110 grader i motorn?
-
Lillan
110 grader i motorn?
När jag startar kall bil blir den sakta varm enligt tempmätaren, stannar vid 90 gr och står och vibrerar där en stund, och hoppar sedan direkt upp till 110 grader. Kan det vara sant? har bytt termostat - 2 ggr till och med. Ingen skillnad. Kommer min bil att explodera? Det blir tryck i kylaren, slangarna är varma efter en stund, provkokning visade tydligen att termostaten som byttes öppnade när den skulle. Mina franska nerver klarar snart inte mer från min nyckfulla bil...
Eftersom att det blir övertryck i systemet så
borde inte 110 grader göra något, bilen kokar
ju inte. Du kan ju mäta tempen med med vanlig
digital termometer och kolla om bilens tempmätare
stämmer.
borde inte 110 grader göra något, bilen kokar
ju inte. Du kan ju mäta tempen med med vanlig
digital termometer och kolla om bilens tempmätare
stämmer.
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=428
I love Peugeot.
I love Peugeot.
Du kan ha luft i kylsystemet. När luften sedan kommer till tempgivaren så mäter den inte vattnet utan ångtemperaturen istället och som följd visar mätaren fel. Prova att sätta värmen i bilen på fullt och försiktigt öppna expansionskärlet för att släppa ut ev luft. Tänk på att det är övertryck vid varm motor så du inte bränner dig om det kommer vatten.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Gumman har en 206 Sport -05
-
Lillan
110 grader
Tack för hjälpen! ska prova att lufta. Jag förstår att ångan är varm om det är den som mäts. Finns det fler luftningsskruvar än den ovanför där termostaten sitter? 
-
Lillan
110 grader
Imorse hittade jag en skruv med insexhål på slangen som kommer ut nertill på kylaren och går in i motorn. Där kunde man lufta. Men hur kommer jag in bakom "luftburken"... ser var slangarna går in och ut till värmeelementet.
Tummen mitt handen har man, analfabet på bilar, hur gör man egentligen när man luftar? Ska motorn vara igång eller?
Re: 110 grader
Lillan wrote:Men hur kommer jag in bakom "luftburken"... ser var slangarna går in och ut till värmeelementet.
Det är på dom slangarna som det ska sitta en luftskruv, ovanför grenröret...
Bilen behöver inte vara igång när du luftar, bara skruva på skruvarna tills det bara kommer kylvätska å fyll på i expasionskärlet allt eftersom...
Ta de försiktigt med luftningsskruvarna bara de e grymt lätt att ha av dom!
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...