. Tror inte du kommer att märka nåt obehag av det.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
- BANZAI3030
Per Larsson wrote:Panzer wrote:Pär Hylander wrote:Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
Om du har större ET (offset) på fälgen än vad du vill ha kan ku kompensera det med spacers.
I ditt fall så blir det ju väldigt tjocka spacerplattor om du vill ha ET16 (40-16=24) d.v.s. 24mm spacerplatta. Men det är ju fullt möjligt med längre hjulbultar. Men det räcker nog med 15mm spacer så att du får ET25. Tror inte du kommer att märka nåt obehag av det.
Precis, om din bil har ET 24, och fälgarna ET40, tar du ET40-ET24= 16.
Alltså vill du ha 16mm spacers.
Men sen kan det väl finnas annat som påverkar o så antar jag, fälgens bredd och så.
Som jag PMade dig om så har jag (hade
Funkar bra iaf så jag kör väl på det igen nu när jag köper nya spacers..
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Stenis
- Super Senior
Folk är så rädda för spacers...jag fattar inte!??
Jag har en TUNG bil och kör med 20mm spacers runt om.
Jag kör konbanor och bana med min bil och det är inga problem.
Det enda man bör tänka på vid val av bredare spacers är att gärna satsa på kvalité. Det tjänar man på eftersom bredare spacers har en tendens att få ratten att rycka lite (svårt med centreringen).
ET12 orginal på min bil och jag valde fälgar met ET 25.
Således 25-20=5. Så ET på fälgen blev 5 vilket medförde att mina fälgar kom ut ända till skärmkanten (som Enoks ovan här).
ET är lite av "trial an' error" enligt min mening.
Det enda man bör tänka på vid val av bredare spacers är att gärna satsa på kvalité. Det tjänar man på eftersom bredare spacers har en tendens att få ratten att rycka lite (svårt med centreringen).
Således 25-20=5. Så ET på fälgen blev 5 vilket medförde att mina fälgar kom ut ända till skärmkanten (som Enoks ovan här).
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Joakim Enoksson wrote:isf skulle jag rekommendera dej att gförsölka hamna på et 20 efter du kört med spacer...
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 222617.jpg
ET16 på 16", tror dom är 7" breda, alt 6.5"...
195-45-16 däck.
Alltså 12mm spacers? Eller blir det 20? Asch...så kass på sånt här.
Robert Johansson
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
- BANZAI3030
-
Stenis
- Super Senior
BANZAI3030 wrote:Stenis wrote:ET är lite av "trial an' error" enligt min mening.
Det är lite jobbigt att köpa spacers som inte riktigt funkade som det skulle, och så får man inte lämna tillbaks dom för att man har testat dom?
Freak!!
På med fälgen...mät...inhandla spacers efter det..."trial".
Funkar inte det så har det blitt...."error".
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Stenis: Kör du med längre bultar eller har du "mutterkonverterat"?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Stenis wrote:Folk är så rädda för spacers...jag fattar inte!??
en sak som du glömmer....
BRA spacer med styrning mm kostar en del pengar.........