Tjena Hejsan!!
Jag besiktigade våran 406 V6 -01 för någon månad sedan med påföljden att det blev ett återbesök pga glapp i en spindelled..
Jag lämnade bilen till Pug denna veckan för att åtgärda detta för det ringa priset av 1800:-
Igår ringde de och sa att mina skivor fram är helt SLUT och nu menar jag slut...
Totalt upprostade/utslitna på en bil som gått 5000 snälla mil..
Detta hade medfört att det lossnat bitar från skivan som slagit sönder kuggkransen till ABS:n...
Detta i sin tur betyder att man måste byta hela drivaxeln då kransen inte år att byta separat...
Som tack för visat intresse blir det nu 11000:- för att få bilen körduglig...
Nu till frågan:
Skall ett par skivor se ut som kriget efter 5000mil???
Någon annan som haft problem med kuggkransen till ABS:n???
Ha det gott
Roger Edvinsson
406 Bromsar och drivaxel problem!!!
406 Bromsar och drivaxel problem!!!
H-Audio.se
MobileFidelity.se
Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
MobileFidelity.se
Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
-
Jockes
Nej, bromsskivor blir inte slut efter 5000 mil, jag kan säga att jag kör hårt med min 406 2.0 00 och först nu ska jag byta skivor fram, men då har bilen gått 16500 mil också, så har du inte kört med låsta bromsar så är det bara bullshit av verkstan.
Har ABS-lampan lyst för att den varnar för fel? annars skulle jag iggnorera verkstans ord.
så låt dom byta spindeleden som det var sagt och besikta bilen så ska du se att det inte är några problem.
Har ABS-lampan lyst för att den varnar för fel? annars skulle jag iggnorera verkstans ord.
så låt dom byta spindeleden som det var sagt och besikta bilen så ska du se att det inte är några problem.
-
Mr Anderson
Man ska väl tro på vad verkstaden säger
men jag tycker du tar och åker till en annan peugeot verkstad och ber dom titta på bilen.
För som det är sagt tidigare så om kransen till ABSen är så skadad så att den måste bytas, då lyser juh ABS lampan och då borde bilprovningen bråkat om det också.
/ Pelle
För som det är sagt tidigare så om kransen till ABSen är så skadad så att den måste bytas, då lyser juh ABS lampan och då borde bilprovningen bråkat om det också.
/ Pelle
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Hmm, det låter skumt.
Iofs om skivan är så sliten att den har kanter, så kan det ju flyga loss nån bit, men jag har svårt att tänka mig att det han göra det på insidan och om det lossnar ngt från ytterkanten ska det verkligen vara maximal otur i kombination med en rätt stor bit, som man definitivt ska se frånvaron av i skivan, för att den ska kunna fastna mellan kuggkransen och spindeln för att kunna göra någon skada. Om min minnesbild stämmer så är det åtminstone 3-4 mm frigång.
Och isåfall bör ABS-lampan lysa som sagt. Mina kransar har sett rätt risiga ut rätt länge, från att bilen var 2 år gammal pga rostangrepp, men ABS funkar klanderfritt fortfarande efter 5 år.
Har själv avverkat tre par framskivor och ett par bakskivor på 7000 mil, det blir aldrig rost på dem iaf.
Men allvarligt talat så är det inte helt gynnsamt för bromsar att gå alltför snällt heller.
Iofs om skivan är så sliten att den har kanter, så kan det ju flyga loss nån bit, men jag har svårt att tänka mig att det han göra det på insidan och om det lossnar ngt från ytterkanten ska det verkligen vara maximal otur i kombination med en rätt stor bit, som man definitivt ska se frånvaron av i skivan, för att den ska kunna fastna mellan kuggkransen och spindeln för att kunna göra någon skada. Om min minnesbild stämmer så är det åtminstone 3-4 mm frigång.
Och isåfall bör ABS-lampan lysa som sagt. Mina kransar har sett rätt risiga ut rätt länge, från att bilen var 2 år gammal pga rostangrepp, men ABS funkar klanderfritt fortfarande efter 5 år.
Har själv avverkat tre par framskivor och ett par bakskivor på 7000 mil, det blir aldrig rost på dem iaf.
EN 14497
- Fredrik Pettersson