"Tickljudet" från mina blinkers funkar bara ibland, samma sak gäller alla andra ljudsignaler, tex halvljus-på-när-tändningen-är-av och dörr-öppen-med-nyckar-i-tändningen. Antingen fungerar alla ljud, eller inga alls. Kör jag längre sträckor så börjar de oftast fungera efter ett tag.
Det verkar alltså vara glapp i nån cetral "ljudbox" som styr alla ljud, eller vad?
Ljudlösa blinkers-tick och varningar
- weyland-yutani
Ljudlösa blinkers-tick och varningar
406 ST 2.0 2000
Re: Ljudlösa blinkers-tick och varningar
weyland-yutani wrote:"Tickljudet" från mina blinkers funkar bara ibland, samma sak gäller alla andra ljudsignaler, tex halvljus-på-när-tändningen-är-av och dörr-öppen-med-nyckar-i-tändningen. Antingen fungerar alla ljud, eller inga alls. Kör jag längre sträckor så börjar de oftast fungera efter ett tag.
Det verkar alltså vara glapp i nån cetral "ljudbox" som styr alla ljud, eller vad?
Alla sådana ljud uppkommer ju av reläer så de ja e mest fundersom över är om grejjerna som inte tickar, verkligen fungerar?
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
- Eric Josefsson
Re: Ljudlösa blinkers-tick och varningar
Dj_Aleks wrote:weyland-yutani wrote:"Tickljudet" från mina blinkers funkar bara ibland, samma sak gäller alla andra ljudsignaler, tex halvljus-på-när-tändningen-är-av och dörr-öppen-med-nyckar-i-tändningen. Antingen fungerar alla ljud, eller inga alls. Kör jag längre sträckor så börjar de oftast fungera efter ett tag.
Alla sådana ljud uppkommer ju av reläer så de ja e mest fundersom över är om grejjerna som inte tickar, verkligen fungerar?
Inte på moderna bilar, ofta har du en högtalare som simulerar tickljudet för just blinkers, en del tillverkare testade även att byta "tick" mot "pip" eller "tut" eller annat läte, men dom flesta fastnade på "tick" det är minst irriterande
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
- weyland-yutani
Blinkersen funkar även om de inte "tickar", det är ju inte reläet som styr blinkningen som låter (som det är på gamla bilar), blinkningarna kontrolleras väl från databoxen? Att de fortfarande låter som ett relä är väl mest av tradition.
De andra ljuden är däremot elektroniska flertons-signaler. Varningar på displayen funkar alltid, men ljudet är borta.
De andra ljuden är däremot elektroniska flertons-signaler. Varningar på displayen funkar alltid, men ljudet är borta.
406 ST 2.0 2000
- Richard Gustavsson
Det är säker högtalaren på instrumentgruppen.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
- weyland-yutani
- Richard Gustavsson
weyland-yutani wrote:Richard Gustavsson wrote:Det är säker högtalaren på instrumentgruppen.
Är det isåfall en snabb (=billig) sak att fixa?
Nope, det går inte att köpa högtalaren löst, inte hos oss iaf. Det går därimot att löda loss en högtalare från ett annat instrument om man har ett trasigt ligger.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53