Kolla efter exakt vad dina basar heter, om det är Aliante 12 Serie 1 (den äldre sorten) eller Aliante 12SI (de nyare), för Nårdik har inte rätt värden på basarna.......
Om du gör detta, så kan jag ge dig ett förslag på sluten låda och ett på en portad variant, men då måste jag ha exakt modellbeteckning...
Sedan så kan du ju jämföra de du får av mig med de som de andra killarna rekommenderar.
Jag brukar stämma av mina lådor så att de spelar mycket naturligt samt att de ger ett användningsområde som är allround, finns ingen anledning att optimera en låda med 2 stycken så pass kraftiga basar till att spela med en peak i något speciellt område, då det bara genom ren styrka går att prestera skadliga ljudtryck ändå....
Beräkningen som jag gör grundar sig i vanliga fall på en individuell mätning av varje enskilt element i en testjigg (sluten låda med känd volym) för att få fram de exakta värdena, men jag har även en stor databas med medianvärden för de flesta vanligt förekommande elementen inom bil och hemmahifi, så det skall gå att få fram en hyfsat seriöst anpassad låda till dina element.
De allra flesta som beräknar lådor åt kunder använder sig av ganska simpla program som enbart beräknar lådor och portar utifrån 3 parametrar (VAS-FS/RE-QTS), och dessa visade sig i alla fall i Nårdiks fall stämma väldigt dåligt med verkligheten......
f*n vad långrandig jag blev... i vart fall ge mig chansen att beräkna en låda eller 2