Det här med avgasvärden igen

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
fulingbusen

Det här med avgasvärden igen

Post by fulingbusen »

Jag har en 205a GTi -90 som inte gick igenom besiktningen pga dåliga avgasvärden. Jag bytte topp eftersom den gamla var totalt slut, ventiltätningarna var som keramik och jag hade 6-7 i komp på 3 cylindrar dvs oljan rann rakt in i förbränningsrummet

Toppen som sitter i nu har nya ventiltätningar och ventilsätena mm är fina, ändå fick jag dessa avgasvärden:

CO = 4,4
CO 2500 (förhöjd tomgång) = 5,5
HC = 170
Lambda = 0,86

Den går uppenbarligen fett, jag har verkligen ingen lust att byta saker tills den går bra utan vill bara få den genom sbp.

Vad göra?

Kan kass lambda sond resultera i alla dåliga värden? isf, hur kan man mäta upp den?
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

lambdasond o katalysator kan resultera i kassa värden också... ruska på katten för att se om den låter (skramlar den? ) om katten verkar fräsch kan det vara lambdasonden... vet ej om/hur man kan mäta upp en sån men det vet många andra...

ett annat sätt att testa om det är katten är att åka ut o gasa... en 205a med kass katalysator går värdelöst, kommer knappt över 120 osv...
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Jag har svetsat igen en spricka i grenröret iofs, vet inte hur tätt det blev.

Sitter det ngn co-skruv på xu9orna?
Söderlund

Post by Söderlund »

Jag hade noll på alla värdena på min bil när jag var och besikta igår. iaf enligt bes.protokollet. Hur f*n bes.gubben fick till det så har jag ingen aning om för det borde väl ge några värden iaf?
You know that your ride is rapid when it needs a fuckin parachute
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Söderlund wrote:Jag hade noll på alla värdena på min bil när jag var och besikta igår. iaf enligt bes.protokollet. Hur f*n bes.gubben fick till det så har jag ingen aning om för det borde väl ge några värden iaf?

Jo...Lambda bör vara 1,0 och HC tror jag aldrig att jag sett under 5ppm iaf...Fast CO ska inte vara nånting om allt är som det ska.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by fulingbusen »

Nu har jag kikat på bilen igen. Jag hade en läcka i avgassystemet efter katalysatorn, ca 3 dm bortanför.

Sen så reagerade inte motorn alls om jag drog isär kontaktstyckena till lambdan. Jag har 4 st kablar i lambdan; 2 st vita, en svart och en grå

De 2 vita blir gul och orange efter kontaktstycket. (förvärmning och signal??)

Den svarta och den gråa går ihop till en stor svart. Antar att båda dessa är jord.

Kan jag mäta upp så att jag inte har kabelbrott någonstans? går dessa direkt till databoxen? isf vart kommer man åt dem?
Loffas

Post by Loffas »

tror du ska mäta på den gråa med en multimeter. den ska visa runt 0.45v .

visar den negativ spänning eller runt 0 så e din lambda sönder

va har du för felkoder?
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Vart ser man felkoder? Jag har inte sett någonting mer än ett stort fett STOP innan jag renoverade toppen (tappat oljetryck)

Ska jag mäta på den gråa med alla kontakter ipluggade då eller?

Jag ljög när jag sa att jag har en 205a, det är chefens dotters bil som jag är tvungen att fixa...
Loffas

Post by Loffas »

tvungen??
hoppas hon släpper till sen...

du ska bara skarva in dig på den gråa o mäta, när allt e kopplat som de ska på bilen.
glöm inte jorda den svarta kabeln på multimetern
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Om chefen vill ha något gjort så är det bäst man gör det...

Så den gråa kabeln är signal? Är den svarta extra jord då? Som skyddsjordar signalen efter kontakten? Eftersom den svarta och den gråa går ihop till en stor svart kabel...
Post Reply